Norge er verdenes mest trafikksikre land. Hva er nøkkelen til vår suksess – og kan vi komme enda lavere?

I Norge er vi nå nede i 2 drepte i trafikken per 100 000 innbyggere per år. I Europa ligger Bulgaria og Romania i den andre enden av skalaen, med 10 trafikkdrepte per 100 000. Thailand gjør det dårligst på verdensbasis: Her dør hele 36 per 100 000 i trafikken i året.

Det er flere grunner til at det som regel er veldig trygt å ferdes med bil i Norge. Det handler om utbygging av helt konkrete ting, som fysiske midtdelere på veiene, og langsiktig arbeid som skal skape kompetente sjåfører med gode trafikksikkerhetsholdninger, slik som førerkortopplæringen. Men vi kommer heller ikke utenom noe helt sentralt i trafikken: Selve bilen.

I et historisk perspektiv er det ikke lenge siden kollisjonsputer og blokkeringsfrie bremser ble standard. Enda mer nylig har vi fått aktive sikkerhetssystemer, som kan hjelpe til å unngå eller minske skader ved ulykker. På nye biler i dag er det sensorer, radarer og kameraer som jobber i samspill for å oppfatte farer, unngå hindre og redusere skadepotensiale.

Se bare her, for noen praktiske eksempler på hvordan moderne systemer gjør kjøring tryggere både for dem inni og utenfor bilen:

Denne animasjonsfilmen gir en enda grundigere forklaring på hva alle de ulike sikkerhetssystemene i en moderne bil gjør:

Akkurat nå sitter lederne i EU og diskuterer hva slags nye sikkerhetssystemer som skal bli påbudt på nye biler. Samtidig driver bransjen selv aktivt med forskning og utvikling for å skape neste generasjons sikkerhetsteknologi.

Det betyr bare én ting: Det kommer til å bli stadig tryggere å ferdes i trafikken for deg og meg.