Aktiv eier og styremedlem Bjarne Brøndbo og daglig leder Anders Greftegreff på Bil1Dins anlegg på Skage, litt utenfor Namsos. Anlegget er i dag under utbygging. Nytt lager, adminstrasjonsbygning og nytt verksted.
Bil1Din i Namsos investerer millioner i nytt deleanlegg. Sønnene i familien har flyttet hjem for å satse.
De er på tredje generasjonen med bilgjenvinning i familien Brøndbo/Greftegreff.
– Det kom som lyn fra klar himmel da sønnene mine sa de ville bli med i familiebedriften, sier Bjarne Brøndbo, styreformann hos Bil1Din på Skage i Namdalen, litt utenfor Namsos.
Og slik ble det. Sønnene hadde snakket sammen og bestemt seg. De ville flytte hjem og kaste seg inn i bedriften som Bjarne Brøndbo og kona Lise Greftegreff hadde tatt over fra Bjarnes far på 80-tallet og utviklet til en av Norges største bildelforretninger.
Sønnene ville være med
– Det var en veldig opptur da Anders, Tobias og Espen signaliserte at de ville gå inn som tredjegenerasjon. Da begynte dette å bli noe å se framover mot. Hadde aldri bygd dette lageret hvis vi ikke hadde fremtidstroen.
Deres interesse gjorde at vi følte det tryggere å satse, sier Brøndbo.
– Derfor har vi bestemt oss for å investere i framtida ved å ha et moderne, tidsriktig lager tilpasset noe vi tror blir et behov i dag og fram i tid. Vi bygger derfor produksjonslokaler som er blant de mest moderne i Skandinavia, sier styreleder Brøndbo.
SE FILM:
Forventer omsetning på 45 millioner
– Bil1Din kom på markedet rundt 2005. Ambisjon var å bli en viktig del av bilbransjen, det å være en leverandør av gjenbrukbare kvalitetsbruktdeler, sier Brøndbo.
– Gjenbruk er framtida. Vi investerer cirka 35 millioner i lager, administrasjons-bygning og nytt verksted, sier daglig leder Anders Greftegreff.
Bil1Din driver i dag altså gjenbruk og gjenvinning med «hovedfokus på gjenbruk, produksjon og salg av brukte bildeler».
Brøndbo og Greftegreff forventer en omsetning på rundt 45 millioner i år. Cirka 35 millioner av den omsetningen står delesalg for.
Moderne lager
– Det lageret vi står i nå, er en halvautomatisk løsning der trucken selv styrer seg til hver enkelt palleplass i lageret. Bare lageret var en investering på rundt 18 millioner, forteller Greftegreff.
– Lageret har plass til 4 000 europaller og er muligens allerede for lite. Når lageret her er fullt ligger det over 150 000 deler her, sier han.
I tillegg drømmer Greftegreff om å bygge et helautomatisk plukkanlegg, et robotisert anlegg, i nabobygningen.
Om markedet
– Sverige har nok ti års forsprang på oss på mange måter, sier Brøndbo.
– De er mer inngiftet med bilbransjen, de er mer akseptert og de har større leveranser til bilbransjen. Av skadereparasjoner i Norge er det kanskje tre-fire prosent som repareres med brukte deler. I Sverige er det 13-14 prosent. Vi tror det er stort potensial i Norge og vi tror det er usannsynlig at markedet i Norge utvikler seg annerledes enn det svenskenes har gjort, sier Brøndbo før far og sønn, nærmest i kor, stemmer i:
– Bransjen vår er i stor vekst.
1977
– Vrakpanten ble innført 1. januar 1977. Faren min, Arne Brøndbo, hadde søkt om konsesjon til å drive med bilvrakhåndtering. Han starta vel i 1975? … Og da jeg var liten tråkket jeg rundt her og var en del av det daglige; delesalg, selvplukk …
Kona mi Lise og jeg startet i 1988 og forsøkte å strukturere dette med delesalg. Jeg tror vi var litt pionerer i Norge.
Siden har vi hatt en brennende interesse for å få til det jeg tror er mulig å få til innen denne bransjen, sier Brøndbo.
Bransjens image
Bjarne sier han har jobbet hardt for å renovere bransjens dårlige rykte.
– Slik mange oppfattet bransjen tidligere, var langt unna slik vi ville at bransjen skulle fremstå, sier Brøndbo. Det var det kona mi og jeg jobba mot da jeg tok over etter faren min i ’88.
For ti år siden var det åtte ansatte i Bil1Din. I dag er det 25 medarbeidere i selskapet.