Søk
Close this search box.

Overraskende avgift på elbil allerede i 2018

– Vi er forundret over at elbiler fases inn i avgiftssystemet fra 1. januar, men glad for at avgiftsatsene for øvrig «fryses» på 2017-nivå. Dette er akkurat det vi har ønsket og bedt om, og det gir både bilkjøpere og bransje forutsigbare rammevilkår, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Regjeringen og samarbeidspartiene ble i 2015 enige om et helhetlig system for bilavgiftene. Et sentralt poeng i denne avtalen var at elbiler skulle ha avgiftsfritak frem til 2020. Nå varsler regjeringen at elbiler skal fases inn i avgiftssystemet allerede fra neste år.

– Vi er overrasket over at elbiler avgiftslegges fra 2018 når det har vært enighet på Stortinget om at dette først skulle skje fra 2020. Når det er sagt, synes vi avgiftsmodellen regjeringen har valgt er god. På denne måten er det bare svært tunge elbiler som får avgift, mens vanlige elbiler fortsatt er avgiftsfrie, sier Andresen.

BIL har tidligere gått inn for at elbiler skal overføres til det ordinære engangsavgiftssystemet fra 2020. Langt på vei er det denne modellen regjeringen nå har valgt. Det er BIL tilfreds med, men Andresen er kritisk til at elbiler nå skal ha samme firmabilbeskatning som konvensjonelle biler.

– Jeg tror det er uklokt å øke beskatningen på elektriske firmabiler så raskt, så fort som dette, sier han

BIL er fornøyd med at regjeringen reduserer vektfradraget for ladbare hybrider fra 26 til 23 prosent, men er kritisk til at vektfradraget for rene hybrider fjernes helt.

– Vekfradraget for ladbare hybrider har vært for høyt, og reflekterer ikke den reelle vekten av nullutslippskomponentene. Vi får også se nærmere på detaljene i systemet med rekkevidde som skal innføres fra 1. juli neste år, sier Andresen.

BIL har gått inn for at satsene i engangsavgiften fryses i 2018, og er glad for at regjeringen varsler nettopp dette.

– Det har vært mange og store endringer i avgiftssystemet de senere årene, og både bilkjøpere og bransje trenger derfor en pause. Systemet er i dag motiverende nok for kjøp av null- og lavutslippsbiler. Nå må systemet få tid til å virke. Bilkjøp representerer store økonomiske verdier. Derfor må endringene være forutsigbare og gradvise, sier Andresen.

 

For ytterligere opplysninger, kontakt:
Erik Andresen, direktør i  BIL                                                                             mob. 915 66 962

Del:

Relatert