Selvkjørende «robotaxi» – like om hjørnet?

Selvkjørende «robotaxi» – like om hjørnet?

Det kan være vanskelig å orientere seg i informasjonsvrimmelen rundt selvkjørende biler. Er de like om hjørnet, eller mange år frem i tid?

For å besvare spørsmålet må vi først klargjøre noen definisjoner:

De fem nivåene fra ingen til full selvkjøring.

Adaptive fartsholdersystem med filholding er etter hvert blitt et vanlig utstyr i mange nyere biler. Disse tilhører i praksis nivå 2-3 på skalaen over. De en en god førerstøtte som øker kjørekomfort og sikkerhet. De holder fart og avstand og kan til en viss grad styre bilen, men krever til dels hyppig intervensjon fra føreren. Føreren skal med de fleste slike systemer egentlig ikke ta hendene av rattet, eller i alle fall ikke lenge av gangen.

Slike systemer er imponerende i seg selv, men det er fortsatt minst to steg fra faktisk selvkjøring. Skal vi opp på nivå 5 må bilene kunne håndtere all kjøring under alle forhold, og dessuten kunne håndtere uforutsette situasjoner, veiarbeid, bortfall av veimerking, enveiskjørte broer og alle slike komplekse scenarier som man kan møte på sin vei. Sjåfør trengs ikke, og et menneske skal aldri måtte gripe inn for å ta over kontrollen av bilen.

Det finnes både teknologiske og juridiske hindre for å nå nivå 5. For det første må bilene være kapable til å kjøre selv. For det andre må de lovmessige grensegangene avklares. Når er det produsentens, passasjerens eller infrastruktureierens ansvar hvis noe går galt?

Flere selskaper har satset på selvkjørende taxier, såkalt “robotaxi”. Felles for disse satsingene er at de skjer innenfor begrensede områder med biler som er påmontert betydelige mengder ekstrautstyr for å kunne navigere på egen hånd. Allikevel fungerer det ikke feilfritt.

Flere av disse satsingene har blitt nedskalert eller utsatt. Det handler ikke bare om teknologi og juss, men også om økonomi. Utviklingen av selvkjørende teknologi fordrer voldsomme investeringskostnader, og utrulling av små pilotprosjekter i avgrensede områder er ikke lønnsomt. Derfor må bil- og teknologiselvskapene balansere utviklingstakt med finansiell risikostyring.

Nøyaktig når nivå 5-teknologi rulles ut i kommersiell skala vil vi ikke gjette på, men merker oss at anslagene varierer fra 5-10 år til flere tiår avhengig av hvilket fagmiljø man spør.

Uansett vil det nok ta litt tid før du kan ta en selvkjørende taxi til jobben.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Genève-utstillingen 2020 29. mars 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Mansory pimper Can-Am 29. mars 2020
    Can-Am Maverick er et kjøretøy som helst ser at du blir møkkete. Mansory er et firma som nødig har med møkkete folk å gjøre. Allikevel ser en kombinasjon av de to faktisk ganske vellykket ut.
  • Rolls-Royce leker silke-bad ass 28. mars 2020
    Silkeramp har fått en helt annen betydning siden Rolls-Royce kombinerte sin Cullinan Black Badge med fotografen Mark Riccione og sendte dem til Los Angeles.
  • Lanseringskalender 2020 27. mars 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Utsetter piggdekk-fristen 27. mars 2020
    Koronatider gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet.

Internasjonale bilnyheter

Coronavirus will slash UK car production by ‘at least’ 200,000

den 27. mars 2020

closed, the outlook is of deep concern,”Les mer

Economic cost of Covid-19 mounts as Chinese factory profits slump – business live

den 27. mars 2020

from 1.3m last year, according to forecaLes mer

Hyundai to suspend plants in Russia and Turkey amid virus woes

den 27. mars 2020

Hyundai to suspend plants in Russia andLes mer

Coronavirus Lockdown: Tata Motors Extends Warranty & Free Service Period Till July 31, 2020 For Customers

den 27. mars 2020

Coronavirus Lockdown: Tata Motors ExtendLes mer

Covid-19: This is How Europe is Planning to Handle the Situation

den 27. mars 2020

affected. Let’s take Europe for instanceLes mer

Hyundai Mobis makes inroads into the global 'safety technology' market with the world's first roof airbag

den 26. mars 2020

Hyundai Mobis makes inroads into the gloLes mer

Mitsubishi Fuso to begin series production of fuel-cell trucks by late 2020s

den 26. mars 2020

and continue to offer better solutions tLes mer

Kia Motors To Manufacture Face Masks At Chinese Factory In Order To Fight Covid-19 – Drive Spark | DailyHunt

den 26. mars 2020

Kia Motors To Manufacture Face Masks AtLes mer

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form Autonomous Driving Joint Venture

den 26. mars 2020

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form AuLes mer

BYD and Toyota set up joint venture on electric vehicles

den 26. mars 2020

BYD and Toyota set up joint venture on eLes mer