Forslaget til endringer i bilavgiftene i Statsbudsjettet følger trenden fra i fjor og oppfattes som forutsigbare av bransjen. Miljøprofilen styrker situasjonen for lavutslippsbiler og endringer i kW komponenten er positiv. Imidlertid vil gulroten i CO2 komponenten gjelde et lite antall biler.
Både nedgangen i omregistreringsavgiften og økningen i vrakpanten er positive.
Det må imidlertid være riktig å stille et spørsmål til utviklingen i engangsavgiften. Det er i år en nedgang i snitt CO2 utslipp pr bil, men tall fra TAD pr august viser at det er en reell økning i beløpet for personbiler på 4,3% og + 4,7% for varebiler.
Dermed er ikke utsagnet til Finansdepartementet fra i fjor riktig om at økningen skulle være provenynøytral. Vil endringene for 2013 være provenynøytrale slik som varsles eller vil engangsavgiften pr bil fortsette å øke? Dette må følges nøye fremover. Bilavgiftene er på et svært høyt nivå og det er ikke rom for økte avgifter.