Selvkjørende «robotaxi» – like om hjørnet?

Selvkjørende «robotaxi» – like om hjørnet?

Det kan være vanskelig å orientere seg i informasjonsvrimmelen rundt selvkjørende biler. Er de like om hjørnet, eller mange år frem i tid?

For å besvare spørsmålet må vi først klargjøre noen definisjoner:

De fem nivåene fra ingen til full selvkjøring.

Adaptive fartsholdersystem med filholding er etter hvert blitt et vanlig utstyr i mange nyere biler. Disse tilhører i praksis nivå 2-3 på skalaen over. De en en god førerstøtte som øker kjørekomfort og sikkerhet. De holder fart og avstand og kan til en viss grad styre bilen, men krever til dels hyppig intervensjon fra føreren. Føreren skal med de fleste slike systemer egentlig ikke ta hendene av rattet, eller i alle fall ikke lenge av gangen.

Slike systemer er imponerende i seg selv, men det er fortsatt minst to steg fra faktisk selvkjøring. Skal vi opp på nivå 5 må bilene kunne håndtere all kjøring under alle forhold, og dessuten kunne håndtere uforutsette situasjoner, veiarbeid, bortfall av veimerking, enveiskjørte broer og alle slike komplekse scenarier som man kan møte på sin vei. Sjåfør trengs ikke, og et menneske skal aldri måtte gripe inn for å ta over kontrollen av bilen.

Det finnes både teknologiske og juridiske hindre for å nå nivå 5. For det første må bilene være kapable til å kjøre selv. For det andre må de lovmessige grensegangene avklares. Når er det produsentens, passasjerens eller infrastruktureierens ansvar hvis noe går galt?

Flere selskaper har satset på selvkjørende taxier, såkalt “robotaxi”. Felles for disse satsingene er at de skjer innenfor begrensede områder med biler som er påmontert betydelige mengder ekstrautstyr for å kunne navigere på egen hånd. Allikevel fungerer det ikke feilfritt.

Flere av disse satsingene har blitt nedskalert eller utsatt. Det handler ikke bare om teknologi og juss, men også om økonomi. Utviklingen av selvkjørende teknologi fordrer voldsomme investeringskostnader, og utrulling av små pilotprosjekter i avgrensede områder er ikke lønnsomt. Derfor må bil- og teknologiselvskapene balansere utviklingstakt med finansiell risikostyring.

Nøyaktig når nivå 5-teknologi rulles ut i kommersiell skala vil vi ikke gjette på, men merker oss at anslagene varierer fra 5-10 år til flere tiår avhengig av hvilket fagmiljø man spør.

Uansett vil det nok ta litt tid før du kan ta en selvkjørende taxi til jobben.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.
  • Nissans nye elracer 24. januar 2020
    Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
  • Mini Cooper (R56) 23. januar 2020
    BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
  • Første MG elbiler er ankommet 22. januar 2020
    Sist lørdag ankom bilskipet "City of Oslo" Drammen Bilhavn med nær 200 biler fra MG.

Internasjonale bilnyheter

Sunderland's Nissan plant to make 2,000 Leaf electric cars for Uber

den 24. januar 2020

Sunderland’s Nissan plant to make 2,000Les mer

Ford continues to invest in education

den 24. januar 2020

Ford continues to invest in educationLes mer

Volkswagen Upgrades Use of Green Electricity

den 24. januar 2020

Volkswagen Upgrades Use of Green ElectriLes mer

Daimler VP to Keynote Green Truck Summit 2020

den 23. januar 2020

North America’s export products. He servLes mer

GM and Honda unveil self-driving car with no steering wheel or pedals

den 23. januar 2020

in Chandler, Arizona. GM CEO Mary BarraLes mer

World Economic Forum: Volkswagen CEO on tech ventures, partnerships & future plans

den 23. januar 2020

in Davos, CNBC International had a conveLes mer

Toyota ramping up environmental programmes in South Africa

den 23. januar 2020

Toyota ramping up environmental programmLes mer

332,000 Indonesian-made cars sent overseas in 2019

den 23. januar 2020

with 212,432 CBU units combined. Based oLes mer

Europe’s Auto Sales Sliding, But Profits Will Be Under More Pressure

den 22. januar 2020

after 6 consecutive years of growth, accLes mer

Groupe PSA Recognized for Low-Carbon Initiatives

den 22. januar 2020

to preserve a clean, safe and affordableLes mer