Nordmenn positive til veiprising

Nordmenn positive til veiprising

Veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter, og kollektivtransport er for de fleste ikke et alternativ til bilen. Dette er hovedfunnene i en stor befolkningsundersøkelse som Kantar har gjennomført for Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Undersøkelsen viser at 84 prosent av befolkningen bor i en husstand med minst én bil, og at 62 prosent mener det ikke er mulig å erstatte bilen med kollektivtransport i det daglige der de bor. Her er det store geografiske forskjeller. I Oslo og Akershus er det kun 32 prosent som ikke ser på kollektivtransport som et alternativ. I andre deler av landet ser 2 av 3 ikke noe alternativ til bilen.

– Jeg synes disse tallene er interessante. Alle bor ikke innenfor Ring 3 i Oslo. Dette har mange lett for å glemme i debatten om veitrafikken. For de fleste er bilen nødvendig for å få hverdagslogistikken til å gå rundt. Det er kanskje derfor tonen i veidebatten til tider er høy og at protestene mot bompenger er økende, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Veiprising er fremtidens avgiftssystem
Undersøkelsen viser at 53 prosent av befolkningen mener veiprising bør erstatte dagens bilavgifter. Kun 8 prosent mener at det nåværende avgiftssystemet er bedre, mens 22 prosent mener veiprising ikke bør innføres av hensyn til personvernet.

– Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at så mange er positive til veiprising. Det har ikke vært noen bred debatt om dette spørsmålet ennå, men folk virker veldig opplest på saken. Det er svært få som ikke har tatt stilling til temaet, sier Andresen.

Hvis det innføres et veiprisingssystem i Norge, mener 46 prosent at dette kun bør erstatte dagens bruksbaserte bilavgifter. 33 prosent mener veiprising også bør erstatte kjøpsavgiften slik at veiprising blir den eneste bilavgiften i fremtiden. 54 prosent mener veiprisingen bør differensieres slik at det er dyrene å kjøre i by og i rushtiden enn på landeveien, mens 27 prosent vil ha en flat sats som ikke tar hensyn til hvor og når du kjører.

– Dette må være et viktig signal til Stortinget som i februar skal vedta om veiprising skal utredes eller ikke. Spørsmålet er veldig komplisert. Derfor trenger vi en grundig utredning som får alle fakta og problemstillinger på bordet før vi tar stilling til om veiprising er morgendagens avgiftssystem, sier Andresen.

Bilavgiftene har et formål, men er for høye
Undersøkelsen viser at finansiering av veibygging er den viktigste grunnen til å ha bilavgifter, fulgt av finansiering av kollektivtilbudet og hensynet til klima og miljø på de neste plassene. Kun 17 prosent mener vi ikke bør ha bilavgifter i det hele tatt.

Totalt sett er imidlertid dagens bilavgifter for høye, sier 59 prosent av befolkningen. Kun 5 prosent mener de er for lave, Det er bompenger som er den mest upopulære bilavgiften. 71 prosent mener denne er for høy i dag, mens 59 prosent mener engangsavgiften på nye biler er for høy. 32 prosent av befolkningen mener bruksavgiftene på bil bør økes og kjøpsavgiften settes ned. 10 prosent mener det motsatte, mens 21 prosent mener dagens fordeling mellom kjøp og bruk er riktig.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på oppdrag av Bilimportørenes Landsforening blant et landsrepresentativt utvalg på 1046 personer i januar 2019.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Klimanøytral ID. 18. februar 2019
    Volkswagen lover å gjøre den nye ID.-familien klimanøytral fra vugge til grav. Det forutsetter at bileierne må ta grep som for oss kan virke selvfølgelige.
  • Her er nye Focus ST 18. februar 2019
    Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
  • Klassiske biler i London 17. februar 2019
    Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.
  • Suveren seier til Tänak i Sverige 17. februar 2019
    Ott Tänak i Toyota var utilnærmelig i Rally Sweden og vant til slutt med 53,7 sekunder på nærmeste utfordrer, Esapekka Lappi. For Hyundai-fører Andreas Mikkelsen glapp pallen på siste dag.
  • Mikkelsen holder unna – så vidt 16. februar 2019
    Ott Tänak virker umulig å slå i helgens VM-runde, men idet bare to korte publikumsetapper gjenstår av lørdagens kjøring, tviholder Andreas Mikkelsen på andreplassen. Men her blir det kamp på kniven helt frem til målflagget.

Internasjonale bilnyheter

Renault Alliance Invests in Chinese Electric-Vehicle App Maker

den 18. februar 2019

Les mer

Nissan launches electric vehicle range education video

den 18. februar 2019

Les mer

VW, Ford Discuss Alliance on Self-Driving Cars

den 15. februar 2019

Les mer

Volkswagen continues to support local economic development

den 15. februar 2019

Les mer

Ford Donates R12-million Worth of Vehicles to Charities

den 15. februar 2019

Les mer

Tata Motors : starts supply of 40 Electric buses to Lucknow City Transport

den 15. februar 2019

Les mer

Peugeot unveils its first concept store in the Middle East

den 15. februar 2019

Les mer

FCAI applauds Infrastructure Australia’s $58bn plan

den 14. februar 2019

Les mer

Ashok Leyland Q3 net profit dips 21 pc to Rs 381 cr

den 14. februar 2019

Les mer

FCA and Groupe PSA extend Sevel Partnership to 2023

den 14. februar 2019

Les mer