Nordmenn positive til veiprising

Nordmenn positive til veiprising

Veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter, og kollektivtransport er for de fleste ikke et alternativ til bilen. Dette er hovedfunnene i en stor befolkningsundersøkelse som Kantar har gjennomført for Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Undersøkelsen viser at 84 prosent av befolkningen bor i en husstand med minst én bil, og at 62 prosent mener det ikke er mulig å erstatte bilen med kollektivtransport i det daglige der de bor. Her er det store geografiske forskjeller. I Oslo og Akershus er det kun 32 prosent som ikke ser på kollektivtransport som et alternativ. I andre deler av landet ser 2 av 3 ikke noe alternativ til bilen.

– Jeg synes disse tallene er interessante. Alle bor ikke innenfor Ring 3 i Oslo. Dette har mange lett for å glemme i debatten om veitrafikken. For de fleste er bilen nødvendig for å få hverdagslogistikken til å gå rundt. Det er kanskje derfor tonen i veidebatten til tider er høy og at protestene mot bompenger er økende, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Veiprising er fremtidens avgiftssystem
Undersøkelsen viser at 53 prosent av befolkningen mener veiprising bør erstatte dagens bilavgifter. Kun 8 prosent mener at det nåværende avgiftssystemet er bedre, mens 22 prosent mener veiprising ikke bør innføres av hensyn til personvernet.

– Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at så mange er positive til veiprising. Det har ikke vært noen bred debatt om dette spørsmålet ennå, men folk virker veldig opplest på saken. Det er svært få som ikke har tatt stilling til temaet, sier Andresen.

Hvis det innføres et veiprisingssystem i Norge, mener 46 prosent at dette kun bør erstatte dagens bruksbaserte bilavgifter. 33 prosent mener veiprising også bør erstatte kjøpsavgiften slik at veiprising blir den eneste bilavgiften i fremtiden. 54 prosent mener veiprisingen bør differensieres slik at det er dyrene å kjøre i by og i rushtiden enn på landeveien, mens 27 prosent vil ha en flat sats som ikke tar hensyn til hvor og når du kjører.

– Dette må være et viktig signal til Stortinget som i februar skal vedta om veiprising skal utredes eller ikke. Spørsmålet er veldig komplisert. Derfor trenger vi en grundig utredning som får alle fakta og problemstillinger på bordet før vi tar stilling til om veiprising er morgendagens avgiftssystem, sier Andresen.

Bilavgiftene har et formål, men er for høye
Undersøkelsen viser at finansiering av veibygging er den viktigste grunnen til å ha bilavgifter, fulgt av finansiering av kollektivtilbudet og hensynet til klima og miljø på de neste plassene. Kun 17 prosent mener vi ikke bør ha bilavgifter i det hele tatt.

Totalt sett er imidlertid dagens bilavgifter for høye, sier 59 prosent av befolkningen. Kun 5 prosent mener de er for lave, Det er bompenger som er den mest upopulære bilavgiften. 71 prosent mener denne er for høy i dag, mens 59 prosent mener engangsavgiften på nye biler er for høy. 32 prosent av befolkningen mener bruksavgiftene på bil bør økes og kjøpsavgiften settes ned. 10 prosent mener det motsatte, mens 21 prosent mener dagens fordeling mellom kjøp og bruk er riktig.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på oppdrag av Bilimportørenes Landsforening blant et landsrepresentativt utvalg på 1046 personer i januar 2019.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.
  • Nissans nye elracer 24. januar 2020
    Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
  • Mini Cooper (R56) 23. januar 2020
    BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
  • Første MG elbiler er ankommet 22. januar 2020
    Sist lørdag ankom bilskipet "City of Oslo" Drammen Bilhavn med nær 200 biler fra MG.

Internasjonale bilnyheter

Sunderland's Nissan plant to make 2,000 Leaf electric cars for Uber

den 24. januar 2020

Sunderland’s Nissan plant to make 2,000Les mer

Ford continues to invest in education

den 24. januar 2020

Ford continues to invest in educationLes mer

Volkswagen Upgrades Use of Green Electricity

den 24. januar 2020

Volkswagen Upgrades Use of Green ElectriLes mer

Daimler VP to Keynote Green Truck Summit 2020

den 23. januar 2020

North America’s export products. He servLes mer

GM and Honda unveil self-driving car with no steering wheel or pedals

den 23. januar 2020

in Chandler, Arizona. GM CEO Mary BarraLes mer

World Economic Forum: Volkswagen CEO on tech ventures, partnerships & future plans

den 23. januar 2020

in Davos, CNBC International had a conveLes mer

Toyota ramping up environmental programmes in South Africa

den 23. januar 2020

Toyota ramping up environmental programmLes mer

332,000 Indonesian-made cars sent overseas in 2019

den 23. januar 2020

with 212,432 CBU units combined. Based oLes mer

Europe’s Auto Sales Sliding, But Profits Will Be Under More Pressure

den 22. januar 2020

after 6 consecutive years of growth, accLes mer

Groupe PSA Recognized for Low-Carbon Initiatives

den 22. januar 2020

to preserve a clean, safe and affordableLes mer