Velg side

– Kan spare inntil 200 000 kroner per buss

– Kan spare inntil 200 000 kroner per buss

I dag har Norge nesten 100 forskjellige bussvarianter, og busser som er innkjøpt i et fylke kan ofte ikke brukes i et annet, fordi kravene til bussene er forskjellige. En ny Norsk Standard for busser som lanseres mandag 16. oktober, kan gi betydelige samfunnsbesparelser. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil være til stede under lanseringen.

– Tall fra Sverige viser at særkrav knyttet til busser har kostet samfunnet inntil 380 millioner kroner i året. I tillegg er miljøkostnadene store. Standardisering vil gi betydelige besparelser, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

Standard Norge er ansvarlig for busstandarden, som har blitt utviklet av en bredt sammensatt komité med de viktigste aktørene i verdikjeden som produsenter, operatører, administrasjonsselskaper, fylkeskommuner og interesseorganisasjoner. Bilimportørenes Landsforening ar vært blant deltakerne i arbeidet.

Dyrt med lokale tilpasninger

Det er fylkeskommunene eller tilhørende administrasjonsselskaper som står for innkjøpene av de aller fleste busser her til lands, og de tekniske spesifikasjonene i anbudene er forskjellig fra fylke til fylke. Alt fra farge, seteavstand, gulv, dører, setetrekk, holdestenger og stoppknapper varierer. Det er dyrt å produsere og dyrt for samfunnet.

-Med den nye standarden er det teoretisk mulig å spare inntil 10 prosent, det vil si 200 000 kroner per buss, noe som gir et potensial på opptil 300 millioner kroner i 2019. Disse pengene bør forvaltes slik at de kan gi mer og bedre kollektivtrafikk, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

Må følge EU

Bilimportørenes Landsforening har i arbeidet med standarden vært opptatt av at de norske kravene avviker minst mulig fra EU-direktivene og i størst mulig grad er like på tvers av fylker.

Den nye norske standarden stiller også tydelige miljøkrav og skal bidra til å redusere klimagassutslipp. Felles krav kan gi kjøretøyene lengre levetid, ved at de kan brukes ut over en anbudsperiode og i ulike anbudsområder.

– På veien mot lavutslippssamfunnet blir innfasing av utslippsfrie busser viktige for å kutte utslipp i transportsektoren. Vi både håper og tror at den nye standarden vil bidra til å sette fart på denne omleggingen, sier seniorrådgiver Merete Knain i Enova.

 

 

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Italiensk elbil fra Polen 4. august 2020
    Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
  • Glimt fra den hemmelige skisseboken 4. august 2020
    I BIL/Autofil nummer 6/7 presenterte vi en fersk norsk bildesigner, nettopp korona-kommet hjem fra Pininfarina. Her skal vi se mer av hva han gjør på fritiden.
  • Kompakt bobil 3. august 2020
    Volkswagen gir oss de første skisser av en Mini-Camper basert på Caddy. Her kan du få himmelen som tak og komfort som i California.
  • Bombe: “Limited production” fra Lambo. 3. august 2020
    Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
  • Vanskelig helg for Dennis Hauger 2. august 2020
    Søndagens løp på britiske Silverstone hadde absolutt lyspunkter, men fredagens kvalifisering gjorde helgen vanskelig for Dennis Hauger.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer