Den høye gjenvinningsgraden betyr at kun 2,6 prosent av materialet i vrakede biler havner «på dynga».
Vi snakker her altså om gjenvinningsgraden per bil levert til vraking. I 2018 viser Autoreturs regnskap at
- 6,7 prosent av materialet i bilene ombrukes direkte
- 81 prosent materialgjenvinnes, det vil si resuirkulering til ombruk i annen form
- 9,7 prosent energigjenvinnes gjennom brenning
143 767 kjøretøy ble levert til gjenvinning i Autoretur-systemet i 2018.
Foreløpig få høyenergibatterier
De fleste el- og hybridbiler er av såpass ny dato at få av dem har blitt vraket foreløpig. I 2018 ble 211 elbiler og 4 hybridbiler levert til vraking.
Batteriretur Høyenergi står for pakking, egnet transport og gjenvinning av batteripakkene i slike biler, alt etter den enkelte produsents retningslinjer.
Skadede batterier demonteres og resirkuleres, mens friske batteripakker (de fleste av dem) går videre til ombruk i ulike installasjoner.