Selvkjørende kjøretøy er rett rundt hjørnet. I denne artikkelen går vi gjennom de neste årenes prosesser fram mot det som kanskje ender med godkjenning av selvkjørende kjøretøy (autonome kjøretøy) allerede i 2025.
Bilen du kjører i dag har antagelig et visst nivå av selvkjøring. Har du et nyere kjøretøy kan det for eksempel registrere andre kjøretøy rundt seg, eller at kjøretøy har adaptiv avstandsmåling? Kanskje den også registrerer veimerking og styrer delvis selv?
Dette er teknologier som allerede eksisterer selv om de regnes som lave på selvkjøringsnivå-skalaen.
Nivåene
Det er fem nivåer av selvkjøring. Definisjonene er utarbeidet av Society of Automotive Engineers og er en del av grunnlaget for «Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy».
Både de europeiske og de asiatiske bilprodusentene er allerede i gang med å produsere biler med nivå 4. Men for å få til kjøretøy med nivå 4 selvkjøring, for ikke å snakke om nivå 5, er produsentene avhengig av tilgang på chip-set, hardware og software – og at reguleringen av autonome biler følges opp av myndighetene, EU, FN og Norge.
Veien videre for regulering
Bilindustriens og EUs ambisjoner er å kunne typegodkjenne biler med selvkjøringsnivå 4 i 2025, men det er åpent om dette blir forsinket.
Alt må først være tilrettelagt fra FNs side.
Teknologien har kommet langt, men utvikling av reguleringer må følge på: «Det er spådd at det globale AV-markedet skal toppe 1,75 trillion euro innen 2030 – det er 58 millioner selvkjørende biler rundt om i verden» skriver Leaseplan.
Kilder: