– Vi trenger mer kunnskap om trivselen i bilbransjen. Slik kan vi styrke rekrutteringen og jobbe systematisk for å få opp kvinneandelen og øke mangfoldet, sier BIL-direktøren.
Bilen og sikkerhet
Sikkerhet
Sikkerheten står alltid i høysetet når biler utvikles. Ikke bare jobber bilprodusentene aktivt for at det skal være så trygt som mulig å ferdes i bilene de produserer, men de må innfri særdeles strenge sikkerhetskrav.
Ikke minst er det også et bærekraftsperspektiv inne i bildet. En reduksjon i ulykker gir færre dødsfall og personskader, og samtidig færre reparasjoner og komponenter som må skiftes ut.
Vi skiller på to typer sikkerhet i biler: Aktive og passive sikkerhetssystemer.
Aktiv sikkerhet
De aktive skal forhindre ulykker. Eksempler på dette er bremser, styring, hjul og lys, og ikke minst førerhjelpsystemer. På moderne biler snakker alle disse systemene sammen, er en integrert del av bilens datanettverk.
Akkurat som trepunktsbeltet var en «gamechanger» da det ble lansert for over 60 år siden, har blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk stabilitetsprogram (ESP), adaptiv fartsholder (ACC og flere andre systemer gjort underverker for sikkerheten i moderne tid.
Pasiv sikkerhet
De passive sikkerhetssystemene beskytter fører, passasjerer, fotgjengere og andre når et uhell eller en ulykke inntreffer. Mange av disse systemene har vært på markedet i flere tiår, men de har blitt vesentlig mer avanserte enn tidligere, og flere har kommet til. Faktisk kan en moderne bil på mange måter forberede seg på en kollisjon hvis den ser at det ikke er til å unngå. Da lukkes vinduene, stolryggene rettes opp, beltene strammes og varselblinkerne går på, for å nevne noe.
Eksempler på passive sikkerhetssystemer er bilbelte, kollisjonsputer, hodestøtter, absorberende karosseri og nødmeldingssystem (eCall).
.