Skyhøy avgift på et nytt, miljøvennlig drivstoff.

Skyhøy avgift på et nytt, miljøvennlig drivstoff.
10342_350_16172_artikkel_ecofuel_august_2012_495547

De kreftfremkallende partiklene er totalt fjernet fra dette drivstoffet, sier Marcus Rolandsen tidligere daglig leder i Ecofuel til NRK, selskapet som leverer det alternative drivstoffet.

Dette drivstoffet kan løse problemet med lokal forurensning i de store byene. Alle dieselbiler kunne kjørt på rent drivstoff, men regjeringen og Tollvesenet mener folk skal fortsette å tanke vanlig diesel og bensin. I motsetning til vanlig diesel, er naturgassdrivstoffet helt fritt for gift og kreftfremkallende stoffer. Likevel har drivstoffet nå fått avgift som ordinær diesel. Det vil trolig føre til at bruken stuper.

De kreftfremkallende partiklene er totalt fjernet fra dette drivstoffet, sier Marcus Rolandsen tidligere daglig leder i Ecofuel til NRK, selskapet som leverer det alternative drivstoffet.

Drivstoffet kan brukes på vanlige dieselmotorer og gir tilnærmet null lokale utslipp. Hvis bilister begynte å bruke naturgassdrivstoffet, kunne helseskadelige utslipp ha blitt redusert kraftig. Dessuten, uten avgift kunne det nye naturgassdrivstoffet fort ha blitt mer populært enn vanlig diesel, og staten ville tapt masse penger. Den rødgrønne regjeringen var raskt ute med å ilegge drivstoffet avgift som annen diesel. Da gikk prisen i været, og ingen ville kjøpe drivstoffet.

 

Mener byråkratene har gjort feil

Selskapet, Ecofuel, mener byråkratene i Toll- og avgiftsdirektoratet har begått en faktisk saksbehandlingsfeil.

Direktoratet har klassifisert drivstoffet som ordinær diesel, og begrunner vedtaket med at det står på Wikipedia og Caplex.no.

 

Les hele saken her

og her

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Klimanøytral ID. 18. februar 2019
    Volkswagen lover å gjøre den nye ID.-familien klimanøytral fra vugge til grav. Det forutsetter at bileierne må ta grep som for oss kan virke selvfølgelige.
  • Her er nye Focus ST 18. februar 2019
    Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
  • Klassiske biler i London 17. februar 2019
    Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.
  • Suveren seier til Tänak i Sverige 17. februar 2019
    Ott Tänak i Toyota var utilnærmelig i Rally Sweden og vant til slutt med 53,7 sekunder på nærmeste utfordrer, Esapekka Lappi. For Hyundai-fører Andreas Mikkelsen glapp pallen på siste dag.
  • Mikkelsen holder unna – så vidt 16. februar 2019
    Ott Tänak virker umulig å slå i helgens VM-runde, men idet bare to korte publikumsetapper gjenstår av lørdagens kjøring, tviholder Andreas Mikkelsen på andreplassen. Men her blir det kamp på kniven helt frem til målflagget.

Internasjonale bilnyheter

Renault Alliance Invests in Chinese Electric-Vehicle App Maker

den 18. februar 2019

Les mer

Nissan launches electric vehicle range education video

den 18. februar 2019

Les mer

VW, Ford Discuss Alliance on Self-Driving Cars

den 15. februar 2019

Les mer

Volkswagen continues to support local economic development

den 15. februar 2019

Les mer

Ford Donates R12-million Worth of Vehicles to Charities

den 15. februar 2019

Les mer

Tata Motors : starts supply of 40 Electric buses to Lucknow City Transport

den 15. februar 2019

Les mer

Peugeot unveils its first concept store in the Middle East

den 15. februar 2019

Les mer

FCAI applauds Infrastructure Australia’s $58bn plan

den 14. februar 2019

Les mer

Ashok Leyland Q3 net profit dips 21 pc to Rs 381 cr

den 14. februar 2019

Les mer

FCA and Groupe PSA extend Sevel Partnership to 2023

den 14. februar 2019

Les mer