Slik blir deler av bilen til kumlokk

Slik blir deler av bilen til kumlokk

I 2017 samlet Autoretur AS og samarbeidspartnerne inn omtrent 107.000 tonn skrapjern fra 143.664 kassert biler i 2017. Noe av dette ble til helt nye kumlokk hos Ulefos Jernværk.
(Se film nederst i artikkelen)

Sak fra Autoretur.no.

I Autoreturs landsdekkende nettverk samles, sorteres og gjenbrukes det mange forskjellige materialer fra kasserte kjøretøy, plast, aluminium, diverse væsker og mye annet. Men få materialer har en så direkte vei fra kassert bil til nytt produkt som skrapjern.

LES MILJØRAPPORT


Rives i filler
Etter at bilen har kjørt sine siste mil og er levert inn hos en av de rundt 140 norske biloppsamlingsplassene under Autoretur-paraplyen, blir den miljøsanert, flatpakket og sendt videre til en av Autoreturs hovedoperatører, Bilgjenvinning AS, Norsk Gjenvinning Metall AS og Bilretur AS.
Hovedoperatørene har et nettverk av fragmenteringsverk som tar i mot den flatpakkede bilen.
Kjøretøyet sendes inn i fragmenteringsverket og kvernes og rives i filler. Materialene kommer ut på den andre siden, ferdig sortert etter materialtype. I en av haugene havner skrapjern fra for eksempel stålfelger.

LES MER OM GJENVINNING AV BIL

Henter gjenbrukt materiale
Fragmenteringsverket har nå en råvare som kan selges. For eksempel skrapjern.
Og det er her den tradisjonsrike bedriften Ulefos Jernværk kommer inn i bildet.

Prosessmetallurg

Thorstein Jacobsen

Stedje hos Ulefos

Jernværk

Fra Ulefoss går det stadig lastebiler til flere av disse fragmenteringsverkene. De laster skrapjernet fra haugene og kjører det til Ulefoss hvor skrapet skal forvandles til kumlokk, rister og annet gategods du kan se hvis du retter blikket ned neste gang du er utendørs.
– Mye av råvarene vi bruker hos oss, kommer fra kasserte biler, sier prosessmetallurg Thorstein Jacobsen Stedje hos Ulefos Jernværk.
– For oss er det en fin mulighet som en miljøbedrift å raskt og enkelt kunne hente råvarer til vår produksjon, sier han.

 

 


Rett til smelting
Det er ikke lange veien fra skrapjern til nytt produkt. Stedje forteller at de plukker skrapmetall som passer til den kvaliteten produktet krever. Det tilsettes legeringsinnhold men så er det rett i ovnen for smelting.
Skrapjernet går med andre ord rett fra lastebilen til smelteovnen før det etterhvert flytende metallet fylles i kumlokkformene, kjøles ned og sandblåses med stålkuler. Etter kort tid kommer det ut et flunkende nytt kumlokk som bare for kort tid siden var en del av en kassert bil. (Se film under)

 

Denne raske, men fullstendige gjenvinningssyklusen, er et eksempel av mange på hvordan gjenvinning av materialer fra kasserte biler foregår i Norge.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Variasjoner over Kamiq 20. januar 2020
    De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
  • Østberg suveren i Sigdalsrally 19. januar 2020
    Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen vant denne helgen Sigdalsrally, den første runden i årets Rally-NM i sin Citroen C3 R5.
  • Ny BMW-motor til Supra 19. januar 2020
    Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
  • Stenger venteliste, nå kommer bilene 17. januar 2020
    Kia-importøren hevder de nå får god tilgang på elbiler, og alle som har reservert Kia e-Soul får i disse dager tilbud om bil. Som følge av dette stenges reservasjonslisten, og nye kunder kan bestille e-Soul hos forhandler med kort leveringstid.
  • Ford lanserer nye hybrider 17. januar 2020
    Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.

Internasjonale bilnyheter

Subaru sets mid-2030s target to sell only electric vehicles

den 20. januar 2020

Subaru sets mid-2030s target to sell onlLes mer

Renault Sold 62,447 Electric Vehicles In 2019 – More Than Ever Before

den 20. januar 2020

Renault Sold 62,447 Electric Vehicles InLes mer

Proton aims to increase sales by 32% in 2020, targets 132,000 units – also 150 3S/4S centres by year-end

den 20. januar 2020

Proton aims to increase sales by 32% inLes mer

Great Wall Motors buys General Motors plant in Talegaon

den 20. januar 2020

Great Wall Motors buys General Motors plLes mer

Hyundai and Kia Collaborate to Develop Electric Commercial Vehicles

den 20. januar 2020

Hyundai and Kia Collaborate to Develop ELes mer

FAW-Volkswagen to launch 29 models this year despite industry headwinds

den 20. januar 2020

FAW-Volkswagen to launch 29 models thisLes mer

Renault reports 3.4% fall in 2019 global sales as China weighs

den 17. januar 2020

Renault reports 3.4% fall in 2019 globalLes mer

Fiat Chrysler Confirms Talks With Foxconn On Chinese Electric Vehicle JV

den 17. januar 2020

Fiat Chrysler Confirms Talks With FoxconLes mer

China's Great Wall agrees to buy General Motors' India plant

den 17. januar 2020

China’s Great Wall agrees to buy GeneralLes mer

Toyota used 100% renewable electricity in all European operations last year

den 17. januar 2020

Toyota used 100% renewable electricity iLes mer