– Reelle utslipp avgiftslegges via drivstoffet

– Det reelle CO2-utslippet fra nye biler påvirkes ikke av om tallet i typegodkjenningen kalles NEDC eller WLTP. Derfor kan ikke denne tekniske omleggingen føre til endringer i engangsavgiften, skriver Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening i en kommentar i Bilnytt (krever abonnement) i dag. Nedenfor kan du lese kommentaren i sin helhet.


Kommentar av Erik Andresen, BIL

Hvor mye CO2 en bil slipper ut, er avhengig av én ting – og det er hvor mye drivstoff som brukes for å kjøre fra A til B.

Dette forbruket avhenger av en rekke forhold – som kjørestil, føre, antall passasjerer, tyngden på eventuell last og selvfølgelig topografien.

I tråd med prinsippet om at forurenser skal betale, avgiftslegges utslipp fra reell kjøring gjennom drivstoffavgiftene. Dette er rettferdig.

De som slipper ut mye CO2 fordi de har en aggressiv kjørestil, betaler mer enn de som kjører «mykt». De som har tung last betaler mer enn de som ikke har last, fordi de bruker mer bensin eller diesel.

I dag er avgiftene på bensin 6,23 kroner literen (eks. mva) og på diesel er den 5,00 kroner.

Den såkalte typegodkjenningen av nye biler er et «teknisk tall» som skal gi forbrukerne informasjon om drivstofforbruk og utslipp slik at man kan sammenligne en bilmodell mot en annen bilmodell.

Det er ikke dette tekniske tallet i typegodkjenningen, men det reelle forbruket av drivstoff, som avgjør det faktiske utslippet av CO2.

Typegodkjenningssystemet er nå under endring fra den såkalte NEDC-syklusen til WLTP-syklusen. Fordi testprosedyrene i de to systemene er forskjellige, blir også de «tekniske tallene» forskjellige. WLTP-tallene forventes å ligge cirka 20 prosent høyere enn de såkalte NEDC-tallene.

Det reelle CO2-utslippet vil imidlertid fortsatt være avhengig av det faktiske drivstofforbruket som altså skattlegges ved bensinpumpen.

Det er ingen grunn til at endringer i testprosedyrene skal føre til økte avgifter.

En modell som har lavere NEDC-tall enn en annen modell, vil også ha et forholdsmessig lavere WLTP-tall. Det er bare den tekniske skalaen som endres, ikke det reelle drivstofforbruket.

BIL støttet innføringen av en CO2-komponent i engangsavgiften da dette kom i 2007, fordi vi mente det var riktig å premiere forbrukere som kjøper lavutslippsbiler.

Fra 2011 til 2018 er CO2-komponenten økt med ca. 40 prosent og det såkalte knekkpunktet er senket fra 115 til 70 gram. Konsekvensen er en kraftig skjerpelse av CO2-komponenten. Vektingen har økt fra 10-15 prosent til hele 50 prosent av den totale engangsavgiften.

At typegodkjenningssystemet nå gjennomgår en teknisk omlegging er altså ingen grunn til å endre den totale engangsavgiften som skal betales.

Det er heller ikke noe argument for å endre fordelingen av komponentene i avgiften (CO2, vekt og NOx).

BIL mener vi har et velfungerende system for engangsavgift. I 2017 vil omtrent 60 prosent av alle nye biler om selges i Norge være hel- eller delektriske. CO2-utslippet fra nybilparken er det laveste i verden.

Det er ingen grunn til å tukle med en utvikling som i en rasende fart går mot nullutslipp.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • IAA Frankfurt 2019 18. september 2019
    Den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt er høstens store begivenhet for alle bilentusiaster. BilNorge.no gir deg nyhetene.
  • Røykskyer i Frankfurt 18. september 2019
    Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
  • Lanseringskalender 2019 18. september 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Ny kollisjonspute fra Hyundai 18. september 2019
    Hyundai Motor Group har utviklet en ny kollisjonspute som skal indre at fører og passasjer smeller i hverandre ved en kollisjon.
  • Nye variasjoner over A7 18. september 2019
    Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.

Internasjonale bilnyheter

Tata Motors previews new electric vehicle powertrain technology: First model in early 2020

den 19. september 2019

Les mer

Toyota to Invest R$1 Billion in its Plant in Brazil to Produce New Vehicle

den 19. september 2019

Les mer

Maruti Suzuki exports 1 millionth car from Mundra Port in Gujarat

den 19. september 2019

Les mer

Jaguar Land Rover sees another month of falling sales

den 18. september 2019

Les mer

Car registrations down in Delhi for first time in 6 years

den 18. september 2019

Les mer

Nissan and EDF Group to develop EV smart charging

den 18. september 2019

Les mer

Toyota invests $391 million in its Texas truck assembly plant

den 18. september 2019

Les mer

China Commercial Vehicle Sales Slide

den 17. september 2019

Les mer

South Africa Commercial Vehicle Sales Up in August

den 17. september 2019

Les mer

Ford To Build Futuristic Research & Engineering Center, Home To 20,000 Future Employees

den 17. september 2019

Les mer