Selvkjørende «robotaxi» – like om hjørnet?

Selvkjørende «robotaxi» – like om hjørnet?

Det kan være vanskelig å orientere seg i informasjonsvrimmelen rundt selvkjørende biler. Er de like om hjørnet, eller mange år frem i tid?

For å besvare spørsmålet må vi først klargjøre noen definisjoner:

De fem nivåene fra ingen til full selvkjøring.

Adaptive fartsholdersystem med filholding er etter hvert blitt et vanlig utstyr i mange nyere biler. Disse tilhører i praksis nivå 2-3 på skalaen over. De en en god førerstøtte som øker kjørekomfort og sikkerhet. De holder fart og avstand og kan til en viss grad styre bilen, men krever til dels hyppig intervensjon fra føreren. Føreren skal med de fleste slike systemer egentlig ikke ta hendene av rattet, eller i alle fall ikke lenge av gangen.

Slike systemer er imponerende i seg selv, men det er fortsatt minst to steg fra faktisk selvkjøring. Skal vi opp på nivå 5 må bilene kunne håndtere all kjøring under alle forhold, og dessuten kunne håndtere uforutsette situasjoner, veiarbeid, bortfall av veimerking, enveiskjørte broer og alle slike komplekse scenarier som man kan møte på sin vei. Sjåfør trengs ikke, og et menneske skal aldri måtte gripe inn for å ta over kontrollen av bilen.

Det finnes både teknologiske og juridiske hindre for å nå nivå 5. For det første må bilene være kapable til å kjøre selv. For det andre må de lovmessige grensegangene avklares. Når er det produsentens, passasjerens eller infrastruktureierens ansvar hvis noe går galt?

Flere selskaper har satset på selvkjørende taxier, såkalt “robotaxi”. Felles for disse satsingene er at de skjer innenfor begrensede områder med biler som er påmontert betydelige mengder ekstrautstyr for å kunne navigere på egen hånd. Allikevel fungerer det ikke feilfritt.

Flere av disse satsingene har blitt nedskalert eller utsatt. Det handler ikke bare om teknologi og juss, men også om økonomi. Utviklingen av selvkjørende teknologi fordrer voldsomme investeringskostnader, og utrulling av små pilotprosjekter i avgrensede områder er ikke lønnsomt. Derfor må bil- og teknologiselvskapene balansere utviklingstakt med finansiell risikostyring.

Nøyaktig når nivå 5-teknologi rulles ut i kommersiell skala vil vi ikke gjette på, men merker oss at anslagene varierer fra 5-10 år til flere tiår avhengig av hvilket fagmiljø man spør.

Uansett vil det nok ta litt tid før du kan ta en selvkjørende taxi til jobben.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer