– Reelle utslipp avgiftslegges via drivstoffet

– Reelle utslipp avgiftslegges via drivstoffet

– Det reelle CO2-utslippet fra nye biler påvirkes ikke av om tallet i typegodkjenningen kalles NEDC eller WLTP. Derfor kan ikke denne tekniske omleggingen føre til endringer i engangsavgiften, skriver Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening i en kommentar i Bilnytt (krever abonnement) i dag. Nedenfor kan du lese kommentaren i sin helhet.


Kommentar av Erik Andresen, BIL

Hvor mye CO2 en bil slipper ut, er avhengig av én ting – og det er hvor mye drivstoff som brukes for å kjøre fra A til B.

Dette forbruket avhenger av en rekke forhold – som kjørestil, føre, antall passasjerer, tyngden på eventuell last og selvfølgelig topografien.

I tråd med prinsippet om at forurenser skal betale, avgiftslegges utslipp fra reell kjøring gjennom drivstoffavgiftene. Dette er rettferdig.

De som slipper ut mye CO2 fordi de har en aggressiv kjørestil, betaler mer enn de som kjører «mykt». De som har tung last betaler mer enn de som ikke har last, fordi de bruker mer bensin eller diesel.

I dag er avgiftene på bensin 6,23 kroner literen (eks. mva) og på diesel er den 5,00 kroner.

Den såkalte typegodkjenningen av nye biler er et «teknisk tall» som skal gi forbrukerne informasjon om drivstofforbruk og utslipp slik at man kan sammenligne en bilmodell mot en annen bilmodell.

Det er ikke dette tekniske tallet i typegodkjenningen, men det reelle forbruket av drivstoff, som avgjør det faktiske utslippet av CO2.

Typegodkjenningssystemet er nå under endring fra den såkalte NEDC-syklusen til WLTP-syklusen. Fordi testprosedyrene i de to systemene er forskjellige, blir også de «tekniske tallene» forskjellige. WLTP-tallene forventes å ligge cirka 20 prosent høyere enn de såkalte NEDC-tallene.

Det reelle CO2-utslippet vil imidlertid fortsatt være avhengig av det faktiske drivstofforbruket som altså skattlegges ved bensinpumpen.

Det er ingen grunn til at endringer i testprosedyrene skal føre til økte avgifter.

En modell som har lavere NEDC-tall enn en annen modell, vil også ha et forholdsmessig lavere WLTP-tall. Det er bare den tekniske skalaen som endres, ikke det reelle drivstofforbruket.

BIL støttet innføringen av en CO2-komponent i engangsavgiften da dette kom i 2007, fordi vi mente det var riktig å premiere forbrukere som kjøper lavutslippsbiler.

Fra 2011 til 2018 er CO2-komponenten økt med ca. 40 prosent og det såkalte knekkpunktet er senket fra 115 til 70 gram. Konsekvensen er en kraftig skjerpelse av CO2-komponenten. Vektingen har økt fra 10-15 prosent til hele 50 prosent av den totale engangsavgiften.

At typegodkjenningssystemet nå gjennomgår en teknisk omlegging er altså ingen grunn til å endre den totale engangsavgiften som skal betales.

Det er heller ikke noe argument for å endre fordelingen av komponentene i avgiften (CO2, vekt og NOx).

BIL mener vi har et velfungerende system for engangsavgift. I 2017 vil omtrent 60 prosent av alle nye biler om selges i Norge være hel- eller delektriske. CO2-utslippet fra nybilparken er det laveste i verden.

Det er ingen grunn til å tukle med en utvikling som i en rasende fart går mot nullutslipp.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Elektrisk fra Ssangyong 18. august 2018
    Australske medier hadde en god dag i forrige uker. SsangYong fortalte at de var i ferd med å utvikle en elektrisk «Ute». Australias tradisjonsrike og foretrukne biltype.
  • Utfordrende dag for Mikkelsen 17. august 2018
    Andreas Mikkelsen har ikke vært helt venn med bilen i Rally Tyskland, men det ble noe bedre etter at han endret kjørestil.
  • Lanseringskalender 2018 17. august 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Rekkeviddevinner med altfor lang ventetid 17. august 2018
    Hvis du er blant de 7400 som har avtale og er sikret levering av Hyundai Kona, er det bare å glede seg. Til alle andre: Regn med opp mot et par års ventetid.
  • BMW pisker opp stemningen 16. august 2018
    En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet – ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen plans to produce some 1 million vehicles in Wolfsburg

den 17. august 2018

Les mer

Ashok Leyland to supply 300 double-decker buses to Bangladesh Road Transport Corporation

den 17. august 2018

Les mer

New car sales rise 8.2 per cent in April | Motoring News | Honest John

den 16. august 2018

Les mer

Ashok Leyland introduces World's first BS4 engine 'Innoline'

den 16. august 2018

Les mer

South Africa close to deal on autos support plan linked to jobs

den 15. august 2018

Les mer

Mercedes-Benz trucks bucks the national trend with 4.0% growth in new truck registrations

den 15. august 2018

Les mer

In China, Geely opens 149 4S dealerships in a day

den 14. august 2018

Les mer

Volkswagen Working On Blockchain Solutions To Bring The Technology On The Road

den 13. august 2018

Les mer

Ashok Leyland arm to supply electric double-decker buses in London

den 13. august 2018

Les mer

After Reducing Number Of Platforms From 30 To 9, Ford Aims For 5

den 10. august 2018

Les mer