Søk
Close this search box.

Hvor god er en moderne lastebil?

Lastebiler er helt avgjørende for å møte Norges transportbehov. Over 80 prosent av all godstransport her til lands skjer på vei, mens 3 prosent fraktes på bane (SSB). Da er det av stor betydning at lastebilene er effektive, miljøvennlige og trygge.

Norske lastebiler byttes ut mye oftere enn personbiler, i snitt hvert sjette år. Det gjør at ny teknologi raskt brer om seg. BIL har tatt en tur med en toppmoderne lastebil for å lære mer.

 

 

I hovedtrekk har lastebiler tre typer hjelpesystemer med hvert sitt formål.

 

1. Avgassrensing

De aller fleste lastebilene på veien i dag er bygget etter den nyeste og strengeste utslippsnormen for lastebiler, EURO VI, som ble innført i 2014 og der utslippene av NOx er redusert med over 90 prosent i forhold til forrige generasjons lastebiler.

 

Illustrasjon: NLF

 

EURO VI-lastebiler har faktisk også mye lavere utslipp av NOx enn nye diesel-personbiler, som kort forklart har med å gjøre at en lastebil har plass til mye mer omfattende rensesystemer enn en personbil.

Illustrasjon: NLF

 

En undersøkelse TØI gjennomførte i 2015 viser at EURO VI-lastebilene faktisk overoppfyller utslippskravene i en kjøresyklus som tilsvarer ”virkelig bykjøring”.

Men hva med elektriske lastebiler og hydrogenlastebiler, spør du kanskje?

Her ligger det absolutt et spennende potensiale. Teknologien er i rask utvikling, og det finnes lastebiler med både batterielektrisk og hydrogenelektrisk drift på veiene i dag. Dette dreier seg imidlertid i hovedsak om kjøretøy under utprøving, og teknologien er ennå ikke helt klar for massemarkedet.

Men visste du også at en lastebil med forbrenningsmotor kan være klimanøytral? Det finnes biodrivstoff av 100 prosent fornybart og nedbrytbart materiale, og når lastebilene bruker dette så slipper de bare ut den samme CO2-en som det biologiske materialet uansett ville avgitt om det råtnet i naturen. Les mer på våre sider om drivstoff og drivlinjer!

 

2. Økonomisk kjøring

Moderne lastebiler er også gjerne utstyrt med GPS-systemer som tar topografien i betraktning for å hjelpe føreren å kjøre mest mulig økonomisk og miljøvennlig. Når man kjører med automatikken innkoblet vil lastebilen akselerere før en bakke, sakke av nærmere toppen og bruke nedoverbakken på andre siden til å akselerere opp igjen.

Illustrasjon: Trucks.com

3. Sikkerhetssystemer

Den teknologiske utviklingen fører også til at tungtrafikken blir stadig sikrere. Lastebiler har i dag gjerne filskiftevarsling, automatisk nødbrems, stabilietskontroller og andre funksjoner som bedrer sikkerheten både for føreren av vogntoget og andre trafikanter.

 

 

Del:

Relatert