Gå til innhold

Bilsalget svakt opp – elbilandelen noe redusert

2024 markerer et år med svak vekst i nyregistreringer av personbiler i EU. En samlet økning på 0,8 % bringer det totale antallet til rundt 10,6 millioner enheter. 2024 har vært et år preget av stabilitet i totalvolumet for personbilsalget i EU, samtidig som vi ser et tydelig skifte mot mer miljøvennlige kjøretøy. Mens hybrider styrker sin posisjon og elektriske biler møter motvind, er det klart at overgangen til lavutslippsalternativer fortsetter å være en viktig drivkraft i markedet. 
Videre utvikling vil avhenge av økonomiske insentiver, reguleringer, utbyggingen av ladestasjoner og markedets evne til å tilpasse seg nye teknologier.

Drivstoff og teknologi: Skifte i kjøretøypreferanser

Overgangen til lavutslippskjøretøy fortsetter å forme bilmarkedet i EU, med betydelige endringer i markedets drivstoffmiks.

Batterielektriske biler (BEV) beholdt sin posisjon som den tredje mest populære drivlinjen i EU i 2024, med en samlet markedsandel på 13,6 % for året. For 2023 var samlet markedsandel for BEV 14,6 %. Dette tilsvarer en tilbakegang på 5,9 % sammenlignet med 2023, noe som gjenspeiler endrede rammebetingelser for elektriske biler. 

Plug-in hybrider (PHEV) viste en liten oppgang på 4,9 % i desember, spesielt drevet av vekst i Frankrike (+44,9 %) og Tyskland (+6,8 %). Selv om PHEV beholdt en markedsandel på 8,3 %, var det en samlet nedgang i salgsvolumene for hele 2024 (-6,8 % sammenlignet med 2023).

Hybrid-elektriske kjøretøy (HEV), inkludert mild-hybrider, hadde en sterk avslutning på året med en vekst på 33,1 % i desember. Markedsandelen økte til 33,6 % for måneden, og HEV overgikk bensinbiler som den mest populære drivlinjen for fjerde måned på rad.

graf02-ny
Nyregistreringer etter drivstoffsfordeling. Kilde ACEA

De tradisjonelle taper terreng

Bensinbiler beholdt sin posisjon som det mest populære valget gjennom året, med en markedsandel på 33,3 %. Likevel opplevde bensinsegmentet en nedgang i desember (-1,8 %), hvor alle de store markedene unntatt Spania (-16 %) viste negative tall.

Dieselbiler fortsatte sin tilbakegang med en markedsandel som falt til 11,9 % for året. I desember var fallet enda mer markant, med en nedgang på 15 %, og markedsandelen for måneden endte på bare 9,8 %.

Store nasjonale forskjeller

Blant de største markedene i EU utmerket Spania seg med en vekst på 7,1 % for 2024. På den andre siden av skalaen opplevde Frankrike en nedgang på 3,2 %, mens Tyskland og Italia registrerte mer beskjedne fall på henholdsvis 1 % og 0,5 %. Dette illustrerer ulike økonomiske og strukturelle faktorer som påvirker bilmarkedene i de ulike landene.

I desember 2024 hadde EU-markedet en vekst på 5,1 % i nye registreringer. Spania økte mest med 28,8 %, mens Frankrike hadde en mer moderat vekst på 1,5 %. Tyskland og Italia hadde tilbakegang på henholdsvis 7,1 % og 4,9 %.

Bilregistreringer siste 12 mnd i Europa. Kilde ACEA
Nyregistreringer siste 12 mnd i Europa. Kilde ACEA

Se våre nyheter innen fakta og analyse