Velg side

Oversikt over kjøps- og skatteincentiver for el-biler i EU

Oversikt over kjøps- og skatteincentiver for el-biler i EU

11760_350_18476_incentiver_elektriske_biler_412312Denne oversikten, som omfatter 18 av de 27 medlemslandene i EU, vil kort beskrive de incentiver som de enkelte land har valgt å iverksette for å oppmuntre til kjøp av miljøvennlige el-biler og hybrider. Tiltakene i EUs medlemsland er svært ulike.

Belgia. El-biler utløser laveste sats for årsavgift i Belgias 3 regioner, som omfatter Flandern, Brüssel og Wallonia. Flandern og Wallonia har ulike skatteincentiver for el-biler og hybrider. I Flandern er el-biler fritatt for registreringsavgift, mens Wallonia gir eco-bonus opp til 2.500 Euro. For firmabiler i Belgia gis det store fradrag for kjøp og bruk av miljøvennlige el-biler. El-biler med nullutslipp gir 120 % fradrag, mens hybrider med utslipp mellom 1 og 60g/km CO2 gir 100 % fradrag. Hybrider med utslipp over 60g/km har  gradvis reduserte fradrag fra 90 % – til 50 %.

Danmark. El-biler som veier mindre enn 2 tonn er fritatt for registreringsavgift i Danmark. Dette fritaket gjelder ikke hybrider.

Finland. El-biler betaler laveste sats, 5 %, av den CO2-baserte registreringsavgiften i Finland.

Frankrike. Biler som har lavere CO2-utslipp en 20g/km oppnår et bonusfradrag på 7.000 Euro, mens biler med CO2-utslipp mellom 20g/km og 50g/km oppnår 5.000 Euro. CO2-utslipp mellom 50 og 60 g/km gir bonusfradrag på 4.500 Euro. For slike biler kan ikke bonusen overstige 20 % av innkjøpspris inklusive VAT. Elbiler som har CO2-utslipp under 20g/km gir bonusfradrag opp til 30 % av innkjøpspris inklusive VAT. Hybrider som har lavere CO2-utslipp enn 110 g/km oppnår fradrag på 4.000 Euro.
El-biler er fritatt for firmabilskatt, mens hybrider med CO2-utslipp lavere enn 110 g/km er fritatt de 2 første årene.

Hellas. El-biler og hybrider er fritatt for registreringsavgift.

Irland. El-biler er fritatt for registreringsavgift VRT opp til maksimalt 5.000 Euro i Irland.
Plug-in hybrider nyter godt av VRT-lettelse på opp til 2.500 Euro.
Konvensjonelle hybrider og andre biler med fleksibelt drivstoff nyter godt av VRT-lettelser på maksimalt 1.500 Euro.

Italia. El-biler er fritatt for årsavgift i fem år etter førstegangs registrering. Etter denne perioden nyter de godt av 75 % reduksjon i de forskjellige regionenes bensinavgifter.

Latvia. Det er ingen registreringsavgift på el-biler i Latvia.

Luxembourg. Kjøpere av el-biler eller hybrider med CO2-utslipp lavere enn 60g/km oppnår et bonusfradrag på 5.000 Euro i Luxembourg, forutsatt at kjøperen kan dokumentere at innkjøp av strøm skjer fra fornybar energikilde.

Nederland. El-biler er fritatt for registreringsavgift BPM og fra årsavgift i Nederland. Andre biler inklusive hybrider er også fritatt for registreringsavgift hvis de slipper ut mindre CO2 enn 88g/km (diesel) eller 95g/km (bensin) og fra årsavgift hvis de har lavere CO2-utslipp enn 95 g/km (diesel) eller 110 g/km (bensin).

Portugal. El-biler er fritatt for registreringsavgift ISV og fra årsavgift i Portugal. Hybridbiler nyter godt av et fradrag på 50 % av registreringsavgiften.

Romania. El-biler og hybrider er fritatt for registreringsavgift i Romania.

Spania. De forskjellige regionale myndighetene i Spania gir fradrag mellom 2.000 og 7.000 Euro ved kjøp av el-bil, hybrid-, brenselscelle-, CNG- og LPG-biler. I Andalucia er fradraget begrenset til 70 % av kjøpesummen.

Storbritannia. Kjøp av el-bil eller plug-in hybrid med CO2-utslipp lavere enn 75 g/km gir et fradrag på maksimum £5.000 eller 25 % av nybilverdien, eller maksimum £8.000 eller 20 % av innkjøpsprisen for en LCV, som møter visse krav til aksjonsradius. El-biler er fritatt for årsavgift i Storbritannia. Denne skatten er basert på CO2-utslipp. Alle biler som har lavere utslipp enn 100 g/km er fritatt. El-biler er fritatt firmabilskatt til april 2015 og el-varebiler er fritatt for særskatt til samme tidspunkt.

Sverige. Sverige har et meget omfattende regelverk når det gjelder incentiver for kjøp av miljøvennlige biler. El-biler med et energiforbruk på 37kWh pr 100 km eller mindre er fritatt for årsavgiften i 5 år etter første gangs registrering. Den samme femårs-fritaket gjelder el-hybrider eller plug-in hybrider som tilfredsstiller kravene i den nye «Green Car»-definisjonen som gjelder fra 1. januar 2013, som setter krav til CO2-utslipp i forhold til bilens vekt.

For el- og plug-in-hybrider er fordelsbeskatning for firmabiler redusert med 40 % opp til maks kr 16.000 i fradrag for privatpersoner.
Fra 1. januar 2012 ble det innført en «Supermiljöbilspremie» på kr 40.000 på biler som har maksimum CO2-utslipp på 50 g/km, som gjelder både firmaer og privatpersoner. Denne «Supermiljöbilspremien» er beregnet til å utgjøre 35 % av prisforskjellen mellom en supergrønn bil og en tilsvarende bensin- eller dieselbil, med maksimumsbeløp kr 40.000. Denne bonusen vil bli betalt ut i løpet av perioden 2012-2014 for maksimum 5.000 biler.

Tsjekkia. El-biler, hybrider og andre biler med alternativt drivstoff er fritatt for veiskatt, som kun gjelder for firmabiler.

Tyskland. Elbiler er fritatt for årsavgift i 10 år etter førstegangs registrering i Tyskland.

Østerrike. Elbiler er fritatt for den månedlige veiskatten og for drivstoffskatt i Østerrike. Denne skatten ilegges ved førstegangsregistrering av en bil. Hybridbiler og biler med alternativt drivstoff er underlagt et bonus-malus-system, som gjør at biler med lavere utslipp enn 120 g/km kan oppnå en bonus på maksimum 300 Euro. Hybridbiler og biler med alternativt drivstoff kan dessuten oppnå en tilleggs-bonus på maksimum 500 Euro.

Les mer her

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer