Velg side

Skyhøy avgift på et nytt, miljøvennlig drivstoff.

Skyhøy avgift på et nytt, miljøvennlig drivstoff.
10342_350_16172_artikkel_ecofuel_august_2012_495547

De kreftfremkallende partiklene er totalt fjernet fra dette drivstoffet, sier Marcus Rolandsen tidligere daglig leder i Ecofuel til NRK, selskapet som leverer det alternative drivstoffet.

Dette drivstoffet kan løse problemet med lokal forurensning i de store byene. Alle dieselbiler kunne kjørt på rent drivstoff, men regjeringen og Tollvesenet mener folk skal fortsette å tanke vanlig diesel og bensin. I motsetning til vanlig diesel, er naturgassdrivstoffet helt fritt for gift og kreftfremkallende stoffer. Likevel har drivstoffet nå fått avgift som ordinær diesel. Det vil trolig føre til at bruken stuper.

De kreftfremkallende partiklene er totalt fjernet fra dette drivstoffet, sier Marcus Rolandsen tidligere daglig leder i Ecofuel til NRK, selskapet som leverer det alternative drivstoffet.

Drivstoffet kan brukes på vanlige dieselmotorer og gir tilnærmet null lokale utslipp. Hvis bilister begynte å bruke naturgassdrivstoffet, kunne helseskadelige utslipp ha blitt redusert kraftig. Dessuten, uten avgift kunne det nye naturgassdrivstoffet fort ha blitt mer populært enn vanlig diesel, og staten ville tapt masse penger. Den rødgrønne regjeringen var raskt ute med å ilegge drivstoffet avgift som annen diesel. Da gikk prisen i været, og ingen ville kjøpe drivstoffet.

 

Mener byråkratene har gjort feil

Selskapet, Ecofuel, mener byråkratene i Toll- og avgiftsdirektoratet har begått en faktisk saksbehandlingsfeil.

Direktoratet har klassifisert drivstoffet som ordinær diesel, og begrunner vedtaket med at det står på Wikipedia og Caplex.no.

 

Les hele saken her

og her

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Geogjerder kan gjøre hybrider mer miljøvennlige 10. august 2020
    Vegvesenet samarbeider med BMW og Volvo for å vise hvordan definerte farts- eller lavutslippssoner kan styre moderne biler.
  • Fabrikkhenting hos Porsche 10. august 2020
    I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.
  • Lanseringskalender 2020 10. august 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Ioniq blir eget merke 10. august 2020
    Hyundai har besluttet å skille ut Ioniq som eget merkenavn for sine elektrifiserte modeller. Dem blir det flere av i årene fremover.
  • Dennis Hauger fokuserer på fremtiden 9. august 2020
    De store resultatene uteble for Dennis Hauger i helgens løp på Silverstone. Men han sanker hele tiden ny erfaring for fremtiden.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer