Eller har du noen som helst idé om hva en HEV er? En FCEV? Kanskje du vet hva AECS innebærer?
Ikke? Da kan du legge fra deg lesestoffet og dykke ned i bilterminologien.
Eller har du noen som helst idé om hva en HEV er? En FCEV? Kanskje du vet hva AECS innebærer?
Ikke? Da kan du legge fra deg lesestoffet og dykke ned i bilterminologien.
Vi har samlet mange bilrelaterte forkortelser og definert dem – klart og tydelig. Slik at neste gang du hører en si “ACC”, da vet du at han/hun sikter til automatisk klimakontroll eller adaptiv cruisekontroll. Eller når du får spørsmål om bilen har CVT, da kan du svare:
– Ja, da, bilen har trinnløst automatgir!
Her finner du forklaring på noen av mange biltekniske begreper og forkortelser, sortert alfabetisk, hovedsakelig etter engelsk forkortelse, det engelske navnet fullt ut (i parantes) og deretter norsk forklaring. (Der det er innarbeidet er evt. norsk navn også tatt med.)
Mange av systemene er såkalte førerhjelpsystemer, dvs. systemer som hjelper føreren ved f.eks. å forsterke, overta eller motvirke førerens handlinger, avhengig av om bilen registrerer handlingene som riktige men utilstrekkelige, helt uteblivende eller som feilaktige.
Flere og flere av førerhjelpsystemene er integrert med hverandre og på denne måten kan bilprodusentene programmere enda flere og mer avanserte systemer.
Dette gir oss til slutt den automatiske bilen – se nederst!
Kom gjerne med synspunkter og/eller innspill til forbedringer!
Miljø- / motorteknisk:
Sikkerhet (og komfort):
”Intelligente” biler m.m.: Biler med dagens og fremtidens teknologi, bestående av ovennevnte og andre systemer, i tillegg til at bilen i større og større grad vil kommunisere med omgivelsene og andre biler og trafikanter. Dette er elementer i:
– ”ITS” (Intelligent Transport Systems).
Videre har vi også hørt om betydningen av trygge og ”tilgivende” veier, dvs. hvor f.eks. omgivelsene er utformet for å volde minst mulig skade ved avkjørsel osv.
Vi har også ”tilgivende” biler, dvs. hvor førerhjelpsystemer som dem nevnt ovenfor, og annet, bidrar til å avverge ulykker eller til å redusere skadeomfanget når ulykker inntreffer. Bl.a. ”tilgivende” veier og biler er helt avgjørende faktorer for den såkalte 0-visjonen, dvs. visjonen om ingen drepte eller alvorlig skadde i trafikken!
…selv om den mest avgjørende faktoren fortsatt er sjåføren!
Snart (?) kommer «Autonomous Driving» eller «Automated Vehicles», som ved hjelp av mange av de ovennevnte systemene kjører selv, uten førerens medvirkning underveis. Dette vil gi mye bedre trafikksikkerhet (fordi dagens mest avgjørende faktor, føreren, er «eliminert»), bedre trafikkflyt og litt bedre miljø. Slike biler finnes allerede, men det er nok et stykke frem til de blir vanlige i trafikkbildet og svært langt frem til de er dominerende.
Faststoffbatterier: Fremdriftsbatterier med fast, i stedet for flytende, elektrolytt. Disse er under utvikling og vil bl.a. gi vesentlig mer rekkevidde pr. kg batteri, mindre varmeutvikling og kan derfor pakkes mer kompakt, raskere ladetid og bedre vinteregenskaper, for å nevne noe.