Vi tror på 2025-målene

Vi tror på 2025-målene

Stortingets vedtatte mål:

Kun salg av nullutslippsbiler i 2025 – BILs vurderinger

Bilimportørenes Landsforening (BIL), som representerer bilimportørene og bilprodusentene, arbeider målrettet for en utslippsfri transportsektor. I første halvår 2019 var 45 prosent av alle nye personbiler nullutslipp. BIL tror at målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025 er innen rekkevidde. Dette forutsetter at hovedlinjene i avgiftspolitikken videreføres, og at utbygging av ladeinfrastruktur forseres.

De senere årene har utviklingen mot en utslippsfri transportsektor akselerert. Dette gjelder spesielt for personbiler. I 2016 var 16 prosent av alle nyregistrerte biler utslippsfrie. I 2017 var markeds-andelen 20 prosent, mens den var 31 prosent i 2018. I første halvår 2019 var 45 prosent av alle nye biler utslippsfrie. Nå følger busser, varebiler og etter hvert lastebiler etter. Det er få bransjer som har kommet lenger i det grønne skiftet enn bilbransjen.

Kilde: Elbil.no

Veien videre mot 2025

Alt tyder på at den raske utviklingen mot et utslippsfritt nybilsalg som vi har sett de siste fem årene, vil fortsette. BIL tror derfor at Stortingets mål om at det kun skal selges utslippsfrie personbiler i 2025, er innen rekkevidde.

Frem til nylig har tilbudet av elektriske biler i hovedsak vært begrenset til typiske «bybiler», dvs. relativt små biler med relativt kort rekkevidde. Det siste året har det imidlertid kommet en rekke store, elektriske biler på markedet med relativt lang rekkevidde. Fortsatt er det imidlertid ventetider på en rekke modeller fordi den globale produksjonskapasiteten har ligget etter etterspørselsveksten, og det vil fortsatt ta noen år før et utvalg av prisgunstige, romslige el-familiebiler er på plass.

2020 ser ut til å bli året der den elektriske bilen får sitt internasjonale gjennombrudd. De fleste bilprodusenter vil da ha en portefølje av elbiler i flere segmenter. Denne utviklingen vil forsterkes frem mot 2025. Da har en rekke produsenter varslet at samtlige av deres modeller vil komme i en elektrisk versjon med lang rekkevidde.

Politikken må fortsatt understøtte nullutslippsmålet

Grunnen til at Norge har kommet mye lenger i det grønne bilskiftet enn andre europeiske land, skyldes at myndighetene har støttet opp under innfasingen av nullutslippsbiler. Fritak for engangs- og merverdiavgift for nullutslippsbiler, kombinert med bompengefritak, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt, har vært helt avgjørende.

Dersom rammebetingelsene for nullutslippsbiler endres for raskt, vil ikke målet om et utslippsfritt nybilsalg i 2025 bli nådd. Satsingen på utbygging av ladeinfrastruktur må trappes opp, mens de økonomiske incentivene først kan trappes gradvis ned i tråd med at nullutslippsbilene blir mer konkurransedyktige i pris grunnet økte produksjonsvolum og stadig lavere batterikostnader.

BILs vurdering er at merverdiavgift kan fases gradvis inn for elbiler i perioden 2022 – 25. Innføring av engangsavgift bør først vurderes på et senere tidspunkt, og da sett i sammenheng med regjeringens plan om et «nytt og bærekraftig bilavgiftssystem» fra 2025. Øvrige elbilfordeler (parkering, bompenger, kollektivfelt) bør være lokale politiske beslutninger basert på lokale forhold.

100 prosent, kan bli 98 eller 99

BIL mener EØS-avtalens bestemmelser om fri flyt av varer og tjenester gjør at det fortsatt vil være lov å selge nye biler med forbrenningsmotor i Norge etter 2025. Vi tror imidlertid at de elektriske bilene på dette tidspunktet vil være så prisgunstige og teknologisk avanserte at forbrukerne vil preferere denne teknologien, også pga. vesentlig lavere driftskostnader. Det vil også være usikkerhet om hvilket nivå engangsavgiften vil være på i 2025 for fossilt drevne biler.

Vi kan imidlertid ikke utelukke at det vil selges noen nye biler med forbrenningsmotor til kunder med spesielle behov, også etter 2025. Dette er imidlertid segmenter som har lave salgsvolumer. Derfor mener BIL at nullutslippsmålet i 2025 i praksis er oppnåelig, gitt at det ikke skjer for raske endringer i de politiske rammebetingelsene, og at ladeinfrastrukturen utvikles i tråd med økningen i bestanden av ladbare biler.

Oktober 2019

Bilimportørenes Landsforening.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer