– Vi trenger mer kunnskap om trivselen i bilbransjen. Slik kan vi styrke rekrutteringen og jobbe systematisk for å få opp kvinneandelen og øke mangfoldet, sier BIL-direktøren.Trivselsundersøkelsen ble for første gang gjennomført i 2022, og bilbransjen i Norge jobber kontinuerlig med fokus på trivsel, mangfold og inkludering. BIL og NBF, som sammen står bak den omfattende undersøkelsen, er derfor svært spent på resultatet.
2023-versjonen viste en marginal nedgang i mobbing, og en marginal økning i trivsel.
I fjor svarte 1.390 ansatte i bilbransjen på Trivselsundersøkelsen – en økning på 250 ansatte fra 2022. Nå er det tid for å gjennomføre en ny undersøkelse, og vi håper at minst like mange vil svare i år. Trivselsundersøkelsen er åpen fra 15. -25. oktober. Det er ledere i medlemsbedriftene som må videresende undersøkelsen til sine ansatte.
– Vi trenger hjelp til å nå de ansatte, det er derfor viktig at virksomhetene sender undersøkelsen videre til sine ansatte. Ved å øke trivselen i bransjen vil flere ønske seg til bransjen og stå lengre i stilling, sier Stig Morten Nilsen i NBF.
Å kartlegge trivselen i bilbransjen er viktig. Målet er at undersøkelsen skal være en rettesnor for å forbedre arbeidsmiljøet og mangfoldet i bransjen.
Funnene fra undersøkelsen i fjor viser at pilene for mobbing og trivsel peker i riktig retning. Det kommer frem at de fleste i bransjen trives, men målet er at det skal bli enda flere. Økt trivsel er viktig for å få flere til å ønske seg inn i bransjen, og for å beholde den gode kompetansen og de beste menneskene, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.
Funn fra Trivselsundersøkelsen i 2023
– Vil gjøre oss mer attraktive for arbeidstakerne
– Trivselsundersøkelsen i bilbransjen er meget viktig. Bransjen trenger flere kompetente og motiverte medarbeidere, og undersøkelsen gir oss innsikt i hvor vi må forbedre oss. På den måten kan vi bli enda mer attraktive for arbeidstakerne, og ikke minst holde på dem. Undersøkelsen vil gjennomføres i tidsrommet 15. -25. oktober. Den vil ta ca. fem minutter å gjennomføre, som kan vise seg å være en god investering for en mer lønnsom bilbransje i fremtiden, sier Stig Morten Nilsen i NBF.
Han får støtte av BIL-direktøren, som legger til:
– Vi trenger mer kunnskap om trivsel i hele bransjen. Slik kan vi styrke rekrutteringen og jobbe systematisk for å få opp kvinneandelen og øke mangfoldet. Derfor gjør BIL og NBF denne undersøkelsen sammen. En ekstra bonus er det at virksomhetene vil kunne hente ut egne rapporter, som kan være til god hjelp i deres videre arbeid med å øke trivselen, sier Harald Andersen, direktør i BIL.
Undersøkelsen er utarbeidet i samarbeid mellom BIL og NBF, og det er Moment som står for den praktiske gjennomføringen. Resultatene vil bli offentliggjort den 26. november, og vil også legges frem på Bilbransjens dager i november.
Dersom du har spørsmål som gjelder undersøkelsen kan du henvende deg til:
Erik Solum, Leder innsikt og bærekraft, BIL
e.solum@bilimportorene.no /+ 47 920 13 151
Heidi Chr. Lund, Fagsjef HMS og bærekraft, NBF
heidi.lund@nbf.no /+47 926 52 464