2024 markerer et år med svak vekst i nyregistreringer av personbiler i EU. En samlet økning på 0,8 % bringer det totale antallet til rundt 10,6 millioner enheter.
Bilsalget svakt opp – elbilandelen noe redusert
2024 markerer et år med svak vekst i nyregistreringer av personbiler i EU. En samlet økning på 0,8 % bringer det totale antallet til rundt 10,6 millioner enheter. 2024 har vært et år preget av stabilitet i totalvolumet for personbilsalget i EU, samtidig som vi ser et tydelig skifte mot mer miljøvennlige kjøretøy. Mens hybrider styrker sin posisjon og elektriske biler møter motvind, er det klart at overgangen til lavutslippsalternativer fortsetter å være en viktig drivkraft i markedet.
Videre utvikling vil avhenge av økonomiske insentiver, reguleringer, utbyggingen av ladestasjoner og markedets evne til å tilpasse seg nye teknologier.
Drivstoff og teknologi: Skifte i kjøretøypreferanser
Overgangen til lavutslippskjøretøy fortsetter å forme bilmarkedet i EU, med betydelige endringer i markedets drivstoffmiks.
Batterielektriske biler (BEV) beholdt sin posisjon som den tredje mest populære drivlinjen i EU i 2024, med en samlet markedsandel på 13,6 % for året. For 2023 var samlet markedsandel for BEV 14,6 %. Dette tilsvarer en tilbakegang på 5,9 % sammenlignet med 2023, noe som gjenspeiler endrede rammebetingelser for elektriske biler.
Plug-in hybrider (PHEV) viste en liten oppgang på 4,9 % i desember, spesielt drevet av vekst i Frankrike (+44,9 %) og Tyskland (+6,8 %). Selv om PHEV beholdt en markedsandel på 8,3 %, var det en samlet nedgang i salgsvolumene for hele 2024 (-6,8 % sammenlignet med 2023).
Hybrid-elektriske kjøretøy (HEV), inkludert mild-hybrider, hadde en sterk avslutning på året med en vekst på 33,1 % i desember. Markedsandelen økte til 33,6 % for måneden, og HEV overgikk bensinbiler som den mest populære drivlinjen for fjerde måned på rad.
Nyregistreringer etter drivstoffsfordeling. Kilde ACEA
De tradisjonelle taper terreng
Bensinbiler beholdt sin posisjon som det mest populære valget gjennom året, med en markedsandel på 33,3 %. Likevel opplevde bensinsegmentet en nedgang i desember (-1,8 %), hvor alle de store markedene unntatt Spania (-16 %) viste negative tall.
Dieselbiler fortsatte sin tilbakegang med en markedsandel som falt til 11,9 % for året. I desember var fallet enda mer markant, med en nedgang på 15 %, og markedsandelen for måneden endte på bare 9,8 %.
Store nasjonale forskjeller
Blant de største markedene i EU utmerket Spania seg med en vekst på 7,1 % for 2024. På den andre siden av skalaen opplevde Frankrike en nedgang på 3,2 %, mens Tyskland og Italia registrerte mer beskjedne fall på henholdsvis 1 % og 0,5 %. Dette illustrerer ulike økonomiske og strukturelle faktorer som påvirker bilmarkedene i de ulike landene.
I desember 2024 hadde EU-markedet en vekst på 5,1 % i nye registreringer. Spania økte mest med 28,8 %, mens Frankrike hadde en mer moderat vekst på 1,5 %. Tyskland og Italia hadde tilbakegang på henholdsvis 7,1 % og 4,9 %.
Nyregistreringer siste 12 mnd i Europa. Kilde ACEA