Velg side

Nordmenn positive til veiprising

Nordmenn positive til veiprising

Veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter, og kollektivtransport er for de fleste ikke et alternativ til bilen. Dette er hovedfunnene i en stor befolkningsundersøkelse som Kantar har gjennomført for Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Undersøkelsen viser at 84 prosent av befolkningen bor i en husstand med minst én bil, og at 62 prosent mener det ikke er mulig å erstatte bilen med kollektivtransport i det daglige der de bor. Her er det store geografiske forskjeller. I Oslo og Akershus er det kun 32 prosent som ikke ser på kollektivtransport som et alternativ. I andre deler av landet ser 2 av 3 ikke noe alternativ til bilen.

– Jeg synes disse tallene er interessante. Alle bor ikke innenfor Ring 3 i Oslo. Dette har mange lett for å glemme i debatten om veitrafikken. For de fleste er bilen nødvendig for å få hverdagslogistikken til å gå rundt. Det er kanskje derfor tonen i veidebatten til tider er høy og at protestene mot bompenger er økende, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Veiprising er fremtidens avgiftssystem
Undersøkelsen viser at 53 prosent av befolkningen mener veiprising bør erstatte dagens bilavgifter. Kun 8 prosent mener at det nåværende avgiftssystemet er bedre, mens 22 prosent mener veiprising ikke bør innføres av hensyn til personvernet.

– Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at så mange er positive til veiprising. Det har ikke vært noen bred debatt om dette spørsmålet ennå, men folk virker veldig opplest på saken. Det er svært få som ikke har tatt stilling til temaet, sier Andresen.

Hvis det innføres et veiprisingssystem i Norge, mener 46 prosent at dette kun bør erstatte dagens bruksbaserte bilavgifter. 33 prosent mener veiprising også bør erstatte kjøpsavgiften slik at veiprising blir den eneste bilavgiften i fremtiden. 54 prosent mener veiprisingen bør differensieres slik at det er dyrene å kjøre i by og i rushtiden enn på landeveien, mens 27 prosent vil ha en flat sats som ikke tar hensyn til hvor og når du kjører.

– Dette må være et viktig signal til Stortinget som i februar skal vedta om veiprising skal utredes eller ikke. Spørsmålet er veldig komplisert. Derfor trenger vi en grundig utredning som får alle fakta og problemstillinger på bordet før vi tar stilling til om veiprising er morgendagens avgiftssystem, sier Andresen.

Bilavgiftene har et formål, men er for høye
Undersøkelsen viser at finansiering av veibygging er den viktigste grunnen til å ha bilavgifter, fulgt av finansiering av kollektivtilbudet og hensynet til klima og miljø på de neste plassene. Kun 17 prosent mener vi ikke bør ha bilavgifter i det hele tatt.

Totalt sett er imidlertid dagens bilavgifter for høye, sier 59 prosent av befolkningen. Kun 5 prosent mener de er for lave, Det er bompenger som er den mest upopulære bilavgiften. 71 prosent mener denne er for høy i dag, mens 59 prosent mener engangsavgiften på nye biler er for høy. 32 prosent av befolkningen mener bruksavgiftene på bil bør økes og kjøpsavgiften settes ned. 10 prosent mener det motsatte, mens 21 prosent mener dagens fordeling mellom kjøp og bruk er riktig.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på oppdrag av Bilimportørenes Landsforening blant et landsrepresentativt utvalg på 1046 personer i januar 2019.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer