EUs nye batteriforordning krever at alle som importerer biler med høyenergibatterier må være medlem av et produsentansvarsselskap.

Trivsel og mangfold er to helt avgjørende faktorer for vekst, innovasjon og produktivitet. Til tross for at dette står høyt på prioriteringslista i bilbransjen, og at det jobbes aktivt med, er det kun én av ti ansatte som er kvinner.
BIL har, sammen med Norges Bilbransjeforbund (NBF), engasjert seg tungt i arbeidet for å øke mangfoldet i bilbransjen. Vi arrangerer både fysiske og digitale møteplasser, og gjennomfører hvert år «Trivselsundersøkelsen», som ser på arbeidsmiljøet og trivselen på tvers i bransjen.
BIL samarbeider også med NBF og ABL i rekrutteringsarbeidet til bransjen, der «road show»-traileren er bærebjelken. Denne er stort sett kontinuerlig på farten og besøker skoler Norge rundt. Her kan elevene få informasjon om det å jobbe i bilbransjen, samt delta på praktiske øvelser. Våre representanter er i tett dialog med lokale opplæringskontorer, med mål om å gjøre bransjen mer attraktiv som arbeidsplass
EUs nye batteriforordning krever at alle som importerer biler med høyenergibatterier må være medlem av et produsentansvarsselskap.
– Vi trenger mer kunnskap om trivselen i bilbransjen. Slik kan vi styrke rekrutteringen og jobbe systematisk for å få opp kvinneandelen og øke mangfoldet, sier BIL-direktøren.
For tredje gang sender BIL og NBF ut undersøkelsen.