Select Page

Ny forbrukerinformasjon om utslipp

Ny forbrukerinformasjon om utslipp

Fra 1.1.2019 skal all forbrukerinformasjon om utslipp fra personbiler hos forhandlere og i markedsføring være WLTP-basert.

Med andre ord kan ikke forbruk og utslipp målt etter NEDC-standarden brukes i forbrukerinformasjon etter nyttår.

Fakta: WLTP er den nye måten å måle utslipp fra biler på

Både NEDC og WLTP er laboratorietester, altså ikke kjøring på vanlig vei, men den gamle NEDC-testen er mye «snillere» enn den nye. Det vil si at bilene kjøres med lav belastning over relativt kort distanse og tid gjennom testen, og utslippsmålingen blir deretter. Den nye WLTP-testen er mer omfattende, det vil si at bilene kjøres hardere og lengre enn i den gamle testen. I tillegg tar man høyde for at ekstrautstyr på bilen gjør den tyngre og øker CO2-utslippene. Det tok ikke den gamle testen høyde for – der brukte man bare en basismodell til avgiftsberegning.

En del kritikere har kalt den utgående NEDC-testen for «juks», og mener at WLTP gir et mer reelt bilde av bilenes utslipp. Begge disse påstandene er uriktige:

– Bilprodusentene sender bilene sine til godkjente, uavhengige testsentre for utslippsmåling. Disse utfører testing på vegne av nasjonale godkjenningsmyndigheter. Altså har ikke bilprodusentene mulighet til å teste bilene sine på egne hånd, og det er nasjonale myndigheter som passer på at testingen blir korrekt utført. Reglene er like for alle, og derfor et utslippsmålingene sammenliknbare.

– WLTP-testen skal innføres fordi man har sett at NEDC-testen hadde svakheter. Først og fremst i den forstand at bilene kjøres med relativt lav belastning gjennom testen: Lav fart, svak akselerasjon og kort strekning. WLTP-testen er lengre, foregår i høyere hastigheter og med kraftigere akselerasjon. Derfor gir WLTP-testen en bedre indikator på bilens utslipp og et bedre sammenlikningsgrunnlag. Dette må imidlertid fortsatt ikke kalles for reelt utslipp. Reelt utslipp vil alltid avhenge av en rekke faktorer, som fart, last, temperatur, kjørestil, kjøreforhold/føre og topografi.

Det er Europakommisjonen som har fastsatt disse datoene, og all forbrukerinformasjon endres samtidig over hele Europa for å unngå forvirring.

Avgiftsmessig får dette ingen betydning – norske myndigheter har bestemt at NEDC-vedier skal legges til grunn for avgiftsveregning ut 2019.

Noen biler av utgående modell, såkalte «end of series»-biler som ikke har fått noen WLTP-verdi kan fortsatt bruke NEDC, men da med en tydelig merking av at dette ikke er sammenliknbart med WLTP.

Den samme endringen innføres for varebiler ett år senere.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2019 14. desember 2018
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skodas sporty SUV 14. desember 2018
    Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
  • Karbon-egg 14. desember 2018
    Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien – med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
  • Loeb kjører WRC for Hyundai 13. desember 2018
    Ryktene har svirret det siste døgnet, men nå har Hyundai bekreftet i en pressemelding at de har signert en to års avtale med den nidoble verdensmesteren, Sebastien Loeb.
  • Klassevinnere i sikkerhet 12. desember 2018
    EuroNCAP har offentliggjort en liste over hvilke biler som gjorde det best i sine respektive klasser i 2018.

Internasjonale bilnyheter

Hyundai Motor to boost sales in US, China in 2019

den 14. desember 2018

Les mer

First Nissan global digital hub inaugurated in Kerala India

den 14. desember 2018

Les mer

BMW Group: global sales up 0.8% in November

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to raise prices by up to Rs 40,000 from January 1

den 13. desember 2018

Les mer

ChargePoint to equip Daimler dealers with electric car chargers

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to power Indian wrestling’s quest for Olympic Gold

den 12. desember 2018

Les mer

Hyundai to boost hydrogen fuel cell production to 700,000 units

den 12. desember 2018

Les mer

Renault to hike vehicle prices in India by up to 1.5% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Volkswagen to increase price by up to 3% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Carlos Tavares re-elected as ACEA President for 2019

den 12. desember 2018

Les mer