– Reelle utslipp avgiftslegges via drivstoffet

– Reelle utslipp avgiftslegges via drivstoffet

– Det reelle CO2-utslippet fra nye biler påvirkes ikke av om tallet i typegodkjenningen kalles NEDC eller WLTP. Derfor kan ikke denne tekniske omleggingen føre til endringer i engangsavgiften, skriver Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening i en kommentar i Bilnytt (krever abonnement) i dag. Nedenfor kan du lese kommentaren i sin helhet.


Kommentar av Erik Andresen, BIL

Hvor mye CO2 en bil slipper ut, er avhengig av én ting – og det er hvor mye drivstoff som brukes for å kjøre fra A til B.

Dette forbruket avhenger av en rekke forhold – som kjørestil, føre, antall passasjerer, tyngden på eventuell last og selvfølgelig topografien.

I tråd med prinsippet om at forurenser skal betale, avgiftslegges utslipp fra reell kjøring gjennom drivstoffavgiftene. Dette er rettferdig.

De som slipper ut mye CO2 fordi de har en aggressiv kjørestil, betaler mer enn de som kjører «mykt». De som har tung last betaler mer enn de som ikke har last, fordi de bruker mer bensin eller diesel.

I dag er avgiftene på bensin 6,23 kroner literen (eks. mva) og på diesel er den 5,00 kroner.

Den såkalte typegodkjenningen av nye biler er et «teknisk tall» som skal gi forbrukerne informasjon om drivstofforbruk og utslipp slik at man kan sammenligne en bilmodell mot en annen bilmodell.

Det er ikke dette tekniske tallet i typegodkjenningen, men det reelle forbruket av drivstoff, som avgjør det faktiske utslippet av CO2.

Typegodkjenningssystemet er nå under endring fra den såkalte NEDC-syklusen til WLTP-syklusen. Fordi testprosedyrene i de to systemene er forskjellige, blir også de «tekniske tallene» forskjellige. WLTP-tallene forventes å ligge cirka 20 prosent høyere enn de såkalte NEDC-tallene.

Det reelle CO2-utslippet vil imidlertid fortsatt være avhengig av det faktiske drivstofforbruket som altså skattlegges ved bensinpumpen.

Det er ingen grunn til at endringer i testprosedyrene skal føre til økte avgifter.

En modell som har lavere NEDC-tall enn en annen modell, vil også ha et forholdsmessig lavere WLTP-tall. Det er bare den tekniske skalaen som endres, ikke det reelle drivstofforbruket.

BIL støttet innføringen av en CO2-komponent i engangsavgiften da dette kom i 2007, fordi vi mente det var riktig å premiere forbrukere som kjøper lavutslippsbiler.

Fra 2011 til 2018 er CO2-komponenten økt med ca. 40 prosent og det såkalte knekkpunktet er senket fra 115 til 70 gram. Konsekvensen er en kraftig skjerpelse av CO2-komponenten. Vektingen har økt fra 10-15 prosent til hele 50 prosent av den totale engangsavgiften.

At typegodkjenningssystemet nå gjennomgår en teknisk omlegging er altså ingen grunn til å endre den totale engangsavgiften som skal betales.

Det er heller ikke noe argument for å endre fordelingen av komponentene i avgiften (CO2, vekt og NOx).

BIL mener vi har et velfungerende system for engangsavgift. I 2017 vil omtrent 60 prosent av alle nye biler om selges i Norge være hel- eller delektriske. CO2-utslippet fra nybilparken er det laveste i verden.

Det er ingen grunn til å tukle med en utvikling som i en rasende fart går mot nullutslipp.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 20. oktober 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Porsche Taycan til under 700.000 kroner? 20. oktober 2018
    Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
  • EU krever mer støy fra elektrifiserte biler 19. oktober 2018
    Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Nå kommer nye og skjerpede EU-krav til lyd fra lydløse biler.
  • Ferraris Paris 19. oktober 2018
    Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.
  • Bilen som fløy over Kanalen 18. oktober 2018
    Stol på bilutstillingen i Paris når det gjelder å komme opp med merkverdigheter. Den første bilen som fløy over den Engelske Kanal, for eksempel.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen outlines its sales transformation plan

den 18. oktober 2018

Les mer

Nissan to drive global range under own brand in India, develop new cars for Datsun

den 18. oktober 2018

Les mer

Hyundai:“The goal of supplying 5,000 hydrogen electric vehicles to France by 2025”

den 18. oktober 2018

Les mer

Mahindra and Ford ink pact to share powertrain and develop telematics

den 18. oktober 2018

Les mer

Renault and Brilliance sign strategic cooperation agreement with Liaoning province, China

den 17. oktober 2018

Les mer

Tata Motors looking to collaborate with Ola, Uber with new shared mobility platform | Business News

den 17. oktober 2018

Les mer

German carmakers have only 50% chance of staying ahead – Mr Herbert Diess

den 17. oktober 2018

Les mer

GAC Mitsubishi Motors to Start Production of All New EV in China

den 16. oktober 2018

Les mer

The SMMT has launched its Brexit Readiness Programme

den 16. oktober 2018

Les mer

Suzuki and Mitsubishi axe diesels in Europe

den 16. oktober 2018

Les mer