Nå skal alle biler energimerkes

Nå skal alle biler energimerkes

 

Alle som stiller ut nye personbiler for salg eller leasing plikter å opplyse forbrukerne om drivstofforbruk og CO2-utslipp for de utstilte bilene, slik at den som kjøper bil lett kan se kjøretøyets drivstofføkonomi og CO2-utslipp.

12848 350 20288 energimerking2015 636166SYNLIG: Alle personbiler som selges i Norge skal være merket. Plakaten viser drivstofføkonomi og CO2-utslipp, men også annen teknisk informasjon om bilen.

2001 kom det en forskrift som stilte disse kravene til alle som selger bil. Kravene er som følger:
Plakaten, som skal være lett synlig ved eller på den nye bilen, skal vise informasjon om modell, drivstofftype, -forbruk, CO2 -utslipp samt utslipp av NOx.

I salgslokalet skal det også være en PC med lenke til Vegdirektoratets «Nybilvelger» på www.vegvesen.no.
På Nybilvelgeren finnes informasjon om alle nye personbil- og varebilmodeller som markedsføres i Norge. Informasjonen hos vegvesen.no oppdateres daglig.

Utsalgsstedet skal også ha en godt synlig plakat eller en skjerm i salgslokalet, der forhandleren har rangert alle sine modeller etter drivstofftype, -forbruk og CO2-utslipp. All informasjon er selvsagt gratis for bilkundene.

Les mer om energimerkingen

Lett tilgjengelig
På Bilimportørenes Landsforenings hjemmeside ligger alt materiell som bilforhandlerne trenger for å gjøre merkingen etter reglene.
Blant annet ligger det en «Veileder for energimerking 2015» , selve plakaten og en designmanual med logoer og eksempler på hvordan merkingen kan gjøres i annonser, brosjyrer, på hjemmesider eller i utsalgsstedet.
Veiledningsmaterialet er laget av Bilimportørenes Landsforening (BIL) i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Vegdirektoratet.

Du finner alt materialet samlet hos bilimportorene.no

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Klimanøytral ID. 18. februar 2019
    Volkswagen lover å gjøre den nye ID.-familien klimanøytral fra vugge til grav. Det forutsetter at bileierne må ta grep som for oss kan virke selvfølgelige.
  • Her er nye Focus ST 18. februar 2019
    Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
  • Klassiske biler i London 17. februar 2019
    Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.
  • Suveren seier til Tänak i Sverige 17. februar 2019
    Ott Tänak i Toyota var utilnærmelig i Rally Sweden og vant til slutt med 53,7 sekunder på nærmeste utfordrer, Esapekka Lappi. For Hyundai-fører Andreas Mikkelsen glapp pallen på siste dag.
  • Mikkelsen holder unna – så vidt 16. februar 2019
    Ott Tänak virker umulig å slå i helgens VM-runde, men idet bare to korte publikumsetapper gjenstår av lørdagens kjøring, tviholder Andreas Mikkelsen på andreplassen. Men her blir det kamp på kniven helt frem til målflagget.

Internasjonale bilnyheter

Renault Alliance Invests in Chinese Electric-Vehicle App Maker

den 18. februar 2019

Les mer

Nissan launches electric vehicle range education video

den 18. februar 2019

Les mer

VW, Ford Discuss Alliance on Self-Driving Cars

den 15. februar 2019

Les mer

Volkswagen continues to support local economic development

den 15. februar 2019

Les mer

Ford Donates R12-million Worth of Vehicles to Charities

den 15. februar 2019

Les mer

Tata Motors : starts supply of 40 Electric buses to Lucknow City Transport

den 15. februar 2019

Les mer

Peugeot unveils its first concept store in the Middle East

den 15. februar 2019

Les mer

FCAI applauds Infrastructure Australia’s $58bn plan

den 14. februar 2019

Les mer

Ashok Leyland Q3 net profit dips 21 pc to Rs 381 cr

den 14. februar 2019

Les mer

FCA and Groupe PSA extend Sevel Partnership to 2023

den 14. februar 2019

Les mer