– Snylter på nybilimportørene

– Snylter på nybilimportørene

Bruktimportører unndrar seg miljøgebyr – se listen

Alle som importerer biler til Norge skal betale et miljøgebyr per bil, som sikrer at resirkulering av bilen skjer på forskriftsmessig måte den dagen bilen leveres til vraking. Allikevel unnlater et stort antall bruktimportører å betale det lovpålagt gebyret – her er de største synderne.

I dag er det Autoretur AS som er landets eneste godkjente retursystem for biler. Hit skal man betale 375 kroner per bensin- eller dieselbil, eller 500 kroner per el- hydrogen eller ladbare hybridbil som importeres til Norge. Det er det samme om bilen er ny eller brukt på importtidspunktet. Når gebyret er betalt vil man ha oppfylt lovens krav, og Autoretur er forpliktet til å ta seg av bilen når den skal kasseres.

– Bilens siste eier kan derfor levere den vederlagsfritt til vraking, og på denne måten sørger man for miljømessig behandling av bilene, forklarer Erik Andresen, direktør i Autoretur.

Alle nybilimportører betaler lovpålagt miljøgebyr og har gjort det i en årrekke, men et stort antall bruktimportørfirmaer lar være å følge lovens krav om deltagelse i retursystemet. Autoretur har ved en rekke anledninger gjort bruktimportørene oppmerksomme på hvilket lovlig pålagt ansvar de har, men mange unnlater å følge loven – og nekter simpelthen å betale fakturaen de får tilsendt.

– De er derfor «gratispassasjerer» i systemet, vet at de overlater til de andre deltagerne å betale for resirkulering av biler som de selv har importert, sier Andresen.

HER ER DE 20 STØRSTE GRATISPASSASJERENE I 2018:

FirmanavnSolgte bilerUbetalt miljøgebyr
Spz Bil AS288142 875
Sandvika Bil AS252120 625
Trading AS19697 625
Sør Import AS19296 000
Sandven AS19394 500
Autoland Rogaland AS19194 500
Grandahl Bil AS15376 500
Unibil AS14873 250
Veland Auto AS12159 875
Bilkilden AS11958 625
Oslo Bilsenter AS11255 875
Greencar AS10653 000
Tr Pettersen Autoimport AS10450 250
Zimmermann AS9747 375
Grand Auto AS10246 625
Sk Auto AS8341 250
Importservice Bil AS8138 750
Autotrend AS7837 250
Ness Motors AS7836 500
Strømmen Bilformidling AS8234 500

Nybilimportørene betaler altså for gjenvinning av bruktimportørenes biler. Her er noen av de største bidragsyterne i Autoretur-systemet:

1.           Volkswagen                      7,1 mill

2.           Nissan                                5,5, mill

3.           Toyota                               4,4, mill

Alle produsenter og importører av kjøretøy (nye og brukte) til Norge plikter å sørge for miljømessig innsamling og behandling av kasserte kjøretøy i samsvar med bestemmelsene i forurensningsloven og avfallsforskriften. Alle som importerer nye eller brukte biler til Norge er definert som en «produsent» i avfallsforskriftens forstand., og alle plikter å være deltager i en returordning.

Per i dag er Autoretur AS landets eneste godkjente retursystem for biler.

For ordens skyld: Vrakpant er en urelatert avgift som første eier betaler, og siste eier får igjen ved vraking av bilen. Vrakpanten er ment for å stimulere til at utrangerte biler leveres til resirkulering, og har ikke noe med kostnadene forbundet med resirkulering å gjøre.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Vellykket Rally Grimstad 24. august 2019
    KNA Rally Grimstad har med det første rene NM-asfalt rally på ti år igjen satt nye rekorder med startende rallybiler, flere deltagere og flere tilskuere enn noensinne før.
  • Kinesisk elbil hos norsk importør 24. august 2019
    Denne elbilen fra Kina sto i bakgården hos en norsk bilimportør.
  • Uvanlig rekord for Porsche 23. august 2019
    Gotland Ring er en spennende bane jeg har kjørt mange runder på. Nå har Porsche vært der, og satt en rekord som kan bli stående lenge.
  • Nå kommer ladbar A og B 23. august 2019
    For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
  • Elektrisk rallybil 22. august 2019
    Selvsagt måtte det komme – Opel tar med seg en rallyrigget Corsa-e til Frankurt neste måned.

Internasjonale bilnyheter

Toyota provides diverse mobility for Tokyo 2020, including a full line-up of electrified vehicles

den 23. august 2019

Les mer

Expansion of electric charging stations at Volkswagen’s German sites begins

den 22. august 2019

Les mer

Ford names new president for Changan Ford China JV

den 22. august 2019

Les mer

Renault begins online sales in Russia with Yandex

den 22. august 2019

Les mer

Volkswagen on electric vehicle offensive in South Africa

den 22. august 2019

Les mer

Toyota selects approx. 240 athletes from 43 countries/areas as “global team Toyota Athletes” on road to Tokyo 2020

den 22. august 2019

Les mer

Australian car sales are picking up speed, as tax cuts and falling interest rates begin to fuel the economy

den 22. august 2019

Les mer

China's Geely posts 40% slump in first-half profit, sees uncertain demand outlook

den 21. august 2019

Les mer

FAW-Volkswagen opens new proving ground in northeast China

den 21. august 2019

Les mer

Maruti Suzuki goes greener with environment friendly BS6 compliant vehicles

den 21. august 2019

Les mer