Kjøreforbud for diesel personbiler gir ikke bedre luftkvalitet i Oslo

Kjøreforbud for diesel personbiler gir ikke bedre luftkvalitet i Oslo

– Det er viktig å bedre luftkvaliteten i Oslo, men vi trenger tiltak som virker. Det er derfor synd at Oslo kommune nå innfører tiltak som dokumentert har liten effekt og store negative konsekvenser, sier direktør Erik Andresen i BIL. 

Oslo bystyre vedtok i kveld en tiltakspakke som skal styrke luftkvaliteten i Oslo. Blant tiltakene er å innføre kjøreforbud for diesel personbiler med eldre motorer enn Euro 6 på de meste forurensede dagene når forurensningen er varslet å vare i to dager eller lenger over et større geografisk område.

– Vedfyring og veisalt står for over halvparten av svevestøvet i Oslo, og busser og lastebiler står for 70 prosent av N02-utslippene. Da sier det seg selv at man ikke løser problemer med å legge restriksjoner på personbilen. Det som virkelig vil bedre luftkvaliteten er å lede tungtrafikken rundt og ikke gjennom byen, bygge ut kollektivtilbud og forby gamle vedovner, sier Andresen.

BIL er redd for at miljøsaken på sikt vil bli taperen når politikerne innfører tiltak som skaper store praktiske problemer for folk uten at effekten er særlig stor. De tiltakene som virker koster penger og blir derfor dessverre liggende i politikernes skrivebordsskuff.

– Ruter oppfordret tidligere i år folk til å sykle mer fordi kollektivtilbudet i Oslo er sprengt. Hvis de nesten 100.000 dieselbilene som hver dag passerer bomringen i Oslo skal stå, blir kaoset komplett og det uten av luftkvaliteten blir noe særlig bedre, sier Andresen.

BIL er glad for at statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet sa han var skeptisk til kjøreforbud og at det er usikkert om regjeringen vil tillate lokale forbud av denne typen.

Folk vil miste tilliten til klima- og miljøpolitikken hvis det er mer fokus på symbolske tiltak enn på å ta de grepene som forskningen viser vil virke, sier Andresen. Les også: Gal medisin gir ikke bedre luftkvalitet

For ytterligere opplysninger, kontakt; Erik Andresen, dir. BIL, mob. 915 66 962

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Seier for Krognes på Ringen 21. mai 2019
    Christian Krognes (29) kjørte søndag det siste løpet før det braker løs med det årlige 24‐timersløpet på Nürburgring i slutten av juni.
  • Nå kan alle reservere Hondas lille elbil 21. mai 2019
    Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
  • Bildrømmer fra Uganda 21. mai 2019
    Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
  • BMW X5 xDrive 30d: Langtursbilen 21. mai 2019
    PRØVEKJØRT: Forholdene kunne ikke vært mer perfekte da jeg hentet nye BMW X5. Nysnø og glatte veier er X5-føre.
  • Business class 20. mai 2019
    Audi Q8 er så komfortabel at jeg kunne kjørt jorden rundt med den.

Internasjonale bilnyheter

Ford South Africa's Growth Strategy Targets Crucial Exports

den 21. mai 2019

Les mer

Vulog and Groupe Renault announce new partnership

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors to phase out multi-seater people carriers

den 21. mai 2019

Les mer

Ford to cut 7,000 jobs, 10% of global salaried staff

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors consolidated Q4 net profit nearly halves to Rs 1,117 crore

den 21. mai 2019

Les mer

General Motors Unveils All-New Electronic Platform

den 20. mai 2019

Les mer

Free2Move Lease now offering Vauxhall cars and vans

den 20. mai 2019

Les mer

Domestic car sales falls 17 percent in April

den 19. mai 2019

Les mer

Mitsubishi Motors chief Masuko to leave CEO post

den 18. mai 2019

Les mer

Citroen sets 1.5 million units production target by 2021-22

den 17. mai 2019

Les mer