– Snylter på nybilimportørene

– Snylter på nybilimportørene

Bruktimportører unndrar seg miljøgebyr – se listen

Alle som importerer biler til Norge skal betale et miljøgebyr per bil, som sikrer at resirkulering av bilen skjer på forskriftsmessig måte den dagen bilen leveres til vraking. Allikevel unnlater et stort antall bruktimportører å betale det lovpålagt gebyret – her er de største synderne.

I dag er det Autoretur AS som er landets eneste godkjente retursystem for biler. Hit skal man betale 375 kroner per bensin- eller dieselbil, eller 500 kroner per el- hydrogen eller ladbare hybridbil som importeres til Norge. Det er det samme om bilen er ny eller brukt på importtidspunktet. Når gebyret er betalt vil man ha oppfylt lovens krav, og Autoretur er forpliktet til å ta seg av bilen når den skal kasseres.

– Bilens siste eier kan derfor levere den vederlagsfritt til vraking, og på denne måten sørger man for miljømessig behandling av bilene, forklarer Erik Andresen, direktør i Autoretur.

Alle nybilimportører betaler lovpålagt miljøgebyr og har gjort det i en årrekke, men et stort antall bruktimportørfirmaer lar være å følge lovens krav om deltagelse i retursystemet. Autoretur har ved en rekke anledninger gjort bruktimportørene oppmerksomme på hvilket lovlig pålagt ansvar de har, men mange unnlater å følge loven – og nekter simpelthen å betale fakturaen de får tilsendt.

– De er derfor «gratispassasjerer» i systemet, vet at de overlater til de andre deltagerne å betale for resirkulering av biler som de selv har importert, sier Andresen.

HER ER DE 20 STØRSTE GRATISPASSASJERENE I 2018:

FirmanavnSolgte bilerUbetalt miljøgebyr
Spz Bil AS288142 875
Sandvika Bil AS252120 625
Trading AS19697 625
Sør Import AS19296 000
Sandven AS19394 500
Autoland Rogaland AS19194 500
Grandahl Bil AS15376 500
Unibil AS14873 250
Veland Auto AS12159 875
Bilkilden AS11958 625
Oslo Bilsenter AS11255 875
Greencar AS10653 000
Tr Pettersen Autoimport AS10450 250
Zimmermann AS9747 375
Grand Auto AS10246 625
Sk Auto AS8341 250
Importservice Bil AS8138 750
Autotrend AS7837 250
Ness Motors AS7836 500
Strømmen Bilformidling AS8234 500

Nybilimportørene betaler altså for gjenvinning av bruktimportørenes biler. Her er noen av de største bidragsyterne i Autoretur-systemet:

1.           Volkswagen                      7,1 mill

2.           Nissan                                5,5, mill

3.           Toyota                               4,4, mill

Alle produsenter og importører av kjøretøy (nye og brukte) til Norge plikter å sørge for miljømessig innsamling og behandling av kasserte kjøretøy i samsvar med bestemmelsene i forurensningsloven og avfallsforskriften. Alle som importerer nye eller brukte biler til Norge er definert som en «produsent» i avfallsforskriftens forstand., og alle plikter å være deltager i en returordning.

Per i dag er Autoretur AS landets eneste godkjente retursystem for biler.

For ordens skyld: Vrakpant er en urelatert avgift som første eier betaler, og siste eier får igjen ved vraking av bilen. Vrakpanten er ment for å stimulere til at utrangerte biler leveres til resirkulering, og har ikke noe med kostnadene forbundet med resirkulering å gjøre.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Audi A6 blir ladbar 21. oktober 2019
    Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
  • Kanonavslutning for Dennis Hauger 21. oktober 2019
    Han sikret seg mesterskapstittelen allerede for to uker siden, men det hindret ikke Dennis Hauger i å gjøre en imponerende sesongavslutning på Monza i helgen.
  • Hyundai utvikler el-racer 19. oktober 2019
    Hyundai Veloster N ETCR skal delta i en helt ny serie som starter neste sesong. Nå har bilen gjennomført sin første banetest.
  • På første klasse 18. oktober 2019
    NETTKJØRT: Vi har kjørt BMW 7-serie som ladbar hybrid. En mer komfortabel bil skal du lete lenge etter.
  • Tyrigrava blir perlen for bil- og MC-folket 17. oktober 2019
    Tyrigrava rustes opp og fasade-endres tilbake til opprinnelig 1930-tallets funkisstil. Pris rundt 10 millioner kroner. Da kommer millionen fra Kulturminnefondet godt med.

Internasjonale bilnyheter

Renault Chairman Sets Ambitious Goal for Troubled Nissan Alliance 

den 22. oktober 2019

Les mer

Tata Motors partners with Orix India for priority test drives

den 22. oktober 2019

Les mer

Electric cars to get green number plates under government plan

den 22. oktober 2019

Les mer

Toyota: We are no longer just a car-maker

den 22. oktober 2019

Les mer

The 46th Tokyo Motor Show 2019: Events and Programs News Update

den 22. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor shifts into China luxury car market

den 21. oktober 2019

Les mer

Volkswagen China deliveries down 2.8 pct in first nine months

den 21. oktober 2019

Les mer

BMW open for new partners in mobility services venture, CEO tells paper

den 21. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor develops AI-based autonomous driving technology

den 21. oktober 2019

Les mer

General Motors collaborates with US Army for automotive cybersecurity

den 21. oktober 2019

Les mer