Velg side

Kraftig vekst i elbilsalget i Europa

Kraftig vekst i elbilsalget i Europa

Norge har lenge vært det landet i Europa med høyest salg av elbiler, men nå tar flere land oss igjen. – Det europeiske elbilmarkedet vokste med 80 prosent i fjor, og det ser bare ut til å tilta i år, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Elbil har vært et smalt nisjeprodukt i de fleste markeder i verden, og målt i prosent av nybilsalget kan ingen matche Norges elbil-andel. I Europa har det heller ikke noe sted blitt solgt flere elbiler i rent antall enn i Norge – før nå.

– Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa, forteller Andresen.

I 2019 sett under ett ble Norges drøyt 60 000 solgte elbiler slått av Nederlands 62 000 og Tysklands 63 000. Mesteparten av oppsvingen kom i årets siste måneder, og ser man på fjerde kvartal alene ble det solgt flere elbiler i både Frankrike (12 000), Tyskland (15 000), Nederland (32 000) og Storbritannia (13 000) enn her til lands (snaut 11 000). 

– Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, mener Andresen.

– Ingen dumpingpriser på elbil

Den europeiske salgsstatistikken kommer fra bilprodusentorganisasjonen ACEA. Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) har økt med drøyt 80 prosent på ett år, fra 200 000 elbiler i 2018 til 360 000 i 2019. 

Statistikk for solgte elbiler i Europa.

EU har satt som mål at hver enkelt bilprodusents solgte biler i Europa skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram per kilometer eller lavere. Det gjør at lanseringene av nye elbilmodeller kommer på løpende bånd i tiden fremover.

– Noen har spådd at produsentene vil måtte dumpe prisene og selge elbiler med store tap for å få solgt nok av dem til å møte utslippskravene sine. Nå ser det ut til at elbiler begynner å bli kurante også for kunder på det europeiske kontinentet, og at etterspørselen tar seg naturlig opp uten slike drastiske virkemidler, sier Andresen.

Norge er ikke alene om å ha solide salgsinsentiver for elbiler – i Romania får man for eksempel et flatt tilskudd på omtrent 100 000 kroner ved kjøp av en elbil. I de fleste andre markeder er imidlertid kjøpsavgiftene på bensin- og dieselbiler vesentlig lavere enn i Norge, og derfor har elbilene hatt svekket konkurransekraft her.

Også ladbare hybrider er et gedigent satsingsområde når bilprodusentene skal senke utslippene.

–  Norge er et mye mer modent elbil-land også når det kommer til infrastruktur for lading enn resten av Europa. Og i land som for eksempel Tyskland kjører folk i gjennomsnitt både lengre og fortere enn oss her hjemme. Da blir ladbar hybrid fort mer kurant enn elbil for mange per i dag, forklarer Andresen.

God tilgang på biler i Norge

Han påpeker også at det ikke er noe som tyder på at tilgangen på ladbare biler i Norge vil bli begrenset som følge av økt etterspørsel i Europa.

– I takt med denne økte etterspørselen trappes også produksjonen opp og norske importører melder om en god leveringssituasjon, slik at det ser lyst ut for potensielle kunder, avslutter Andresen.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer