Gå til innhold

Forbauset over ny NTP: - Som en dårlig aprilsnarr

Regjeringen trekker frem kutt i klimautslipp som en av de viktigste satsingene i ny NTP, men glemmer i realiteten tungtransporten, mener BIL.

Tall fra SSB viser at mer enn 80 prosent av all innenlands godstransport skjer på veien. Underlagstallene for NTP viser at etterspørselen etter godstransport vil øke med 13 prosent frem mot 2030.

– I en tid der vi virkelig trenger forutsigbarhet og kraftfulle incentiver for å øke tempoet i det grønne skiftet, oppleves ny NTP som mangelfull og defensiv. Den såkalte «tungbilpakken» minner litt om en prematur aprilsnarr, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.

Historien viser at riktige incentiver er avgjørende for å få opp farten i det grønne skiftet. Da holder det ikke å servere en pakke uten godt innhold.

– Det å tro at man skal få til det samme grønne skiftet innenfor tungtransporten som for personbilene, uten kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentivordninger, fremstår som naivt. Ambisjoner og mål må følges opp med riktige tiltak, sier Andersen.

Se våre nyheter