Som produsent av verdens første masseproduserte og verdens mest solgte elbil, Nissan LEAF, banet Nissan vei for et helt nytt forretningsområde innen bilindustrien allerede for 10 år siden. Da hadde Nissan allerede skapt et nytt segment med crossoveren Qashqai. I tiden framover er merkets fokus å fortsatt være innovative og nyskapende.

Nissan er en av verdens største bilprodusenter globalt sett og er blant de største når en setter sammen volumet i alliansen med Renault og Mitsubishi. Sistnevnte eier Nissan majoriteten av med en aksjeandel på 34 prosent. Konsernet har – på lik linje med flere andre – stått foran noen utfordringer, men varslet i mai 2020 en ny kurs og målsetting definert som Nissan NEXT. Den innebærer et større fokus på samarbeid på flere arenaer innad i alliansen.
Det medfører blant annet en voldsom opptrapping av nye modeller med ikke mindre enn 12 nye biler på verdensbasis over de neste 18 månedene fra mai 2020.Nissan er en pioneer innen elbiler. Det er ikke tilfeldig at vi nylig nådde en ny elektrisk milepæl med utleveringen av LEAF nummer 500 000 i verden, og den bilen gikk til en norsk kunde. Modellen er også den elbilen det finnes flest av på norske veier med nesten 63 000 registrerte biler (per september 2020).


Anders Mamen-Lund
Country Manager i Nissan Nordic

Også på varebil-siden har Nissan gjort nybrottsarbeid med introduksjonen av den bestselgende elektriske varebilen e-NV200. Elektrifisering, autonomisering og det å gjøre morgendagens biler mer tilkoblet er en del av forretningsplanen til Nissan. I 2020 år kommer vi med eksakt det norske elbil-kunder etterspør – nemlig en elektrisk SUV i form av vakre Ariya. Den blir tilgjengelig med to ulike batteripakker, to- eller firehjulstrekk, hengerfeste, ettermontering av takstativ og alt hva det norske markedet etterspør og vi gleder oss sier Country Manager i Nissan Nordic, avdeling Norge, Anders Mamen-Lund.

Han leder importørkontoret til Nissan i Norge, som er en fabrikkseid importør og er organisert med i overkant av 20 medarbeidere lokalisert på Vakås utenfor Asker. Kontoret er underlagt regionshovedkontoret i Finland, hvor det sitter flere backup-funksjoner og det er rundt 170 medarbeidere i regionen Norden og Baltikum. Nissan har europeisk hovedkontor i Paris og mye av produksjonen for bilene levert i Europa foregår ved fabrikken i Sunderland. Den er for øvrig Storbritannias største bilfabrikk. Forhandlerapparatet i Norge er godt utbygd med 52 utsalgssteder jevnt fordelt utover hele landet.

I Norge har Nissan en ledende rolle som den mestselgende elektriske varebil-aktøren med e-NV200. Nissan LEAF var i flere år også en bestselger og merket opererer fortsatt med en høy markedsandel for både personbiler og varebiler. I tiden framover vil alliansepartneren stå for utviklingen av flere av varebilene Nissan vil komme med. I tillegg til nye helelektriske biler vil Nissan også introdusere nye del-elektrifiserte bilmodeller.

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, kan du besøke nissan-global.com.
Lenker til andre informasjonskanaler: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og YouTube