Fra 1.1.2019 skal all forbrukerinformasjon om utslipp fra personbiler hos forhandlere og i markedsføring være WLTP-basert.

Med andre ord kan ikke forbruk og utslipp målt etter NEDC-standarden brukes i forbrukerinformasjon etter nyttår.

Fakta: WLTP er den nye måten å måle utslipp fra biler på

Både NEDC og WLTP er laboratorietester, altså ikke kjøring på vanlig vei, men den gamle NEDC-testen er mye «snillere» enn den nye. Det vil si at bilene kjøres med lav belastning over relativt kort distanse og tid gjennom testen, og utslippsmålingen blir deretter. Den nye WLTP-testen er mer omfattende, det vil si at bilene kjøres hardere og lengre enn i den gamle testen. I tillegg tar man høyde for at ekstrautstyr på bilen gjør den tyngre og øker CO2-utslippene. Det tok ikke den gamle testen høyde for – der brukte man bare en basismodell til avgiftsberegning.

En del kritikere har kalt den utgående NEDC-testen for «juks», og mener at WLTP gir et mer reelt bilde av bilenes utslipp. Begge disse påstandene er uriktige:

– Bilprodusentene sender bilene sine til godkjente, uavhengige testsentre for utslippsmåling. Disse utfører testing på vegne av nasjonale godkjenningsmyndigheter. Altså har ikke bilprodusentene mulighet til å teste bilene sine på egne hånd, og det er nasjonale myndigheter som passer på at testingen blir korrekt utført. Reglene er like for alle, og derfor et utslippsmålingene sammenliknbare.

– WLTP-testen skal innføres fordi man har sett at NEDC-testen hadde svakheter. Først og fremst i den forstand at bilene kjøres med relativt lav belastning gjennom testen: Lav fart, svak akselerasjon og kort strekning. WLTP-testen er lengre, foregår i høyere hastigheter og med kraftigere akselerasjon. Derfor gir WLTP-testen en bedre indikator på bilens utslipp og et bedre sammenlikningsgrunnlag. Dette må imidlertid fortsatt ikke kalles for reelt utslipp. Reelt utslipp vil alltid avhenge av en rekke faktorer, som fart, last, temperatur, kjørestil, kjøreforhold/føre og topografi.

Det er Europakommisjonen som har fastsatt disse datoene, og all forbrukerinformasjon endres samtidig over hele Europa for å unngå forvirring.

Avgiftsmessig får dette ingen betydning – norske myndigheter har bestemt at NEDC-vedier skal legges til grunn for avgiftsveregning ut 2019.

Noen biler av utgående modell, såkalte “end of series”-biler som ikke har fått noen WLTP-verdi kan fortsatt bruke NEDC, men da med en tydelig merking av at dette ikke er sammenliknbart med WLTP.

Den samme endringen innføres for varebiler ett år senere.