Positiv CO2-utvikling i nybilsalget i 2013

Positiv CO2-utvikling i nybilsalget i 2013

CO2-utslippet har gått kraftig ned det siste året. Mye på grunn av det økte bilsalget av nullutslippbiler, men også sammensetningen av bilparken endres i positiv retning, om enn sakte. For ett år siden hadde 35,6 prosent av de nye bilene CO2-utslipp mellom 1 og 120 g/km, ved fjorårets slutt var dette tallet steget til 38,1 prosent.

Nullutslippbilene har økt sin andel fra 2,9 til 5,6 prosent, noe som selvsagt får stor betydning for totalutslippet, og per i dag er det elbilene som står for denne positive trenden.

Blant bilene som har CO2-utslipp mellom 1 og 50 g/km er det ingen endring. Få av dagens biler med forbrenningsmotor greier å komme under 50 gram. Derimot er det en betydelig økning i intervallet fra 51 til 110 g/km. I 2012 hadde 17,2 prosent av de nye bilene CO2-utslipp mellom 51 og 110 g/km, i 2013 havnet 22,2 prosent av de nye bilene innenfor dette intervallet.

I intervallet 111 til 120 g/km er det en nedgang fra 18,1 prosent i 2012 til 16,1 prosent i 2013. Også intervallet fra 121 til 130 g/km er det en liten nedgang, mens andelen biler i intervallet fra 131 til 150 g/km gikk ned fra 26,9 til 23,2 prosent.

Blant bilene med de største utslippene er det også en tydelig forskyvning. Mens intervallet 151 til 170 g/km har økt fra 14,2 til 16,6 prosent har intervallet fra 171 til 190 gått tilbake fra 7,5 til 4,5 prosent, mens personbilene med utslipp over 191 g/km gikk tilbake fra 2,1 til 1,2 prosent av totalsalget.??

Nullutslippbilene er merkbare for CO2-utviklingen i enkelte segment
Mer nøysomme bensin- og dieselmotorer bidrar til en jevn nedgang i CO2-utslippet. Totalt var nedgangen på 7 g/km, fra 130 i 2012 til 123 g/km i 2013. Det til tross for at andelen nyregistrerte personbiler med firehjulsdrift økte fra 29,7 % i 2012 til 32,9 % i 2013, og andelen nyregistrerte personbiler med dieselmotor gikk ned fra 64,3 % i 2012 til 52,8 % i 2013. Begge er faktorer som normalt ville gi økt CO2-utslipp.

Spesielt den økte andelen nullutslippbiler bidrar til at det i et par segmenter er store positive endringer i det gjennomsnittlige CO2-utslippet.

Minibilsegmentet har et noe økt utslipp fra et gjennomsnittlig utslipp på 75 g/km i 2013, økte det til 83 g/km i 2013. Dette skyldes i stor grad at det ble solgt 29 % færre elektriske biler i dette segmentet i 2013.

I småbilsegmentet var det en reduksjon fra 115 g/km i 2012 til 108 g/km i 2013.

I kompaktklassen var det gjennomsnittlige CO2-utslippet 111 g/km i 2012, og 102 g/km i 2013. I dette segmentet har nullutslippbilenes andel på 10,7 % i stor grad bidratt reduksjonen. I dette segmentet var andelen biler med dieselmotor 55,6 % i 2012 og 39,5 % i 2013, mens andelen biler med firehjulsdrift økte fra 6,0 % til 8,5 %.

Mellomklassen har uendret CO2-utslipp, 132 g/km. Her gikk andelen biler med dieselmotor ned fra 84,7 % til 76,4 % %, mens andelen biler med firehjulsdrift økte fra 20,3 % til 30,6 %

I storbilklassen har nullutslippbilens andel på 22 % vært en stor bidragsyter til en ganske kraftig nedgang i CO2-utslippet. CO2-utslippet i dette segmentet gikk ned med hele 36 g/km (-24 %) fra 2012 til 2013.

I luksubilsegmentet er det en liten økning av CO2-utslippet, fra 175 til 176 g/km. I segmentene flerbruksbiler og SUVer er det en nedgang på henholdsvis 2 og 3 g/km, mens utslippet fra bilene i sportsbilsegmentet økte fra 147 til 158 g/km.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Klimanøytral ID. 18. februar 2019
    Volkswagen lover å gjøre den nye ID.-familien klimanøytral fra vugge til grav. Det forutsetter at bileierne må ta grep som for oss kan virke selvfølgelige.
  • Her er nye Focus ST 18. februar 2019
    Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
  • Klassiske biler i London 17. februar 2019
    Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.
  • Suveren seier til Tänak i Sverige 17. februar 2019
    Ott Tänak i Toyota var utilnærmelig i Rally Sweden og vant til slutt med 53,7 sekunder på nærmeste utfordrer, Esapekka Lappi. For Hyundai-fører Andreas Mikkelsen glapp pallen på siste dag.
  • Mikkelsen holder unna – så vidt 16. februar 2019
    Ott Tänak virker umulig å slå i helgens VM-runde, men idet bare to korte publikumsetapper gjenstår av lørdagens kjøring, tviholder Andreas Mikkelsen på andreplassen. Men her blir det kamp på kniven helt frem til målflagget.

Internasjonale bilnyheter

Renault Alliance Invests in Chinese Electric-Vehicle App Maker

den 18. februar 2019

Les mer

Nissan launches electric vehicle range education video

den 18. februar 2019

Les mer

VW, Ford Discuss Alliance on Self-Driving Cars

den 15. februar 2019

Les mer

Volkswagen continues to support local economic development

den 15. februar 2019

Les mer

Ford Donates R12-million Worth of Vehicles to Charities

den 15. februar 2019

Les mer

Tata Motors : starts supply of 40 Electric buses to Lucknow City Transport

den 15. februar 2019

Les mer

Peugeot unveils its first concept store in the Middle East

den 15. februar 2019

Les mer

FCAI applauds Infrastructure Australia’s $58bn plan

den 14. februar 2019

Les mer

Ashok Leyland Q3 net profit dips 21 pc to Rs 381 cr

den 14. februar 2019

Les mer

FCA and Groupe PSA extend Sevel Partnership to 2023

den 14. februar 2019

Les mer