Ny forbrukerinformasjon om utslipp

Ny forbrukerinformasjon om utslipp

Fra 1.1.2019 skal all forbrukerinformasjon om utslipp fra personbiler hos forhandlere og i markedsføring være WLTP-basert.

Med andre ord kan ikke forbruk og utslipp målt etter NEDC-standarden brukes i forbrukerinformasjon etter nyttår.

Fakta: WLTP er den nye måten å måle utslipp fra biler på

Både NEDC og WLTP er laboratorietester, altså ikke kjøring på vanlig vei, men den gamle NEDC-testen er mye «snillere» enn den nye. Det vil si at bilene kjøres med lav belastning over relativt kort distanse og tid gjennom testen, og utslippsmålingen blir deretter. Den nye WLTP-testen er mer omfattende, det vil si at bilene kjøres hardere og lengre enn i den gamle testen. I tillegg tar man høyde for at ekstrautstyr på bilen gjør den tyngre og øker CO2-utslippene. Det tok ikke den gamle testen høyde for – der brukte man bare en basismodell til avgiftsberegning.

En del kritikere har kalt den utgående NEDC-testen for «juks», og mener at WLTP gir et mer reelt bilde av bilenes utslipp. Begge disse påstandene er uriktige:

– Bilprodusentene sender bilene sine til godkjente, uavhengige testsentre for utslippsmåling. Disse utfører testing på vegne av nasjonale godkjenningsmyndigheter. Altså har ikke bilprodusentene mulighet til å teste bilene sine på egne hånd, og det er nasjonale myndigheter som passer på at testingen blir korrekt utført. Reglene er like for alle, og derfor et utslippsmålingene sammenliknbare.

– WLTP-testen skal innføres fordi man har sett at NEDC-testen hadde svakheter. Først og fremst i den forstand at bilene kjøres med relativt lav belastning gjennom testen: Lav fart, svak akselerasjon og kort strekning. WLTP-testen er lengre, foregår i høyere hastigheter og med kraftigere akselerasjon. Derfor gir WLTP-testen en bedre indikator på bilens utslipp og et bedre sammenlikningsgrunnlag. Dette må imidlertid fortsatt ikke kalles for reelt utslipp. Reelt utslipp vil alltid avhenge av en rekke faktorer, som fart, last, temperatur, kjørestil, kjøreforhold/føre og topografi.

Det er Europakommisjonen som har fastsatt disse datoene, og all forbrukerinformasjon endres samtidig over hele Europa for å unngå forvirring.

Avgiftsmessig får dette ingen betydning – norske myndigheter har bestemt at NEDC-vedier skal legges til grunn for avgiftsveregning ut 2019.

Noen biler av utgående modell, såkalte “end of series”-biler som ikke har fått noen WLTP-verdi kan fortsatt bruke NEDC, men da med en tydelig merking av at dette ikke er sammenliknbart med WLTP.

Den samme endringen innføres for varebiler ett år senere.

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • IAA Frankfurt 2019 18. september 2019
    Den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt er høstens store begivenhet for alle bilentusiaster. BilNorge.no gir deg nyhetene.
  • Røykskyer i Frankfurt 18. september 2019
    Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
  • Lanseringskalender 2019 18. september 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Ny kollisjonspute fra Hyundai 18. september 2019
    Hyundai Motor Group har utviklet en ny kollisjonspute som skal indre at fører og passasjer smeller i hverandre ved en kollisjon.
  • Nye variasjoner over A7 18. september 2019
    Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.

Internasjonale bilnyheter

Tata Motors previews new electric vehicle powertrain technology: First model in early 2020

den 19. september 2019

Les mer

Toyota to Invest R$1 Billion in its Plant in Brazil to Produce New Vehicle

den 19. september 2019

Les mer

Maruti Suzuki exports 1 millionth car from Mundra Port in Gujarat

den 19. september 2019

Les mer

Jaguar Land Rover sees another month of falling sales

den 18. september 2019

Les mer

Car registrations down in Delhi for first time in 6 years

den 18. september 2019

Les mer

Nissan and EDF Group to develop EV smart charging

den 18. september 2019

Les mer

Toyota invests $391 million in its Texas truck assembly plant

den 18. september 2019

Les mer

China Commercial Vehicle Sales Slide

den 17. september 2019

Les mer

South Africa Commercial Vehicle Sales Up in August

den 17. september 2019

Les mer

Ford To Build Futuristic Research & Engineering Center, Home To 20,000 Future Employees

den 17. september 2019

Les mer