Etter en god stund på europatoppen, har Frankrike nettopp passert Norge som mestselgende land i Europa på elbiler.
ACEA offentliggjorde i dag morges salgstallene for alternative fuel vehicles i EU og EFTA for 1. kvartal 2017. Se fullstendige tabeller nederst på siden.
I perioden ble det solgt 32 627 elbiler i Europa, hvorav 7402 i Frankrike og 6982 i Norge. For Frankrikes del er den en økning på 23 prosent fra samme periode i fjor, mens salget i Norge økte med 9 prosent.
Elbilsalget i Europa generelt er på vei opp: I EU totalt sett økte elbilsalget med 49 prosent, og det selges nå flere helelektriske biler enn ladbare hybrider (27 797) i Europa. Tyskland har hatt en økning på over 100 prosent. Det samme har Ungarn, Polen, Portugal, Romania og Slovakia, men det må bemerkes at salgstallene i disse landene totalt sett er svært lave.
Når det gjelder ladbar hybrid er det også en solid økning i salget, på 21 prosent i EU og EFTA samlet.
Det største salgsvolumet og økningen gjelder imidlertid ikke-ladbare hybrider, som selger mer enn elbiler og ladbare hybrider kombinert. Totalt ble det solgt 116 040 biler i første kvartal, en økning på 59 prosent fra første kvartal i fjor.
Statistikken:
BATTERY ELECTRIC VEHICLES |
Q1 | Q1 | % | Q1-Q1 | Q1-Q1 | % | |
2017 | 2016 | Change | 2017 | 2016 | Change | |
AUSTRIA | 1 226 | 992 | 23,6 | 1 226 | 992 | 23,6 |
BELGIUM | 788 | 584 | 34,9 | 788 | 584 | 34,9 |
BULGARIA | 0 | 0 | #DIV/0! | 0 | 0 | #DIV/0! |
CZECH REPUBLIC2 | 88 | 44 | 100,0 | 88 | 44 | 100,0 |
DENMARK | 48 | 111 | -56,8 | 48 | 111 | -56,8 |
ESTONIA | 13 | 18 | -27,8 | 13 | 18 | -27,8 |
FINLAND | 125 | 77 | 62,3 | 125 | 77 | 62,3 |
FRANCE | 7 402 | 6 022 | 22,9 | 7 402 | 6 022 | 22,9 |
GERMANY | 5 060 | 2 332 | 117,0 | 5 060 | 2 332 | 117,0 |
GREECE | 4 | 7 | -42,9 | 4 | 7 | -42,9 |
HUNGARY | 119 | 51 | 133,3 | 119 | 51 | 133,3 |
IRELAND | 298 | 259 | 15,1 | 298 | 259 | 15,1 |
ITALY | 517 | 404 | 28,0 | 517 | 404 | 28,0 |
LATVIA | 9 | 5 | 80,0 | 9 | 5 | 80,0 |
LITHUANIA2 | 11 | 14 | -21,4 | 11 | 14 | -21,4 |
NETHERLANDS | 2 146 | 1 161 | 84,8 | 2 146 | 1 161 | 84,8 |
POLAND | 66 | 22 | 200,0 | 66 | 22 | 200,0 |
PORTUGAL | 369 | 157 | 135,0 | 369 | 157 | 135,0 |
ROMANIA2 | 11 | 5 | 120,0 | 11 | 5 | 120,0 |
SLOVAKIA | 27 | 8 | 237,5 | 27 | 8 | 237,5 |
SPAIN | 588 | 405 | 45,2 | 588 | 405 | 45,2 |
SWEDEN | 1 043 | 663 | 57,3 | 1 043 | 663 | 57,3 |
UNITED KINGDOM | 4 634 | 3 164 | 46,5 | 4 634 | 3 164 | 46,5 |
EUROPEAN UNION | 24 592 | 16 505 | 49,0 | 24 592 | 16 505 | 49,0 |
EU15 | 24 248 | 16 338 | 48,4 | 24 248 | 16 338 | 48,4 |
EU (New Members) | 344 | 167 | 106,0 | 344 | 167 | 106,0 |
NORWAY | 6 982 | 6 425 | 8,7 | 6 982 | 6 425 | 8,7 |
SWITZERLAND | 1 053 | 773 | 36,2 | 1 053 | 773 | 36,2 |
EFTA | 8 035 | 7 198 | 11,6 | 8 035 | 7 198 | 11,6 |
EU + EFTA | 32 627 | 23 703 | 37,6 | 32 627 | 23 703 | 37,6 |
EU15 + EFTA | 32 283 | 23 536 | 37,2 | 32 283 | 23 536 | 37,2 |
SOURCE: NATIONAL AUTOMOBILE MANUFACTURERS’ ASSOCIATIONS | ||||||
1Only countries for which sourced data is available are listed | ||||||
2Can’t distinguish between BEV and PHEV |
PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLES |
Q1 | Q1 | % | Q1-Q1 | Q1-Q1 | % | |
2017 | 2016 | Change | 2017 | 2016 | Change | |
AUSTRIA | 280 | 272 | 2,9 | 280 | 272 | 2,9 |
BELGIUM | 2 275 | 1 525 | 49,2 | 2 275 | 1 525 | 49,2 |
BULGARIA | 2 | 1 | 100,0 | 2 | 1 | 100,0 |
CZECH REPUBLIC | N/A | N/A | #DIV/0! | N/A | N/A | #DIV/0! |
DENMARK | 30 | 101 | -70,3 | 30 | 101 | -70,3 |
ESTONIA | 0 | 0 | #DIV/0! | 0 | 0 | #DIV/0! |
FINLAND | 475 | 313 | 51,8 | 475 | 313 | 51,8 |
FRANCE | 1 943 | 2 095 | -7,3 | 1 943 | 2 095 | -7,3 |
GERMANY | 5 264 | 3 506 | 50,1 | 5 264 | 3 506 | 50,1 |
GREECE | 33 | 11 | 200,0 | 33 | 11 | 200,0 |
HUNGARY | 65 | 20 | 225,0 | 65 | 20 | 225,0 |
IRELAND | 137 | 101 | 35,6 | 137 | 101 | 35,6 |
ITALY | 467 | 414 | 12,8 | 467 | 414 | 12,8 |
LATVIA | 5 | 8 | -37,5 | 5 | 8 | -37,5 |
LITHUANIA | N/A | N/A | #DIV/0! | N/A | N/A | #DIV/0! |
NETHERLANDS | 351 | 1 157 | -69,7 | 351 | 1 157 | -69,7 |
POLAND | 77 | 121 | -36,4 | 77 | 121 | -36,4 |
PORTUGAL | 374 | 249 | 50,2 | 374 | 249 | 50,2 |
ROMANIA | N/A | N/A | #DIV/0! | N/A | N/A | #DIV/0! |
SLOVAKIA | 0 | 0 | #DIV/0! | 0 | 0 | #DIV/0! |
SPAIN | 374 | 368 | 1,6 | 374 | 368 | 1,6 |
SWEDEN | 2 762 | 1 459 | 89,3 | 2 762 | 1 459 | 89,3 |
UNITED KINGDOM | 6 730 | 7 440 | -9,5 | 6 730 | 7 440 | -9,5 |
EUROPEAN UNION | 21 644 | 19 161 | 13,0 | 21 644 | 19 161 | 13,0 |
EU15 | 21 495 | 19 011 | 13,1 | 21 495 | 19 011 | 13,1 |
EU (New Members) | 149 | 150 | -0,7 | 149 | 150 | -0,7 |
NORWAY | 5 607 | 3 170 | 76,9 | 5 607 | 3 170 | 76,9 |
SWITZERLAND | 546 | 706 | -22,7 | 546 | 706 | -22,7 |
EFTA | 6 153 | 3 876 | 58,7 | 6 153 | 3 876 | 58,7 |
EU + EFTA | 27 797 | 23 037 | 20,7 | 27 797 | 23 037 | 20,7 |
EU15 + EFTA | 27 648 | 22 887 | 20,8 | 27 648 | 22 887 | 20,8 |
SOURCE: NATIONAL AUTOMOBILE MANUFACTURERS’ ASSOCIATIONS | ||||||
1Only countries for which sourced data is available are listed |
HYBRID ELECTRIC VEHICLES |
Q1 | Q1 | % | Q1-Q1 | Q1-Q1 | % | |
2017 | 2016 | Change | 2017 | 2016 | Change | |
AUSTRIA | 1 674 | 576 | 190,6 | 1 674 | 576 | 190,6 |
BELGIUM | 4 246 | 2 567 | 65,4 | 4 246 | 2 567 | 65,4 |
BULGARIA | 239 | 61 | 291,8 | 239 | 61 | 291,8 |
CZECH REPUBLIC | 620 | 319 | 94,4 | 620 | 319 | 94,4 |
DENMARK | 1 597 | 1 363 | 17,2 | 1 597 | 1 363 | 17,2 |
ESTONIA | 294 | 114 | 157,9 | 294 | 114 | 157,9 |
FINLAND | 44 | 46 | -4,3 | 44 | 46 | -4,3 |
FRANCE | 19 349 | 14 827 | 30,5 | 19 349 | 14 827 | 30,5 |
GERMANY | 11 972 | 6 883 | 73,9 | 11 972 | 6 883 | 73,9 |
GREECE | 498 | 242 | 105,8 | 498 | 242 | 105,8 |
HUNGARY | 711 | 279 | 154,8 | 711 | 279 | 154,8 |
IRELAND | 2 363 | 1 287 | 83,6 | 2 363 | 1 287 | 83,6 |
ITALY | 15 304 | 9 772 | 56,6 | 15 304 | 9 772 | 56,6 |
LATVIA | 69 | 45 | 53,3 | 69 | 45 | 53,3 |
LITHUANIA | 135 | 71 | 90,1 | 135 | 71 | 90,1 |
NETHERLANDS | 4 633 | 1 736 | 166,9 | 4 633 | 1 736 | 166,9 |
POLAND | 4 733 | 2 266 | 108,9 | 4 733 | 2 266 | 108,9 |
PORTUGAL | 1 028 | 839 | 22,5 | 1 028 | 839 | 22,5 |
ROMANIA | 392 | 126 | 211,1 | 392 | 126 | 211,1 |
SLOVAKIA | 327 | 49 | 567,3 | 327 | 49 | 567,3 |
SPAIN | 12 689 | 6 383 | 98,8 | 12 689 | 6 383 | 98,8 |
SWEDEN | 4 621 | 3 285 | 40,7 | 4 621 | 3 285 | 40,7 |
UNITED KINGDOM | 21 314 | 14 659 | 45,4 | 21 314 | 14 659 | 45,4 |
EUROPEAN UNION | 108 852 | 67 795 | 60,6 | 108 852 | 67 795 | 60,6 |
EU15 | 101 332 | 64 465 | 57,2 | 101 332 | 64 465 | 57,2 |
EU (New Members) | 7 520 | 3 330 | 125,8 | 7 520 | 3 330 | 125,8 |
NORWAY | 5 424 | 3 672 | 47,7 | 5 424 | 3 672 | 47,7 |
SWITZERLAND | 1 764 | 1 607 | 9,8 | 1 764 | 1 607 | 9,8 |
EFTA | 7 188 | 5 279 | 36,2 | 7 188 | 5 279 | 36,2 |
EU + EFTA | 116 040 | 73 074 | 58,8 | 116 040 | 73 074 | 58,8 |
EU15 + EFTA | 108 520 | 69 744 | 55,6 | 108 520 | 69 744 | 55,6 |
SOURCE: NATIONAL AUTOMOBILE MANUFACTURERS’ ASSOCIATIONS | ||||||
1Only countries for which sourced data is available are listed |