Kraftig vekst i elbilsalget i Europa

Kraftig vekst i elbilsalget i Europa

Norge har lenge vært det landet i Europa med høyest salg av elbiler, men nå tar flere land oss igjen. – Det europeiske elbilmarkedet vokste med 80 prosent i fjor, og det ser bare ut til å tilta i år, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Elbil har vært et smalt nisjeprodukt i de fleste markeder i verden, og målt i prosent av nybilsalget kan ingen matche Norges elbil-andel. I Europa har det heller ikke noe sted blitt solgt flere elbiler i rent antall enn i Norge – før nå.

– Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa, forteller Andresen.

I 2019 sett under ett ble Norges drøyt 60 000 solgte elbiler slått av Nederlands 62 000 og Tysklands 63 000. Mesteparten av oppsvingen kom i årets siste måneder, og ser man på fjerde kvartal alene ble det solgt flere elbiler i både Frankrike (12 000), Tyskland (15 000), Nederland (32 000) og Storbritannia (13 000) enn her til lands (snaut 11 000). 

– Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, mener Andresen.

– Ingen dumpingpriser på elbil

Den europeiske salgsstatistikken kommer fra bilprodusentorganisasjonen ACEA. Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) har økt med drøyt 80 prosent på ett år, fra 200 000 elbiler i 2018 til 360 000 i 2019. 

Statistikk for solgte elbiler i Europa.

EU har satt som mål at hver enkelt bilprodusents solgte biler i Europa skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram per kilometer eller lavere. Det gjør at lanseringene av nye elbilmodeller kommer på løpende bånd i tiden fremover.

– Noen har spådd at produsentene vil måtte dumpe prisene og selge elbiler med store tap for å få solgt nok av dem til å møte utslippskravene sine. Nå ser det ut til at elbiler begynner å bli kurante også for kunder på det europeiske kontinentet, og at etterspørselen tar seg naturlig opp uten slike drastiske virkemidler, sier Andresen.

Norge er ikke alene om å ha solide salgsinsentiver for elbiler – i Romania får man for eksempel et flatt tilskudd på omtrent 100 000 kroner ved kjøp av en elbil. I de fleste andre markeder er imidlertid kjøpsavgiftene på bensin- og dieselbiler vesentlig lavere enn i Norge, og derfor har elbilene hatt svekket konkurransekraft her.

Også ladbare hybrider er et gedigent satsingsområde når bilprodusentene skal senke utslippene.

–  Norge er et mye mer modent elbil-land også når det kommer til infrastruktur for lading enn resten av Europa. Og i land som for eksempel Tyskland kjører folk i gjennomsnitt både lengre og fortere enn oss her hjemme. Da blir ladbar hybrid fort mer kurant enn elbil for mange per i dag, forklarer Andresen.

God tilgang på biler i Norge

Han påpeker også at det ikke er noe som tyder på at tilgangen på ladbare biler i Norge vil bli begrenset som følge av økt etterspørsel i Europa.

– I takt med denne økte etterspørselen trappes også produksjonen opp og norske importører melder om en god leveringssituasjon, slik at det ser lyst ut for potensielle kunder, avslutter Andresen.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Museet er åpent, velkommen 8. april 2020
    En tur på bilmuseer er kanskje en god idé denne påsken. En rekke av dem besøker du via Google Streetview – noen andre holder åpent med egne virtuelle rundturer og spesielle forestillinger. Her har vi samlet noen av toppene.
  • Genève-utstillingen 2020 7. april 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Monoton? Ikke akkurat 7. april 2020
    Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den – den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
  • Skoda slipper ungdommen løs 6. april 2020
    Her er det mye god tradisjon, men først og fremst den at det nå er syvende gang lærlinge-studentene på Skoda får lov til å bygge sin egen bil. I år en skikkelig Barchetta på Scala-basis.
  • Undervurdert 6. april 2020
    PRØVEKJØRT: Honda Civic er den lille familiebilen som amerikanerne står i kø for å kjøpe, men som nordmenn knapt er klar over at eksisterer.

Internasjonale bilnyheter

Groupe PSA: Signature of a social solidarity agreement, protecting the health of employees and the company

den 8. april 2020

Groupe PSA: Signature of a social solidaLes mer

Toyota Group Announces Support Measures for the Frontlines of the Medical Sector and Medical Products

den 8. april 2020

the Japanese government made to JapaneseLes mer

Indonesia car sales to halve due to coronavirus pandemic – ministry

den 8. april 2020

built-up units, data from Gaikindo showsLes mer

Hyundai integrates entire sales network with online sales platform

den 8. april 2020

Hyundai integrates entire sales networkLes mer

Vauxhall achieves RDE2 emissions compliance across the range

den 8. april 2020

Vauxhall achieves RDE2 emissions compliaLes mer

GM Partners with Girls Who Code to Empower Future Technology and Engineering Leaders

den 8. april 2020

said Saujani. “We need more of our daughLes mer

Mahindra South Africa committed to support customers during national lockdown

den 7. april 2020

Mahindra South Africa committed to suppoLes mer

JAC Honda to Absorb Honda Automobile (China)

den 7. april 2020

JAC Honda to Absorb Honda Automobile (ChLes mer

Mahindra opens its kitchen in 10 locations across India – ApHerald | DailyHunt

den 7. april 2020

Mahindra opens its kitchen in 10 locatioLes mer

Volkswagen: E-fuels to prolong life of combustion engine, encouraged by EV technology limitations

den 7. april 2020

Volkswagen: E-fuels to prolong life of cLes mer