Til tross for at rentekutt i Norge neppe vil finne sted før neste år, ser det likevel ut til at norsk økonomi er på vei mot en oppgang, skriver Erik Solum i dette innlegget.
Flere positive faktorer, som lavere prisvekst, et godt lønnsoppgjør og bedret kjøpekraft, er med på å skape en optimistisk fremtid. Økonomene anslår nå at det vil bli flere rentekutt i 2025, noe som vil kunne bidra til ytterligere vekst og forbruk – et positivt signal for hele bilmarkedet og øvrige næringer.
Etter flere år med høy prisvekst, som har vært med på å redusere kjøpekraften for norske husholdninger, har utviklingen nå snudd. Konsumprisveksten har falt betydelig og ligger nå rundt 2,6 prosent. Kombinert med et gunstig lønnsoppgjør betyr dette at norske husholdninger kan forvente en reallønnsvekst på rundt to prosent i 2024.
Norges Bank anslår også at denne positive utviklingen vil fortsette fremover. Dette kan bety økt etterspørsel etter både varer og tjenester, og for bilmarkedet kan det bety flere kjøp, samt større etterspørsel etter nyere og mer miljøvennlige bilmodeller.
Arbeidsmarkedet holder seg også relativt stabilt. Etterspørselen etter arbeidskraft er fortsatt høy og mange ledige stillinger i markedet, som gir et viktig løft til norsk økonomi. Selv om det ventes en liten økning i arbeidsledigheten, vil den sannsynligvis stabilisere seg på relativt lave nivåer sammenlignet med tidligere år. Økt sysselsetting styrker husholdningenes inntekter, og dermed også den samlede etterspørselen i økonomien.
Internasjonalt har flere sentralbanker allerede begynt å senke rentene – noe som etter hvert også kan smitte over til Norge. Både i USA, Sverige og EU har rentekuttene kommet som en reaksjon på lavere inflasjon, og disse tiltakene gjør at forbruksveksten har tatt seg opp i disse økonomiene.
Norges Bank er imidlertid avhengig av utviklingen blant handelspartnerne, og det kan være forventet flere rentekutt fra Norges side i løpet av 2025. Lavere renter vil gi norske husholdninger bedre likviditet og lavere lånekostnader, noe som kan styrke forbruket ytterligere.
Alt i alt viser prognosene at norsk økonomi går lysere tider i møte. For bedrifter og forbrukere kan dette være en etterlengtet pause fra presset med høy prisvekst og høye renter. For bilmarkedet betyr dette muligheter til å nå flere kunder med økt kjøpekraft og lavere finansieringskostnader, samt økt interesse for investeringer i både nye og brukte biler.
Ved å følge med på den positive utviklingen i kjøpekraft, sysselsetting og renteutsikter, kan bilbransjen se frem til et potensielt økt salg i 2025.
For bilimportørene betyr dette muligheter til å imøtekomme et marked som er klart for vekst, og til å bidra til en bærekraftig oppgang i norsk økonomi. Tidlig i januar 2025 vil vi, sammen med Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), presentere vår prognose for 2025.
Bli ikke overrasket om vi estimerer et salg på nær 140.000 nye biler for 2025.
Erik Solum deler tanker og trender i «Markedsinnsikten».
Han er leder for innsikt, analyse og bærekraft i Bilimportørenes Landsforening (BIL). Foto: BIL
Politiske tiltak i veitrafikken gir stor klimagevinst
Trivselsundersøkelsen 2024: Stabile resultater, tross ustabile tider
Nordisk samarbeidsmøte om bil og mobilitet
BIL med høringsinnspill til Finanskomiteen