Select Page

SLIK BØR AVGIFTENE ENDRES – Norske bilavgifter fram mot 2020

SLIK BØR AVGIFTENE ENDRES – Norske bilavgifter fram mot 2020

11507_350_18263_artikkel_bilavgifter_2020_62725Bilimportørenes Landsforening (BIL), Norges Automobil-Forbund (NAF) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) lanserer nytt bilpolitisk dokument.

Norske bilister betaler totalt mer enn 60 milliarder kroner i året i ulike former for kjøps- og bruksavgifter knyttet til blilhold. Dette er langt mer enn det som bevilges over samferdselsbudsjettet(1).

Med tanke på hvor sentral bilen er for transport, økonomi og hverdagsliv i Norge, bør spørsmålet om hvorfor vi har pekt ut bilen som et våre største og viktigste skattesubjekt reises. Kanskje er forklaringen først og fremst historisk?
Over tid har en rekke nye avgifter og formål kommet til. I dag betaler bilistene for miljøutslipp (drivstoffavgifter m.m.) og for veiutbygging (bomavgifter). I det siste er også bompenger blitt brukt til å finansiere utbygging og drift av kollektivtilbudet.

Utformingen av bilavgiftene de siste årene har fungert godt med hensyn til at eksempelvis CO2 utslippet fra nye biler er redusert kraftig. I et lengre perspektiv har myndighetene gjennom Klimaforliket bestemt at det gjennomsnittlige utslippet fra nye biler i 2020 skal være 85 gr CO2 pr km, 10 gram lavere enn EU, samtidig er nullvisjonen om antall drepte og hardt skadde en viktig målsetting. For å nå disse målene må det kraftige tiltak til. Dette har BIL, NAF og NBF laget forslag til hvordan kan gjøres, og presenteres nå i et omfattende bilpolitisk dokument.

At bilistene må betale for det de slipper ut av forurensning er rimelig. “Forurenser betaler” er et etablert prinsipp både i norsk og internasjonal miljøpolitikk. Veitrafikken betaler imidlertid langt mer for sine utslipp enn andre forurensere. Hvorfor det er slik, stiller blant annet OECD spørsmålstegn ved i sin siste miljørapport for Norge(2) (2011).

 

Hvordan nå målene?
Lavere priser på biler med lave utslipp, hurtigere utskifting av bilparken fra gamle lite miljøvennlige og lite trafikksikre biler bør være hovedelementer i BIL, NAF og NBF’s strategi.

Innfasing av ny teknologi er avgjørende for fremtidens bilpark. Vi står foran en revolusjon med hybridisering, ladbare hybrider, elektriske biler og etterhvert også hydrogenbiler. Teknologien finnes allerede i dag, nå må myndigheter, bilindustri og norske forbrukere ta sitt ansvar for å sørge for at nye biler i større grad erstatter de gamle bilene som ikke lever opp til dagens krav.

Uansett om man mener at dagens bilavgifter er for høye, for lave eller akkurat passe, er ikke dagens avgiftssystem optimalt utformet. Det er nemlig fullt mulig å lage et system som vil gi oss en bilpark som er mer trafikksikker og som har lavere klima- og miljøutslipp enn i dag uten å redusere statens inntekter.

 

Følgende tiltak mener vi er viktige for å nå målene om miljø, klima, trafikksikkerhet og økonomi:

  • Det samlede avgiftsnivået for bil bør reduseres, med vekt på kjøps- og eieavgiftene.
  • Ny teknologi må fases inn raskere enn i dag. Salget av null- og lavutslippsbiler må økes betraktelig fram mot 2020. Dette vil føre til lavere inntekter fra engangsavgiften.
  • Innføring av avgifter og moms for nullutslippsbiler kan tidligst komme i 2020, og eller når vi har nådd hhv. 50.000 el- og hydrogenbiler.
  • Utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff og teknologi er viktig.
  • Eldre biler må fases ut gjennom å gjøre det billigere å kjøpe ny bil med lave utslipp og høyere sikkerhetsnivå. Vi står foran en teknologisk revolusjon de neste 10 årene.
  • Årsavgiften må reduseres betraktelig og gjøres mer fleksibel.
  • Omregistreringsavgiften bør reduseres ytterligere.
  • Vrakpanten må økes.
  • Bompenger må vurderes i sammenheng med andre bilrelaterte avgifter.
  • Engangsavgiften må refunderes ved eksport av brukte biler fra Norge.

(1) Saldert budsjett for Samferdselsdepartementet 2012 var totalt på 31,7 mrd.
(2) Kilde OECD Miljørapport

Last ned forslag og innspill om norske bilavgifter fram mot 2020 her

Last ned fil:

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Henning Solberg i NM-ledelse 20. januar 2019
    I år som i fjor var det russiske Nikolay Gryazin som var raskest under NM-åpningen i rally som ble kjørt i Sigdal lørdag. Men i NM-sammenheng ble det full poengpott til Henning Solberg.
  • Imponerende debut for Oliver Solberg 20. januar 2019
    I sitt første løp med ny bil og ny kartleser imponerte Oliver Solberg med å kjøre inn til totalseier i latviske Rallijs Aluksne.
  • Detroit 2019 20. januar 2019
    Bilbyen Detroit innleder hvert år bilutstillings-kalenderen. Vi presenterer de viktigste nyheter.
  • Cadillacs AMG / M Sport 20. januar 2019
    Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
  • Lanseringskalender 2019 19. januar 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.

Internasjonale bilnyheter

Toyota Motor : and Panasonic plan to produce electric car batteries at joint venture in 2020

den 21. januar 2019

Les mer

European power firms aim to harness electric car batteries

den 21. januar 2019

Les mer

Maruti Suzuki aims to tap startup ecosystem with Mobility & Automobile Innovation Lab

den 21. januar 2019

Les mer

Skoda opens new Technology Centre in Pune

den 21. januar 2019

Les mer

Hyundai and KIA to get world first multi-accident airbag

den 21. januar 2019

Les mer

Small electric cars may be unaffordable for some – VW chairman to newspaper

den 20. januar 2019

Les mer

Renault : targets 2019 sales growth after a 3.2 percent gain in 2018

den 18. januar 2019

Les mer

Suzuki Motor starts production at 2nd Gujarat Plant, rolls out Swift model

den 18. januar 2019

Les mer

PSA opens new Polish assembly line

den 18. januar 2019

Les mer

Ford Motor reshaping overseas operations and strengthening North America

den 18. januar 2019

Les mer