Antallet nyregistrerte biler sank kraftig i mars. Sammenlignet med samme periode i fjor, sank bilsalget i Europa med hele 52,9 prosent. Totalt for 1. kvartal er nybilsalget ned 27,1 prosent.

Ferske tall fra bilprodusentorganisasjonen ACEA, viser at det kom et dramatisk dropp i antallet nyregistrerte biler (solgte biler) 
i mars 2020: Minus 52,9 prosent er fasit for landene i vest-Europa (EU14 + EFTA + UK-landene).

Hoveddelen av bilforhandlerne i Europa stengte som følge av koronautbruddet i siste halvdel mars. I mars 2019 ble det solgt 1,3 millioner enheter i det europeiske markedet. I mars 2020 ble det solgt 567 308 enheter i det europeiske markedet, en nedgang på 52,9 prosent.
Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) økte med drøyt 80 prosent på ett år, fra 200 000 elbiler i 2018 til 360 000 i 2019. Forventningene til bilsalget i 2020 var derfor høye på slutten av fjoråret – før koronaviruset og smittevernstiltakene ble innført.

LES OGSÅ: Kraftig vekst i elbilsalget

De fleste bilfabrikker i Europa måtte stenge i en lengre periode i mars/april, men flere er i ferd med å sette i gang produksjonen igjen. Det er ventet at fra begynnelsen av mai vil de fleste være i gang. Fortsatt er det derfor mulig at den gode salgstrenden vil fortsette når smitteverntiltakene lempes på i fremtiden.

Italia rammet hardest
Alle de europeiske landene fikk smellen, men Italia fikk kjenne det mest da 85,4 prosent færre enheter forlot bilforhandlerne i mars. Kollapsen var også stor i Frankrike, ‐72.2 prosent, Spania, ‐69.3 prosent. Tyskland fikk et mykere fall: -37.7 prosent.

Første kvartal
Første kvartal 2020 (januar-mars) endte med et dramatisk fall for nybilsalget i Europa. Samlet falt det europeiske markedet med 25.6 prosent. Tapene så langt i 2020: Italia ‐35.5%, Frankrike -34.1%, Spania ‐31% og Tyskland ‐20.3%.
I Norge falt nybilregistreringen med 15,2 prosent i mars, sammenlignet med mars 2019.

NYREGISTRERINGER I EU + EFTA + UK

Kilde: ACEA