Ny teknologi utfordrer lover og regler

Ny teknologi utfordrer lover og regler

Visste du at et av de største hindrene for å få selvkjørende biler på veiene ikke er teknologisk, men juridisk?

Når bilene blir smartere overtar de, eller forbedrer de, deler av den kontrollfunksjonen som sjåføren vanligvis har pleid å ha alene. Teknologien kan agere raskere enn noe menneske dersom for eksempel en farlig situasjon skulle oppstå, og den kan gjøre vurderinger basert på eksakte data om avstander, hastighet, vei og føre, trafikk, bremselengder og andre faktorer. Slik førerhjelpsteknologi blir stadig vanligere, og stadig mer avansert. Testing av førerløse biler skjer nå flere steder i verden.

En studie utført for Europaparlamentet peker på sentrale utfordringer knyttet til autonome biler: Når teknologien tar over oppgaver fra føreren, når tar den også over ansvaret? Når er det ikke lenger førerens, men bilprodusentens ansvar hvis en ulykke skulle oppstå? Det er spørsmål som må avklares før teknologien kan lanseres for fri bruk på offentlig vei. Og ikke minst er det noen viktige etiske spørsmål som samtidig må tas opp.

Arbeidet med lovverk er også vanskelig fordi den teknologiske utviklingen skjer raskere enn man kan få på plass nye lover. Per i dag eksisterer det i Europa en del felles EU-lovverk, og i tillegg en del ulike lovverk fra land til land. Ingen land har så langt åpnet for at biler kan kjøre helt autonomt, altså uten en fører som har det overordnede ansvaret for kjøringen.

I Norge har Regjeringen signalisert at de ønsker å være i forkant med et lovverk som tillater selvkjørende biler.

Du kan lese mer om førerhjelpsystemer og autonome biler i våre Faktaark om forskning og utvikling og sikkerhetsteknologi.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Ny Corvette med midtstilt motor 19. juli 2019
    Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
  • Grillparty i Monaco 19. juli 2019
    Det ble tilløp til dramatikk da en av våre helter stilte i en helt spesiell kreasjon i Monaco nylig.
  • Facelift for Mazda2 18. juli 2019
    Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
  • Lanseringskalender 2019 18. juli 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skoda fornyer SUV-ene 18. juli 2019
    Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.

Internasjonale bilnyheter

Oliver Zipse to replace Harald Krueger as BMW Group CEO

den 19. juli 2019

Les mer

UK motor industry celebrates 20 years of growth

den 18. juli 2019

Les mer

Mitsubishi Invests in GoJek to Face Future Challenges, Says CEO

den 18. juli 2019

Les mer

Smart green cars hit road as China lowers subsidies

den 17. juli 2019

Les mer

Ford and VW collaborate to advance autonomous driving

den 17. juli 2019

Les mer

This is how many cars BMW has sold in SA so far this year

den 17. juli 2019

Les mer

MIKE MABASA IS NEW HEAD OF NAAMSA

den 17. juli 2019

Les mer

CNH Industrial Honors Sergio Marchionne Student Achievement Awards Winners for North America

den 17. juli 2019

Les mer

GM launches new SUVs in China

den 12. juli 2019

Les mer

Ford, VW update plans for electric, self-driving cars

den 12. juli 2019

Les mer