Nye biler redder liv

Nye biler redder liv

Antall biler øker, antall drepte i trafikken faller. En av de viktigste årsakene: Bedre sikkerhetsteknologi i bilene.

I 1970 omkom 560 personer i trafikkulykker i Norge, det høyeste tallet som er registrert. I 2000 var tallet 341, og i 2018 omkom 108 i trafikken[2]. Antall drepte har siden år 2000 blitt redusert med over to tredjedeler, mens antallet personbiler har økt med omtrent en million[3].

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt er hovedgrunnen til at vi de siste 10–15 årene har hatt en kraftig reduksjon i antall drepte og hardt skadede i trafikken «økt utbredelse av ulike typer sikkerhetsutstyr i biler.»[4] For eksempel viser en analyse Statens vegvesen har gjort at ytterligere 50 personer ville ha overlevd årlig ved bruk av bilbelte i perioden 2005-2012.[5]

En gjennomgang Nettavisen har gjort av tallene viser at ulykker med personskader eller dødsfall hvert år koster det norske samfunnet 18,5 milliarder kroner.[6]

Verdens bilfabrikanter bruker hvert år milliarder av kroner på å forbedre sikkerheten i nye biler. Dette utstyret kan deles i to kategorier: passive og aktive sikkerhetstiltak. 

Passiv sikkerhet er et fellesbegrep for all teknologi som beskytter når kollisjon eller utforkjøring inntreffer. Bilens passive sikkerhetsegenskaper er med andre ord karosseriets kollisjonsegenskaper, samt utstyr som omgir og beskytter fører og passasjerer i samme situasjon, som bilbelte og airbag.

Aktiv sikkerhet innbefatter alt som bidrar til å forhindre ulykker. De viktigste elementene som inngår i begrepet aktiv sikkerhet er bremser og bremseteknologi, hjul og hjuloppheng, lys og siktbarhet og førerhjelpsystemer som radarer og kameraer koblet sammen med styring og bremser.

Risikoen for å bli drept pr. kjørte km er redusert med 90 prosent i perioden 1970 – 2011. Dersom vi hadde hatt samme risiko som i 1970 hadde det vært mer enn 1750 drepte i trafikken i 2011.[7]

Risikoen for å dø eller bli alvorlig skadet i trafikken blir halvert dersom du kjører en ny bil. Det går fram i en stor analyse det svenske vegdirektoratet har utført, og får støtte av en rapport fra Danmarks Tekniske Universitet.[8], [9] Også svenske Folksam har kommet til en lignende konklusjon.[10]

Bilene er forventet å bli stadig tryggere. Statens vegvesen lagde i 2012 en prognose for utviklingen av teknologi som har dokumentert trafikksikkerhetseffekt.[11] Tabellen tar ikke hensyn til potensielt revolusjonerende teknologi, slik som halv-/helautonome biler eller integrerte kommunikasjonsløsninger hvor informasjon utveksles i sanntid mellom kjøretøy og infrastruktur.[12][13]

Hva mener BIL?

  • BIL er positiv til myndighetenes nullvisjon, og til at det satses på å bygge og utvikle sikrere veier.
  • Den viktigste årsaken til at antall drepte og skadde i trafikken synker, er likevel at bilfabrikantene utvikler nye og sikrere biler. Jo nyere bilparken er, jo færre skader vil det også være. 
  • BIL mener at gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge må bli lavere av hensyn til både miljø og sikkerhet. For å stimulere til dette, må engangsavgiften holdes lav og vrakpanten økes.
  • Ikke minst mener vi offentlige etater og private virksomheter bør stille krav til sikkerhetsmessig standard på egen kjøretøypark, og til dem som utfører transportoppdrag for dem.

[1] Meld. 26. 2012-2013 Nasjonal Transportplan 2014-2023

[2] https://www.ssb.no/statbank/table/09006/?rxid=4978f3da-d25b-4c80-a410-2b0773a418b6

[3] https://www.ssb.no/statbank/table/01960?rxid=f0c26306-a5c3-44c0-886a-c1ce197a90ce

[4] TØI-rapport 1299/2014.

[5] Statens Vegvesen nr. 221. Temaanalyse av dødsulykker uten bruk av bilbelte, 2014.

[6] Nettavisen, 2010

[7] Statens Vegvesen, 2012. Rapport nr. 119

[8] VG, 2015

[9] DinSide. 2012.       

[10] Adressa 2012.

[11] Statens Vegvesen, 2012, Null drepte og hardt skadde, nr. 119

[12] DIGI. 2015. Selvkjørende biler har ikke forårsaket ulykker.

[13] Statens Vegvesen, 2012. Rapport nr. 119

[14] TØI (Alena Erke) SM/3641/2010 

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Genève-utstillingen 2020 29. mars 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Mansory pimper Can-Am 29. mars 2020
    Can-Am Maverick er et kjøretøy som helst ser at du blir møkkete. Mansory er et firma som nødig har med møkkete folk å gjøre. Allikevel ser en kombinasjon av de to faktisk ganske vellykket ut.
  • Rolls-Royce leker silke-bad ass 28. mars 2020
    Silkeramp har fått en helt annen betydning siden Rolls-Royce kombinerte sin Cullinan Black Badge med fotografen Mark Riccione og sendte dem til Los Angeles.
  • Lanseringskalender 2020 27. mars 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Utsetter piggdekk-fristen 27. mars 2020
    Koronatider gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet.

Internasjonale bilnyheter

Coronavirus will slash UK car production by ‘at least’ 200,000

den 27. mars 2020

closed, the outlook is of deep concern,”Les mer

Economic cost of Covid-19 mounts as Chinese factory profits slump – business live

den 27. mars 2020

from 1.3m last year, according to forecaLes mer

Hyundai to suspend plants in Russia and Turkey amid virus woes

den 27. mars 2020

Hyundai to suspend plants in Russia andLes mer

Coronavirus Lockdown: Tata Motors Extends Warranty & Free Service Period Till July 31, 2020 For Customers

den 27. mars 2020

Coronavirus Lockdown: Tata Motors ExtendLes mer

Covid-19: This is How Europe is Planning to Handle the Situation

den 27. mars 2020

affected. Let’s take Europe for instanceLes mer

Hyundai Mobis makes inroads into the global 'safety technology' market with the world's first roof airbag

den 26. mars 2020

Hyundai Mobis makes inroads into the gloLes mer

Mitsubishi Fuso to begin series production of fuel-cell trucks by late 2020s

den 26. mars 2020

and continue to offer better solutions tLes mer

Kia Motors To Manufacture Face Masks At Chinese Factory In Order To Fight Covid-19 – Drive Spark | DailyHunt

den 26. mars 2020

Kia Motors To Manufacture Face Masks AtLes mer

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form Autonomous Driving Joint Venture

den 26. mars 2020

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form AuLes mer

BYD and Toyota set up joint venture on electric vehicles

den 26. mars 2020

BYD and Toyota set up joint venture on eLes mer