– Bilmarkedene ser til Norge, men både ambisjonsnivået og salget spriker, skriver Erik Solum i BILs nye blogg om trender i bilmarkedet, «Markedsinnsikten».
I august utgjorde elbilene ifølge OFV over 94 prosent av nybilsalget i Norge. Aldri har elbilandelen vært høyere. I Norge har incentivene for elektriske personbiler vært kraftige, forutsigbare og ubyråkratiske.
Resten av verden følger etter – i noe ulikt tempo. Kina og EU har tydelige ambisjoner som gjenspeiles i salget. Samtidig ser vi at incentiver fra myndighetene spiller en viktig rolle.
Europa: Liten økning, tross negative mediesaker
Gjennom tabliode overskrifter i mediene er det lett å tro at det er en reduksjon i det europeiske elbilsalget. Og ja, i noen land er det slik. Men ser vi litt større på det viser tallene fra årets første sju måneder at det heller er en liten økning i andelen elbiler. Fra 1 087 000 biler i fjor, til 1 094 000 biler i år.
I Tyskland ble incentivene for elbiler redusert i januar, hvilket førte til lavere salg. Tyske myndigheter tar nå grep og innfører nye incentiver med mål om å øke salget igjen. I andre land ser vi, ifølge ACEA, solid elbilvekst – eksempelvis i Frankrike (+13 %), Danmark (+51 %) og UK (+11 %).
Skal nå flere kjøpegrupper med mindre elbiler
Videre ser vi at flere produsenter er i startfasen med nye, mindre elbiler. Disse modellene har tilstrekkelig rekkevidde og priser nær eller lik sine søsken med forbrenningsmotorer. Dette vil kunne føre til at en større forbrukergruppe blir nådd og at salget økes. Skalafordeler med lavere produksjonskostnader for elbiler gjør sammen med incentiver at tippepunktet for når elbilene blir det naturlige valget varierer i ulike markeder. Et siste moment er CAFE-reglene i EU, som enkelt forklart betyr at de forskjellige bilprodusentene har et gjennomsnittlig utslippskrav de skal innfri. Dette fremmer naturlig nok salget av elbiler.
Kina: NEV-biler med vinden i ryggen
Kinas transformasjon over til et elektrisk bilsalg nådde i juli en milepel. Da ble det nemlig solgt flere såkalte «new-energy vehicles» (NEV) enn biler med konvensjonell drivlinje, ifølge S&P Mobility og China Passenger Car Assosiation (CPCA).
NEV-kategorien inkluderer elbiler og ladbare hybrider. Analytikerne anslår at andelen NEV vil bli 46 % for 2024, opp fra 36 % i 2023. Rundt 60 % av NEV-salget er elbiler. En trend de siste månedene er at hybridandelen vokser raskest, men vi mener dette er forbigående og at elbiler over noe tid vil dominere.
Globalt: Trenden er klar, men målene skyves på
I Bloombergs siste analyser beregner de det globale elbilsalget til å være 45 % av totalsalget i 2030, og 73 % av totalen i 2040. Bilprodusentene jobber hard for å tilby en god kombinasjon av funksjonalitet, rekkevidde og pris.
Samtidig er det en erkjennelse i bransjen globalt at elektrifiseringen vil ta tid. Kanskje noe lengre tid enn en del forutså. Dette gir seg utslag hos bilprodusenter som skyver på målet om når de skal være helelektriske. Likevel er de fleste bilprodusentene klare på at de på et tidspunkt vil bli nettopp det.
Som vi erfarer reagerer forbrukerne på incentiver, og selv om endringer i incentivene i enkelte markeder gir seg utslag i salget, er trenden klar: Også resten av verden er i ferd med å bli elektrifisert.
Det tar bare litt lengre tid enn vi først trodde.