Bilbransjen er midt oppe i en meget krevende situasjon som følge av at det ikke er tatt noen beslutning om bilavgiftene fra 1. januar 2019. Flere av våre medlemmer forteller at det vil være utfordrende å levere biler utover høsten på grunn av at alle modeller skal typegodkjennes etter WLTP.

Det vil være umulig å garantere levering på alle modeller i 2018, og i og med at det er svært mye usikkerhet rundt nivået på avgiftene i 2019, så vil både kundene og bransjen måtte holde tilbake.

BIL har sammen med NBF og NAF gjennomført en rekke møter med både politikere og embetsverk for å fremme vårt syn. Forslagene er forankret i både Strategigruppen og i styret i BIL, senest i styremøte 1.6. Vi er kjent med at man fra myndighetshold nå regner på ulike løsninger, som kan innebære enten en kalibrering av dagens CO2-avgiftsskala for å tilpasse denne til WLTP-CO2-verdier, eller en videreføring av NEDC 2.0 (CO2MPAS)-verdier i 2019. Saken er imidlertid fortsatt uavklart.

 

Mer om datagrunnlaget og vår anbefaling

Vi har jobbet lenge med å samle inn WLTP-CO2-verdier fra typegodkjente biler for å få en bekreftelse eller korrigering til JRC-rapporten. Vi har kun fått inn oversikt over til sammen 39 bilmodeller fra medlemmene, som etter vår mening ikke gir et tilstrekkelig faktagrunnlag til å kunne ta en god beslutning på. Vi har koordinert med Vegdirektoratet, men de har heller ikke flere data tilgjengelig.

Tiden er nå en kritisk faktor. Vi kan risikere at vi kommer langt ut på høsten, kanskje desember før en beslutning om kalibrering av CO2 komponenten kan vedtas i Stortinget. Dette er alvorlig og kan bety at bilsalget vil bremses betydelig i 2. halvår.

Vårt forslag er at vi fortsetter med ordningen som innføres 1.9.2018 med beregnede CO2-verdier, de såkalte NEDC 2.0- eller CO2MPAS-verdiene som tilbakeberegnes via en datamodell. Dette vil gi oss en mye mer forutsigbar overgang og mer smidighet. Innføring av WLTP i avgiftsberegningen bør da starte 1.1.2020. I kommunikasjon med forbrukerne vil vi kunne starte med WLTP-verdier som planlagt 1.1.2019.

Vår finske søsterorganisasjon informerte oss for en tid siden om at de satt på WLTP-data på 700 bilmodeller. Vi stusset over at de tilsynelatende hadde et så mye bedre datagrunnlag enn oss. Det viser seg imidlertid at disse 700 er enkeltbiler, ikke bilmodeller. Etter nærmere undersøkelse viser det seg derfor at vi har omtrent like begrensede datagrunnlag, men vi har sortert det forskjellig. For BIL har det vært viktig å sortere biler etter modeller med lite utstyr kontra mye utstyr, fordi vi på biler med mye utstyr får en prosentvis større økning i målt CO2.utslipp.

I BILs datasett øker målt CO2-utslipp på biler med lite utstyr med 26 prosent, og biler med mye utstyr øker 41 prosent i forhold til NEDC. Det får avgiftsmessige konsekvenser opp i hundretusenkronersklassen på helt alminnelige biler dersom disse CO2-verdiene skal legges til grunn for avgiftsberegning med dagens CO2-avgiftsskala og -satser.

Så lenge WLTP-datagrunnlaget er svakt vil altså vår anbefalte løsning være en fortsettelse av NEDC 2.0. Skulle datagrunnlaget bli vesentlig bedre den nærmeste tiden, i praksis betyr det like over sommeren, så vil kalibrering være mer naturlig. Da vet vi mer om hvilket nivå en riktig kalibrering bør ligge på.