Gå til innhold
bil-vei-web-1

Bilens livsløp i Norge

Bilen er viktig for alle som bor i Norge. Den knytter oss mennesker sammen. Gir hver og en av oss muligheter og frihet. Bilen er også en forutsetning for næringsvirksomhet og økonomisk vekst. Uten bilen hadde det ikke vært varer i butikken eller like mange arbeidsplasser i distriktene. Og det hadde vært svært vanskelig å få tak i håndverkere. Nå gjenvinnes mer enn 98 prosent av bilen når den når slutten av sin levetid. Bra for sirkulærøkonomien – bra for klimaet.

Bilens rolle

For bilbransjen handler det om å gjøre bilen så bærekraftig som mulig. Bilbransjen har kommet langt, og er en viktig bidragsyter til utslippskutt, men har mye ugjort. Utslippene har gått ned, og vil fortsette nedover. Spørsmålet er om det kan gå enda raskere. I motsetning til de fleste andre produkter vedlikeholdes og repareres biler, noe som sikrer dem et langt liv. Til slutt, etter nesten to tiår på veien, pensjoneres bilen, og mer eller mindre alt gjenbrukes eller resirkuleres.

Bielns rolle
Bilproduksjon

Bilproduksjon

Bilproduksjon er en av verdens største og viktigste næringer. Millioner har direkte eller indirekte sin arbeidsplass gjennom bilfabrikkene. Hvert år produseres det i underkant av 100 millioner biler hvert år. Kina er det største markedet. På verdensbasis er fortsatt elbilandelen relativt lav, men bilindustrien har ambisiøse målsetninger og antallet vil øke med titalls millioner i løpet av dette tiåret. Mange markeder ser til Norge og suksessen her.

Bilsalg

Årlig selges det cirka 150.000 nye biler i Norge, selv om tallet har vært noe lavere i 2023 og 2024. I 2024 var over 90 prosent utslippsfrie. BIL regner 2025-målet i all hovedsak for nådd.

Bilene bidrar til at folk får dekket sitt transportbehov. Stort sett alle i Norge er avhengige av bilen. Ni av ti disponerer bil, og samme andel bruker bilen daglig eller flere ganger ukentlig. Det er lite som tyder på at dette er i drastisk endring, og vi ser at andelen unge som tar førerkort øker. 

Åtte av ti forventer å også disponere bil i fremtiden. Politikerne satser også på en offensiv veiutbygging, og i Nasjonal transportplan anslås det en betydelig trafikkvekst, og en stor økning i frakt av gods og varer på veien frem mot 2030. Det er ikke unaturlig når vi tenker på hvilket land vi lever i. Et langstrakt land, med fjell og fjorder, der folk bor spredt utover. Bare i de store byene oppleves kollektiv eller andre transportmetoder som et reelt alternativ for hverdagsreiser. Når vi skal lengre, for eksempel på hytta, er bilen det eneste praktiske alternativet.

Nye biler kjøpes fra merkeforhandlere som har avtale med importørene. Importørene er fabrikkens forlengede arm i Norge. Nye biler har minimum fem års garanti. Forhandlere tilbyr også finansiering og forsikring, i tillegg til serviceavtaler. Det brukes mye energi for å sikre at bileier har et problemfritt bilhold.

Bilsalg
Reparasjon av bil

Reparasjoner av bil

Bilene som kommer til Norge blir godt vedlikeholdt og reparert, og dermed utnyttes ressursene betydelig. Snitt vrakingsalder er over 18 år. På den ene siden viser det god ressursutnyttelse. På den andre siden forurenser nyere biler mindre og er mer trafikksikre.

Over 3.000 bilverksteder er tilgjengelig for bileierne. Disse verkstedene er godkjente av myndighetene. For å sikre at hvert verksted har nødvendig kompetanse har Norge en egen forskrift som regulerer bransjen. Bilverkstedene må oppfylle offentlige krav for å kunne reparere biler.

Biler må også inn på jevnlig kontroll, såkalt PKK- eller EU-kontroll. Dette gjennomføres på verksteder som er godkjente PKK-verksteder. Dette er et krav for å sikre at alle biler i Norge er så trafikksikre som mulig.

Totalt gjennomfører norske verksteder cirka seks millioner reparasjoner og servicer årlig.

Bruktbilen

Brukte biler selges og kjøpes. Faktisk er det cirka tre ganger så mange som kjøper bruktbil som nybil. Cirka 450.000 velger å kjøpe en brukt bil hvert eneste år.

Mange velger å kjøpe direkte fra en annen privatperson. Men bruktbilen er også en viktig næring for norske bilforhandlere. Fordelene med å kjøpe av en forhandler er at du får en profesjonell part å forholde deg til.

Bruktbil til salgs
Resirkulering av bil

Resirkulering

Til slutt skal bilen vrakes. Egentlig blir den ikke vraket, men resirkulert. Færre biler ble vraket i 2023 sammenlignet med i 2022. Til gjengjeld er gjenvinningsgraden økt til hele 98,2 prosent! (Kilde: Autoretur)

Foruten deler brukes restene av bilene som bestikk, gryter, deler til vaskemaskiner, kumlokk, autovern og mange flere ting.
 
Bilimportørenes Landsforening eier Autoretur, og 25 prosent av henholdsvis Dekkretur og Batteriretur EV.

Se våre nyheter innen bærekraft