Slik blir deler av bilen til kumlokk

Slik blir deler av bilen til kumlokk

I 2017 samlet Autoretur AS og samarbeidspartnerne inn omtrent 107.000 tonn skrapjern fra 143.664 kassert biler i 2017. Noe av dette ble til helt nye kumlokk hos Ulefos Jernværk.
(Se film nederst i artikkelen)

Sak fra Autoretur.no.

I Autoreturs landsdekkende nettverk samles, sorteres og gjenbrukes det mange forskjellige materialer fra kasserte kjøretøy, plast, aluminium, diverse væsker og mye annet. Men få materialer har en så direkte vei fra kassert bil til nytt produkt som skrapjern.

LES MILJØRAPPORT


Rives i filler
Etter at bilen har kjørt sine siste mil og er levert inn hos en av de rundt 140 norske biloppsamlingsplassene under Autoretur-paraplyen, blir den miljøsanert, flatpakket og sendt videre til en av Autoreturs hovedoperatører, Bilgjenvinning AS, Norsk Gjenvinning Metall AS og Bilretur AS.
Hovedoperatørene har et nettverk av fragmenteringsverk som tar i mot den flatpakkede bilen.
Kjøretøyet sendes inn i fragmenteringsverket og kvernes og rives i filler. Materialene kommer ut på den andre siden, ferdig sortert etter materialtype. I en av haugene havner skrapjern fra for eksempel stålfelger.

LES MER OM GJENVINNING AV BIL

Henter gjenbrukt materiale
Fragmenteringsverket har nå en råvare som kan selges. For eksempel skrapjern.
Og det er her den tradisjonsrike bedriften Ulefos Jernværk kommer inn i bildet.

Prosessmetallurg

Thorstein Jacobsen

Stedje hos Ulefos

Jernværk

Fra Ulefoss går det stadig lastebiler til flere av disse fragmenteringsverkene. De laster skrapjernet fra haugene og kjører det til Ulefoss hvor skrapet skal forvandles til kumlokk, rister og annet gategods du kan se hvis du retter blikket ned neste gang du er utendørs.
– Mye av råvarene vi bruker hos oss, kommer fra kasserte biler, sier prosessmetallurg Thorstein Jacobsen Stedje hos Ulefos Jernværk.
– For oss er det en fin mulighet som en miljøbedrift å raskt og enkelt kunne hente råvarer til vår produksjon, sier han.

 

 


Rett til smelting
Det er ikke lange veien fra skrapjern til nytt produkt. Stedje forteller at de plukker skrapmetall som passer til den kvaliteten produktet krever. Det tilsettes legeringsinnhold men så er det rett i ovnen for smelting.
Skrapjernet går med andre ord rett fra lastebilen til smelteovnen før det etterhvert flytende metallet fylles i kumlokkformene, kjøles ned og sandblåses med stålkuler. Etter kort tid kommer det ut et flunkende nytt kumlokk som bare for kort tid siden var en del av en kassert bil. (Se film under)

 

Denne raske, men fullstendige gjenvinningssyklusen, er et eksempel av mange på hvordan gjenvinning av materialer fra kasserte biler foregår i Norge.

Om forfatteren

Følg oss!

Våre medlemmer

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2021 13. mai 2021
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
  • VW oppdaterer Tiguan Allspace 13. mai 2021
    Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
  • Nå er EQS på samlebåndet 12. mai 2021
    Produksjonen av elektriske EQS har nå startet ved den flunkende nye Factory 56 i Mercedes-Benz sitt hovedanlegg i Sindelfingen.
  • Nå dumpes prisen nok en gang 12. mai 2021
    Ambisjonene var å doble Lexus-salget i 2020. I stedet ble det en nedgang på nesten 40 prosent. Nå gjør importøren et nytt forsøk på å blåse liv i sin eneste elbil.
  • Sesongdebut for Marcus Påverud 12. mai 2021
    Marcus Påverud får sin debut i GT3-klassen kommende helg på Formel 1-banen Paul Ricard i Frankrike. Han skal kjøre en Honda NSX GT3 i det internasjonale mesterskapet GT Open for JAS Motorsport/Reno Racing med dansk makker.

Internasjonale bilnyheter

News – Zero-emission buses and trucks: cost parity and infrastructure are just as important as technology

den 30. april 2021

Europe’s truck and bus makers are workinLes mer

News – ACEA Oil Sequences 2021

den 30. april 2021

This document details the 2021 ACEA EuroLes mer

Press Releases – Tax from motor vehicles rises to €398bn in key EU markets, highest taxes per vehicle in Belgium

den 29. april 2021

Brussels, 29 April 2021 – Motor vehiclesLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: +21.6% first quarter of 2021; +95.3% in March

den 29. april 2021

Brussels, 29 April 2021 – In March 2021,Les mer

Publications – ACEA Tax Guide 2021

den 29. april 2021

This 2021 edition of the annual ACEA TaxLes mer

News – EU approach to Artificial Intelligence welcomed by automobile manufacturers

den 27. april 2021

The European Automobile Manufacturers’ ALes mer

Press Releases – Fuel types of new cars: battery electric 5.7%, hybrid 18.4%, petrol 42.2% market share in Q1 2021

den 23. april 2021

Brussels, 23 April 2021 – In the first qLes mer

Press Releases – Buses and coaches: New leadership at ACEA

den 22. april 2021

Brussels, 22 April 2021 – The European ALes mer

News – Eurovignette revision: ACEA urges co-legislators to reach agreement under Portuguese Presidency

den 21. april 2021

Martin Daum, Chairman of the ACEA CommerLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: +3.2% first quarter of 2021; +87.3% in March

den 16. april 2021

Brussels, 16 April 2021 – In March 2021,Les mer

Publications – REACH: Safety Data Sheet Compliance Checks

den 15. april 2021

The ‘Safety Data Sheet Compliance ChecksLes mer

Press Releases – Zero-emission trucks: Industry and environmentalists call for binding targets for infrastructure

den 14. april 2021

Brussels, 14 April 2021 – Truck makers aLes mer

News – ACEA Tax Guide

den 31. mars 2021

The 2021 edition of the annual Tax GuideLes mer

Press Releases – Car makers open to higher CO2 targets, if there is matching infrastructure ramp-up across the EU

den 31. mars 2021

Brussels, 31 March 2021 – The EU automobLes mer

Publications – Position Paper: Review of the CO2 Regulation for cars and vans

den 31. mars 2021

The European automobile industry is fullLes mer