Ny teknologi utfordrer lover og regler

Ny teknologi utfordrer lover og regler

Visste du at et av de største hindrene for å få selvkjørende biler på veiene ikke er teknologisk, men juridisk?

Når bilene blir smartere overtar de, eller forbedrer de, deler av den kontrollfunksjonen som sjåføren vanligvis har pleid å ha alene. Teknologien kan agere raskere enn noe menneske dersom for eksempel en farlig situasjon skulle oppstå, og den kan gjøre vurderinger basert på eksakte data om avstander, hastighet, vei og føre, trafikk, bremselengder og andre faktorer. Slik førerhjelpsteknologi blir stadig vanligere, og stadig mer avansert. Testing av førerløse biler skjer nå flere steder i verden.

En studie utført for Europaparlamentet peker på sentrale utfordringer knyttet til autonome biler: Når teknologien tar over oppgaver fra føreren, når tar den også over ansvaret? Når er det ikke lenger førerens, men bilprodusentens ansvar hvis en ulykke skulle oppstå? Det er spørsmål som må avklares før teknologien kan lanseres for fri bruk på offentlig vei. Og ikke minst er det noen viktige etiske spørsmål som samtidig må tas opp.

Arbeidet med lovverk er også vanskelig fordi den teknologiske utviklingen skjer raskere enn man kan få på plass nye lover. Per i dag eksisterer det i Europa en del felles EU-lovverk, og i tillegg en del ulike lovverk fra land til land. Ingen land har så langt åpnet for at biler kan kjøre helt autonomt, altså uten en fører som har det overordnede ansvaret for kjøringen.

I Norge har Regjeringen signalisert at de ønsker å være i forkant med et lovverk som tillater selvkjørende biler.

Du kan lese mer om førerhjelpsystemer og autonome biler i våre Faktaark om forskning og utvikling og sikkerhetsteknologi.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • KNA: Ta sikkerhet på alvor 26. mars 2019
    Alle bileiere med hobbykjøretøy som straks skal ut av vinteropplag bør selv gjennomføre en sikkerhetskontroll før de begir seg ut på vårens første tur, oppfordrer KNA.
  • Genève-utstillingen 2019 26. mars 2019
    Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
  • Nytt mål for sommerferien 26. mars 2019
    Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
  • Goodyear med fortid og fremtid 26. mars 2019
    Science fiction preget begge hovedattraksjonene hos Goodyear i Genève. Et kombi propell-hjul for dronebiler og en fremtidsbil fra slutten av 50-tallet.
  • Oppgraderer HR-V 25. mars 2019
    Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.

Internasjonale bilnyheter

Renault Trucks sales in Africa in 2018 up by 25%

den 26. mars 2019

Les mer

Vauxhall Launches Van Business Centres

den 26. mars 2019

Les mer

Li: Foreign companies to be equals

den 26. mars 2019

Les mer

ACEA calls for gov't role to promote zero-emission cars | Yonhap News Agency

den 25. mars 2019

Les mer

Great Wall, China's top SUV maker, to drive into foreign markets amid slump at home

den 25. mars 2019

Les mer

FAW-Volkswagen releases new sub-brand Jetta

den 25. mars 2019

Les mer

Toyota partners with Mapua for first hybrid electric vehicle campus tour

den 24. mars 2019

Les mer

GM announces US$1.8bn investment and new jobs

den 23. mars 2019

Les mer

Electric taxis in Oslo to be charged using wireless technology

den 22. mars 2019

Les mer

Volkswagen forms European Battery Union with Northvolt

den 22. mars 2019

Les mer