Søk
Close this search box.

Kia – et merke i vekst – KIA

Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, og har vært importør av Kia siden 1994. De siste årene har Kia hatt en enorm vekst i Europa både i volum og omdømme, så også i Norge.

–Det har vært en fantastisk reise, sier Irene Solstad, Adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen. – Kia er faktisk det eneste merket i Europa med kontinuerlig vekst 10 år på rad. Dette har å gjøre med riktige produkter, 7 års garanti og flott design.
I tillegg har vi utrolig dyktige folk hos forhandlerne, det er tross alt der slaget står. I en tid med store og raske endringer er det viktig å møte kundenes forventninger, i tillegg til å ha de riktige produktene.


Irene Solstad
Adm. Direktør for Kia
Bertel O. Steen

Forskning og utvikling
Kia var tidlig ute med flere alternative drivlinjer; mild hybrid, hybrid, ladbare hybrider og rene elbiler. De siste årene har det vært høy takt av nylanseringer, og den første rene elbilen kom til Norge allerede i 2014.
– e-Niro og e-Soul er blant elbilene med lengst rekkevidde på markedet, og til en fornuftig pris. De har fått god mottagelse både av kunder og presse, og vi synes det er veldig stas at elbileierne rangerer e-Niro som bilen de er mest fornøyde med i Elbilforeningens brukerundersøkelse «Elbilisten 2020», sier Irene Solstad.

«Plan S» – ny strategi for elektrifisering
Kia lanserte tidligere i år «Plan S», en strategi for elektrifisering og mobilitetstjenester, samt tilkobling og autonomi. Kia vil ta en ledende posisjon i fremtidens bilindustri, og skisserer et skifte fra kjøretøy med forbrenningsmotor til elbiler og elektrifisering.
Neste år lanseres nok en elbil på en ny og dedikert elbilplattform; en crossover med rekkevidde på over 500 kilometer, og hurtiglading vil kunne gjøres unna på 20 min. Innen 2025 vil Kia globalt lansere 11 elbiler i ulike segmenter som personbiler, SUVer og flerbruksbiler.

Nye tider
Tradisjonelt er bil noe alle har et forhold til, men det har endret seg. Fra at «alle» kjøpte bil og tok førerkort når de fylte 18 år, til at mange unge venter med å ta førerkort og mange ikke kjøper bil. Samtidig ser vi ulikheter mellom by og land, færre er avhengig av bil i byene. All teknologi endrer behovene som betyr at kundene forventer enklere løsninger og sømløse tjenester, sier Irene Solstad.

Et eksempel kan være det å levere bil på verksted; tungvint og slitsomt for mange når logistikk skal på plass med levering og henting av barn, og en hektisk arbeidsdag.
–Kan vi snu dette til en positiv opplevelse, for eksempel ved å hente bilen hjemme hos kunden, får de en bedre dag og vi mer fornøyde kunder, og det etterstreber vi. Det ligger i vår kultur at vi skal prestere, utfordre og bry oss.

Fakta Kia Motors Corporation:
• Grunnlagt i 1944
• Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy
• Produserer mer enn 3 millioner biler årlig
• Fabrikker i 6 land
• Bilene selges i 190 land
• Mer enn 52.000 ansatte

Fakta Kia Bil Norge AS
• En del av Bertel O. Steen
• Import av Kia siden 1994
• Selges gjennom 70 forhandlere i Norge

Del:

Relatert