Velg side

Krav til energimerking av nye biler fra 1. januar 2013

11198_350_17894_energimerking_223452Forskrift om energimerking av nye personbiler (merkeforskriften) ble fastsatt av Vegdirektoratet 11. juni 2001. Denne stiller krav om at alle som selger nye personbiler må energimerke hver enkelt bil (salg eller leasing).

Merkingen skal opplyse forbrukerne om bilens drivstofforbruk og CO2-utslipp. Så langt har ingen ført tilsyn med at bestemmelsene i forskriften oppfylles, men dette endres fra sommeren av.

Forskrift om endring av forskrift om merking m.v. av nye personbiler, som ble sendt på offentlig høring våren 2012, trer i kraft 1. januar 2013. Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppgave å føre tilsyn. Vegdirektoratet vil starte sin tilsynsvirksomhet fra sommeren av og bilbransjen må konsentrere seg om to ting for å innfri kravene i forskriften.

Bilimportørenes Landsforening (BIL) har derfor, i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Vegdirektoratet, laget”Veileder for energimerking av nye personbiler”, som finnes her: Der fremgår det på side 3 følgende forpliktelser som gjelder for bilforhandlere:

1. Informasjon om modell, drivstofftype, -forbruk og CO2-utslipp skal plasseres godt synlig på alle nye personbiler utstilt for salg. Vedlagte, anbefalte plakat i pdf-format kan fylles ut på PC før utskrift og oppfyller dette kravet.

2. Vegdirektoratets ”Nybilvelger” på www.vegvesen.no skal være tilgjengelig for kunder. Dvs. at forbrukerne må kunne gis tilgang til PC med Internett i salgslokalet.

3. Utsalgsstedet skal ha godt synlig plakat eller elektronisk display i salgslokalet, der forhandleren har rangert alle sine modeller etter drivstofftype, -forbruk og CO2-utslipp.

MERK! Kravene har vært gjeldende siden 2001, med unntak av pkt. 2, tilgang til PC, som erstatter tidligere trykksak.

Veiledningen er ment å gi dem som selger nye personbiler informasjon om merkeforskriften og kravene i den. Det å kjenne innholdet i merkeforskriften er viktig for å kunne etterleve kravene og gi god miljøinformasjon til forbrukerne.

Veiledningen inneholder i tillegg en standard for hvordan energimerkingen av den enkelte bil anbefales utformet.

Forskrift om energimerking

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Geogjerder kan gjøre hybrider mer miljøvennlige 10. august 2020
    Vegvesenet samarbeider med BMW og Volvo for å vise hvordan definerte farts- eller lavutslippssoner kan styre moderne biler.
  • Fabrikkhenting hos Porsche 10. august 2020
    I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.
  • Lanseringskalender 2020 10. august 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Ioniq blir eget merke 10. august 2020
    Hyundai har besluttet å skille ut Ioniq som eget merkenavn for sine elektrifiserte modeller. Dem blir det flere av i årene fremover.
  • Dennis Hauger fokuserer på fremtiden 9. august 2020
    De store resultatene uteble for Dennis Hauger i helgens løp på Silverstone. Men han sanker hele tiden ny erfaring for fremtiden.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer