Velg side

Veinettet må vedlikeholdes bedre

Veinettet må vedlikeholdes bedre

Bilindustrien ber myndighetene bygge ut veiene slik at det kan legges til rette for å høste fruktene av den nyutviklede teknologien i bilene. Det vil gi miljø og klimagevinster, samt færre ulykker på veiene.

De europeiske bilprodusentene samt organisasjonene for trafikksikkerhet og veitransport ber i et samlet opprop EU-kommisjonen og nasjonale myndigheter om bedre vedlikehold av veinettet. Samtidig offentliggjøres publikasjonen «VEIER SOM KAN LESES AV BILER», som er utarbeidet av de ledende europeiske organisasjonene for veisikkerhet, EuroRAP og EuroNCAP.

«Veier som ikke jevnlig vedlikeholdes koster ofte det mangedobbelte å reparere eller gjenoppbygge. De fører ofte til dødsfall som kunne vært unngått, samt personskader og materielle skader av stort omfang. I tillegg oppfyller veinettet ikke de kravene et samfunn stiller til effektiv kommunikasjon, som samfunnsøkonomien og næringslivet er helt avhengig av.»

I rapporten påpekes det at manglende vedlikehold av veinettet, sammen med ulik veimerking og trafikkskilting fra land til land, utgjør et vesentlig hinder for effektiv bruk av sikkerhets-teknologi i biler – som for eksempel varsel ved skifte av fil og lesing av trafikkskilt. Utviklingen av sikkerhets-teknologi i biler er kommet langt. Bilprodusentene har investert milliarder for å gjøre bilene sikrere, men er avhengige av at veinettet oppgraderes for å oppnå full effekt av tiltakene. Sofistikerte sikkerhetssystemer som tidligere kun var tilgjengelig i større og dyrere biler, er nå på vei inn i vanlige biler. Automatisk nødbrems og blindsonevarsling er eksempler på dette. Det kanskje viktigste sikkerhetstiltaket, som automatisk varsel ved skifte av kjørebane, er imidlertid helt avhengig av veimerkingen.

Organisasjonene oppfordrr alle  land i Europa til å vedlikeholde veinettet, sørge for trafikksikkerhet og legge til rette for moderne teknologi. «Veier i forfall er blitt en kilde til stor bekymring over hele Europa», uttales det i oppropet. «Manglende vedlikehold av veinettet undergraver den europeiske økonomien, og vil på sikt medføre økte kostnader for samfunnet, som igjen vil føre til høyere skatter, svekket konkurransekraft og færre arbeidsplasser».

Sikrere biler har vært det viktigste bidraget når det gjelder nedgangen i antall dødsfall og skader i trafikken i EU. Det er imidlertid fortsatt årlig 300.000 personer som dør eller skades alvorlig i trafikken i Europa. Det er beregnet at trafikkskader reduserer det samlede brutto nasjonalproduktet med 2 % i gjennomsnitt i Europa.

Oppropet konkluderer: «Vi oppfordrer EU-kommisjonen og alle berørte organisasjoner til å støtte oppfordringen om å utvikle et effektivt veinett som både trafikantene og bilene kan lese.»

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer