Transportøkonomisk Institutt (TØI) har nylig publisert en rapport om samfunnstrender og ny teknologi.
TØI ser blant annet for seg et økt transportvolum på lengre reiser, sånn som feriereiser og lange arbeidsreiser. Videre ser de at urbanisering og endringer i befolkningssammensetning vil ha langt mindre å si for utviklingen av fremtidens transportsystemer enn digitaliseringen.
Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra sekretariatet for Nasjonal transportplan (NTP) i forbindelse med forarbeidet til en ny NTP for perioden 2022-2033.
I rapporten kan man lese:
Det er en utbredt oppfattelse at moderne kommunikasjonsteknologi reduserer behovet for persontransport. Denne oppfattelsen kan ha mye rett i seg, samtidig har denne trenden funnet sted over mange tiår og likevel har trafikken økt.
Oppsummert om persontransport skriver de videre:
Globalisering, økonomisk vekst, demografiske endringer og urbanisering er alle viktige trender på landskapsnivå som i stor grad kommer til å påvirke etterspørselen etter persontransport i fremtiden. Imidlertid er det ingen av disse trendene som i seg selv peker på en radikal omstrukturering av hvordan transporten vil tilbys. Disse trendene lar seg også i stor grad modellere innenfor eksisterende modellrammeverk.
Dette er også trender som fint håndteres innenfor det eksisterende transportregimet. Felles for globalisering og økonomisk vekst er at de peker i retning av økt transportvolum og en dreining i retning av mer privat transport og mer flyreiser. Imidlertid vil en resesjon kunne. medføre et kraftig, trafikkreduserende, sjokk.
Digitalisering og miljøbevissthet er derimot trender på landskapsnivå, som potensielt kan endre persontransporten radikalt. De direkte effektene på transportregimet er begrensede, men de indirekte effektene gjennom å endre konkurranseforholdene mellom ulike typer aktører kan legge til rette for at transportprodukter og tjenester som i dag kun dekker mindre nisjemarkedssegmenter kan nå ut til et bredere marked og utfordre de etablerte aktørene. De forventede effektene på transportomfanget av disse trendene er imidlertid motsatt. Digitalisering peker i retning av at ulempene ved å tilby transport går ned, og at etterspørselen dermed stiger, mens miljøbevissthet bør peke i retning av mindre transport, eller dreining mot transportmidler med mindre negative miljøkonsekvenser.
Med andre ord ser det ut til at digitalisering sammenholdt med mer miljøvennlige transportmidler, vil gjøre at vi kan transportere oss selv mer, og med bedre samvittighet i fremtiden.