Kjøreforbud for diesel personbiler gir ikke bedre luftkvalitet i Oslo

Kjøreforbud for diesel personbiler gir ikke bedre luftkvalitet i Oslo

– Det er viktig å bedre luftkvaliteten i Oslo, men vi trenger tiltak som virker. Det er derfor synd at Oslo kommune nå innfører tiltak som dokumentert har liten effekt og store negative konsekvenser, sier direktør Erik Andresen i BIL. 

Oslo bystyre vedtok i kveld en tiltakspakke som skal styrke luftkvaliteten i Oslo. Blant tiltakene er å innføre kjøreforbud for diesel personbiler med eldre motorer enn Euro 6 på de meste forurensede dagene når forurensningen er varslet å vare i to dager eller lenger over et større geografisk område.

– Vedfyring og veisalt står for over halvparten av svevestøvet i Oslo, og busser og lastebiler står for 70 prosent av N02-utslippene. Da sier det seg selv at man ikke løser problemer med å legge restriksjoner på personbilen. Det som virkelig vil bedre luftkvaliteten er å lede tungtrafikken rundt og ikke gjennom byen, bygge ut kollektivtilbud og forby gamle vedovner, sier Andresen.

BIL er redd for at miljøsaken på sikt vil bli taperen når politikerne innfører tiltak som skaper store praktiske problemer for folk uten at effekten er særlig stor. De tiltakene som virker koster penger og blir derfor dessverre liggende i politikernes skrivebordsskuff.

– Ruter oppfordret tidligere i år folk til å sykle mer fordi kollektivtilbudet i Oslo er sprengt. Hvis de nesten 100.000 dieselbilene som hver dag passerer bomringen i Oslo skal stå, blir kaoset komplett og det uten av luftkvaliteten blir noe særlig bedre, sier Andresen.

BIL er glad for at statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet sa han var skeptisk til kjøreforbud og at det er usikkert om regjeringen vil tillate lokale forbud av denne typen.

Folk vil miste tilliten til klima- og miljøpolitikken hvis det er mer fokus på symbolske tiltak enn på å ta de grepene som forskningen viser vil virke, sier Andresen. Les også: Gal medisin gir ikke bedre luftkvalitet

For ytterligere opplysninger, kontakt; Erik Andresen, dir. BIL, mob. 915 66 962

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • KNA: Ta sikkerhet på alvor 26. mars 2019
    Alle bileiere med hobbykjøretøy som straks skal ut av vinteropplag bør selv gjennomføre en sikkerhetskontroll før de begir seg ut på vårens første tur, oppfordrer KNA.
  • Genève-utstillingen 2019 26. mars 2019
    Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
  • Nytt mål for sommerferien 26. mars 2019
    Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
  • Goodyear med fortid og fremtid 26. mars 2019
    Science fiction preget begge hovedattraksjonene hos Goodyear i Genève. Et kombi propell-hjul for dronebiler og en fremtidsbil fra slutten av 50-tallet.
  • Oppgraderer HR-V 25. mars 2019
    Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.

Internasjonale bilnyheter

Renault Trucks sales in Africa in 2018 up by 25%

den 26. mars 2019

Les mer

Vauxhall Launches Van Business Centres

den 26. mars 2019

Les mer

Li: Foreign companies to be equals

den 26. mars 2019

Les mer

ACEA calls for gov't role to promote zero-emission cars | Yonhap News Agency

den 25. mars 2019

Les mer

Great Wall, China's top SUV maker, to drive into foreign markets amid slump at home

den 25. mars 2019

Les mer

FAW-Volkswagen releases new sub-brand Jetta

den 25. mars 2019

Les mer

Toyota partners with Mapua for first hybrid electric vehicle campus tour

den 24. mars 2019

Les mer

GM announces US$1.8bn investment and new jobs

den 23. mars 2019

Les mer

Electric taxis in Oslo to be charged using wireless technology

den 22. mars 2019

Les mer

Volkswagen forms European Battery Union with Northvolt

den 22. mars 2019

Les mer