Positiv CO2-utvikling i nybilsalget i 2013

Positiv CO2-utvikling i nybilsalget i 2013

CO2-utslippet har gått kraftig ned det siste året. Mye på grunn av det økte bilsalget av nullutslippbiler, men også sammensetningen av bilparken endres i positiv retning, om enn sakte. For ett år siden hadde 35,6 prosent av de nye bilene CO2-utslipp mellom 1 og 120 g/km, ved fjorårets slutt var dette tallet steget til 38,1 prosent.

Nullutslippbilene har økt sin andel fra 2,9 til 5,6 prosent, noe som selvsagt får stor betydning for totalutslippet, og per i dag er det elbilene som står for denne positive trenden.

Blant bilene som har CO2-utslipp mellom 1 og 50 g/km er det ingen endring. Få av dagens biler med forbrenningsmotor greier å komme under 50 gram. Derimot er det en betydelig økning i intervallet fra 51 til 110 g/km. I 2012 hadde 17,2 prosent av de nye bilene CO2-utslipp mellom 51 og 110 g/km, i 2013 havnet 22,2 prosent av de nye bilene innenfor dette intervallet.

I intervallet 111 til 120 g/km er det en nedgang fra 18,1 prosent i 2012 til 16,1 prosent i 2013. Også intervallet fra 121 til 130 g/km er det en liten nedgang, mens andelen biler i intervallet fra 131 til 150 g/km gikk ned fra 26,9 til 23,2 prosent.

Blant bilene med de største utslippene er det også en tydelig forskyvning. Mens intervallet 151 til 170 g/km har økt fra 14,2 til 16,6 prosent har intervallet fra 171 til 190 gått tilbake fra 7,5 til 4,5 prosent, mens personbilene med utslipp over 191 g/km gikk tilbake fra 2,1 til 1,2 prosent av totalsalget.??

Nullutslippbilene er merkbare for CO2-utviklingen i enkelte segment
Mer nøysomme bensin- og dieselmotorer bidrar til en jevn nedgang i CO2-utslippet. Totalt var nedgangen på 7 g/km, fra 130 i 2012 til 123 g/km i 2013. Det til tross for at andelen nyregistrerte personbiler med firehjulsdrift økte fra 29,7 % i 2012 til 32,9 % i 2013, og andelen nyregistrerte personbiler med dieselmotor gikk ned fra 64,3 % i 2012 til 52,8 % i 2013. Begge er faktorer som normalt ville gi økt CO2-utslipp.

Spesielt den økte andelen nullutslippbiler bidrar til at det i et par segmenter er store positive endringer i det gjennomsnittlige CO2-utslippet.

Minibilsegmentet har et noe økt utslipp fra et gjennomsnittlig utslipp på 75 g/km i 2013, økte det til 83 g/km i 2013. Dette skyldes i stor grad at det ble solgt 29 % færre elektriske biler i dette segmentet i 2013.

I småbilsegmentet var det en reduksjon fra 115 g/km i 2012 til 108 g/km i 2013.

I kompaktklassen var det gjennomsnittlige CO2-utslippet 111 g/km i 2012, og 102 g/km i 2013. I dette segmentet har nullutslippbilenes andel på 10,7 % i stor grad bidratt reduksjonen. I dette segmentet var andelen biler med dieselmotor 55,6 % i 2012 og 39,5 % i 2013, mens andelen biler med firehjulsdrift økte fra 6,0 % til 8,5 %.

Mellomklassen har uendret CO2-utslipp, 132 g/km. Her gikk andelen biler med dieselmotor ned fra 84,7 % til 76,4 % %, mens andelen biler med firehjulsdrift økte fra 20,3 % til 30,6 %

I storbilklassen har nullutslippbilens andel på 22 % vært en stor bidragsyter til en ganske kraftig nedgang i CO2-utslippet. CO2-utslippet i dette segmentet gikk ned med hele 36 g/km (-24 %) fra 2012 til 2013.

I luksubilsegmentet er det en liten økning av CO2-utslippet, fra 175 til 176 g/km. I segmentene flerbruksbiler og SUVer er det en nedgang på henholdsvis 2 og 3 g/km, mens utslippet fra bilene i sportsbilsegmentet økte fra 147 til 158 g/km.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Vellykket Rally Grimstad 24. august 2019
    KNA Rally Grimstad har med det første rene NM-asfalt rally på ti år igjen satt nye rekorder med startende rallybiler, flere deltagere og flere tilskuere enn noensinne før.
  • Kinesisk elbil hos norsk importør 24. august 2019
    Denne elbilen fra Kina sto i bakgården hos en norsk bilimportør.
  • Uvanlig rekord for Porsche 23. august 2019
    Gotland Ring er en spennende bane jeg har kjørt mange runder på. Nå har Porsche vært der, og satt en rekord som kan bli stående lenge.
  • Nå kommer ladbar A og B 23. august 2019
    For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
  • Elektrisk rallybil 22. august 2019
    Selvsagt måtte det komme – Opel tar med seg en rallyrigget Corsa-e til Frankurt neste måned.

Internasjonale bilnyheter

Toyota provides diverse mobility for Tokyo 2020, including a full line-up of electrified vehicles

den 23. august 2019

Les mer

Expansion of electric charging stations at Volkswagen’s German sites begins

den 22. august 2019

Les mer

Ford names new president for Changan Ford China JV

den 22. august 2019

Les mer

Renault begins online sales in Russia with Yandex

den 22. august 2019

Les mer

Volkswagen on electric vehicle offensive in South Africa

den 22. august 2019

Les mer

Toyota selects approx. 240 athletes from 43 countries/areas as “global team Toyota Athletes” on road to Tokyo 2020

den 22. august 2019

Les mer

Australian car sales are picking up speed, as tax cuts and falling interest rates begin to fuel the economy

den 22. august 2019

Les mer

China's Geely posts 40% slump in first-half profit, sees uncertain demand outlook

den 21. august 2019

Les mer

FAW-Volkswagen opens new proving ground in northeast China

den 21. august 2019

Les mer

Maruti Suzuki goes greener with environment friendly BS6 compliant vehicles

den 21. august 2019

Les mer