I lys av de pågående transformasjonen i bilindustrien, er det ønskelig å vurdere nødvendige tilpasninger i konkurransereglene.
EU-kommisjonen lanserer revisjon av konkurransereglene for bilindustrien
I lys av de pågående transformasjonen i bilindustrien, er det ønskelig å vurdere nødvendige tilpasninger i konkurransereglene. I slutten av februar 2025 lanserte derfor EU-kommisjonen en offentlig høring knyttet til konkurransereglene spesifikt innrettet mot bilindustrien. De nåværende reglene ble i 2023 forlenget til 2028 og er nå da altså under revisjon.
Målet er at de reviderte konkurransereglene skal sikre en fortsatt effektiv konkurranse, og sikre innovasjon og en konkurransedyktig europeisk bilindustri. Særlig fokus vil bli viet til digital transformasjon i industrien, samt fortsatt effektiv konkurranse i ettermarkedet og sikre en sunn konkurranse mellom merkeautoriserte og frie verkstedskjeder. Dette har vært sentralt for EU i flere år, og har fortsatt aktualitet.
Revisjonen skjer i parallell med EUs Strategiske Dialog knyttet til fremtidens bilindustri, som har et videre fokus på å sikre industrien tilgang på talenter og ressurser, teknologisk innovasjon og utviklingen med fokus på utviklingen av neste generasjons kjøretøy (som EU kommisjonen sier). Herunder er det ønskelig å modernisere og skape forutsigbare rammebetingelser for den europeiske bilindustrien.
Høringen pågår frem til 23 mai 2025. Fordi konkurransereglene i Norge er harmonisert med EUs konkurranseregler, vil utfallet også få betydning og innebærer tilsvarende endringer av norske konkurranseregler.
Vi vil holde BILs medlemmer oppdaterte på kommende regelverksendringer i kommende nyhetsbrev.
EUs Omnibus forslag – lettelser og forenklinger i bærekraftrapportering
Etter flere år med stadig nye, økte og mer kompliserte rapporteringskrav knyttet til bærekraft, har EU nå lansert første del i et nytt program for regelverksforenkling dlefor bærekraftrapportering – EUs såkalte Omnibus-forslag.
Regelverksrevisjonen vil omfatte EUs bærekraftsdirektiv, bærekrafts due diligence direktivet samt reglene under EUs taksonomi. I Norge er EUs regler delvis overlappende med den norske åpenhetsloven og deler av EUs bærekraftsdirektiv er allerede implementert i Norge. Det pågår for tiden en vurdering av den norske åpenhetsloven, og både dette arbeidet og EUs regelverksforenkling og lettelser i rapporteringskrav forventes også å lede til endringer i krav til norske selskapers bærekraftrapportering. Det er forventet en rapport knyttet til endringer i åpenhethetsloven innen sommeren.
Vi vil holde BILs medlemmer oppdaterte på kommende regelverksendringer i kommende nyhetsbrev.
DLA Piper Norway | Mars 2025 ©