Vi tror på 2025-målene

Vi tror på 2025-målene

Stortingets vedtatte mål:

Kun salg av nullutslippsbiler i 2025 – BILs vurderinger

Bilimportørenes Landsforening (BIL), som representerer bilimportørene og bilprodusentene, arbeider målrettet for en utslippsfri transportsektor. I første halvår 2019 var 45 prosent av alle nye personbiler nullutslipp. BIL tror at målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025 er innen rekkevidde. Dette forutsetter at hovedlinjene i avgiftspolitikken videreføres, og at utbygging av ladeinfrastruktur forseres.

De senere årene har utviklingen mot en utslippsfri transportsektor akselerert. Dette gjelder spesielt for personbiler. I 2016 var 16 prosent av alle nyregistrerte biler utslippsfrie. I 2017 var markeds-andelen 20 prosent, mens den var 31 prosent i 2018. I første halvår 2019 var 45 prosent av alle nye biler utslippsfrie. Nå følger busser, varebiler og etter hvert lastebiler etter. Det er få bransjer som har kommet lenger i det grønne skiftet enn bilbransjen.

Kilde: Elbil.no

Veien videre mot 2025

Alt tyder på at den raske utviklingen mot et utslippsfritt nybilsalg som vi har sett de siste fem årene, vil fortsette. BIL tror derfor at Stortingets mål om at det kun skal selges utslippsfrie personbiler i 2025, er innen rekkevidde.

Frem til nylig har tilbudet av elektriske biler i hovedsak vært begrenset til typiske «bybiler», dvs. relativt små biler med relativt kort rekkevidde. Det siste året har det imidlertid kommet en rekke store, elektriske biler på markedet med relativt lang rekkevidde. Fortsatt er det imidlertid ventetider på en rekke modeller fordi den globale produksjonskapasiteten har ligget etter etterspørselsveksten, og det vil fortsatt ta noen år før et utvalg av prisgunstige, romslige el-familiebiler er på plass.

2020 ser ut til å bli året der den elektriske bilen får sitt internasjonale gjennombrudd. De fleste bilprodusenter vil da ha en portefølje av elbiler i flere segmenter. Denne utviklingen vil forsterkes frem mot 2025. Da har en rekke produsenter varslet at samtlige av deres modeller vil komme i en elektrisk versjon med lang rekkevidde.

Politikken må fortsatt understøtte nullutslippsmålet

Grunnen til at Norge har kommet mye lenger i det grønne bilskiftet enn andre europeiske land, skyldes at myndighetene har støttet opp under innfasingen av nullutslippsbiler. Fritak for engangs- og merverdiavgift for nullutslippsbiler, kombinert med bompengefritak, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt, har vært helt avgjørende.

Dersom rammebetingelsene for nullutslippsbiler endres for raskt, vil ikke målet om et utslippsfritt nybilsalg i 2025 bli nådd. Satsingen på utbygging av ladeinfrastruktur må trappes opp, mens de økonomiske incentivene først kan trappes gradvis ned i tråd med at nullutslippsbilene blir mer konkurransedyktige i pris grunnet økte produksjonsvolum og stadig lavere batterikostnader.

BILs vurdering er at merverdiavgift kan fases gradvis inn for elbiler i perioden 2022 – 25. Innføring av engangsavgift bør først vurderes på et senere tidspunkt, og da sett i sammenheng med regjeringens plan om et «nytt og bærekraftig bilavgiftssystem» fra 2025. Øvrige elbilfordeler (parkering, bompenger, kollektivfelt) bør være lokale politiske beslutninger basert på lokale forhold.

100 prosent, kan bli 98 eller 99

BIL mener EØS-avtalens bestemmelser om fri flyt av varer og tjenester gjør at det fortsatt vil være lov å selge nye biler med forbrenningsmotor i Norge etter 2025. Vi tror imidlertid at de elektriske bilene på dette tidspunktet vil være så prisgunstige og teknologisk avanserte at forbrukerne vil preferere denne teknologien, også pga. vesentlig lavere driftskostnader. Det vil også være usikkerhet om hvilket nivå engangsavgiften vil være på i 2025 for fossilt drevne biler.

Vi kan imidlertid ikke utelukke at det vil selges noen nye biler med forbrenningsmotor til kunder med spesielle behov, også etter 2025. Dette er imidlertid segmenter som har lave salgsvolumer. Derfor mener BIL at nullutslippsmålet i 2025 i praksis er oppnåelig, gitt at det ikke skjer for raske endringer i de politiske rammebetingelsene, og at ladeinfrastrukturen utvikles i tråd med økningen i bestanden av ladbare biler.

Oktober 2019

Bilimportørenes Landsforening.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.
  • Nissans nye elracer 24. januar 2020
    Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
  • Mini Cooper (R56) 23. januar 2020
    BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
  • Første MG elbiler er ankommet 22. januar 2020
    Sist lørdag ankom bilskipet "City of Oslo" Drammen Bilhavn med nær 200 biler fra MG.

Internasjonale bilnyheter

Sunderland's Nissan plant to make 2,000 Leaf electric cars for Uber

den 24. januar 2020

Sunderland’s Nissan plant to make 2,000Les mer

Ford continues to invest in education

den 24. januar 2020

Ford continues to invest in educationLes mer

Volkswagen Upgrades Use of Green Electricity

den 24. januar 2020

Volkswagen Upgrades Use of Green ElectriLes mer

Daimler VP to Keynote Green Truck Summit 2020

den 23. januar 2020

North America’s export products. He servLes mer

GM and Honda unveil self-driving car with no steering wheel or pedals

den 23. januar 2020

in Chandler, Arizona. GM CEO Mary BarraLes mer

World Economic Forum: Volkswagen CEO on tech ventures, partnerships & future plans

den 23. januar 2020

in Davos, CNBC International had a conveLes mer

Toyota ramping up environmental programmes in South Africa

den 23. januar 2020

Toyota ramping up environmental programmLes mer

332,000 Indonesian-made cars sent overseas in 2019

den 23. januar 2020

with 212,432 CBU units combined. Based oLes mer

Europe’s Auto Sales Sliding, But Profits Will Be Under More Pressure

den 22. januar 2020

after 6 consecutive years of growth, accLes mer

Groupe PSA Recognized for Low-Carbon Initiatives

den 22. januar 2020

to preserve a clean, safe and affordableLes mer