Informasjon om arbeidet med overgangen til WLTP

Informasjon om arbeidet med overgangen til WLTP

Bilbransjen er midt oppe i en meget krevende situasjon som følge av at det ikke er tatt noen beslutning om bilavgiftene fra 1. januar 2019. Flere av våre medlemmer forteller at det vil være utfordrende å levere biler utover høsten på grunn av at alle modeller skal typegodkjennes etter WLTP.

Det vil være umulig å garantere levering på alle modeller i 2018, og i og med at det er svært mye usikkerhet rundt nivået på avgiftene i 2019, så vil både kundene og bransjen måtte holde tilbake.

BIL har sammen med NBF og NAF gjennomført en rekke møter med både politikere og embetsverk for å fremme vårt syn. Forslagene er forankret i både Strategigruppen og i styret i BIL, senest i styremøte 1.6. Vi er kjent med at man fra myndighetshold nå regner på ulike løsninger, som kan innebære enten en kalibrering av dagens CO2-avgiftsskala for å tilpasse denne til WLTP-CO2-verdier, eller en videreføring av NEDC 2.0 (CO2MPAS)-verdier i 2019. Saken er imidlertid fortsatt uavklart.

 

Mer om datagrunnlaget og vår anbefaling

Vi har jobbet lenge med å samle inn WLTP-CO2-verdier fra typegodkjente biler for å få en bekreftelse eller korrigering til JRC-rapporten. Vi har kun fått inn oversikt over til sammen 39 bilmodeller fra medlemmene, som etter vår mening ikke gir et tilstrekkelig faktagrunnlag til å kunne ta en god beslutning på. Vi har koordinert med Vegdirektoratet, men de har heller ikke flere data tilgjengelig.

Tiden er nå en kritisk faktor. Vi kan risikere at vi kommer langt ut på høsten, kanskje desember før en beslutning om kalibrering av CO2 komponenten kan vedtas i Stortinget. Dette er alvorlig og kan bety at bilsalget vil bremses betydelig i 2. halvår.

Vårt forslag er at vi fortsetter med ordningen som innføres 1.9.2018 med beregnede CO2-verdier, de såkalte NEDC 2.0- eller CO2MPAS-verdiene som tilbakeberegnes via en datamodell. Dette vil gi oss en mye mer forutsigbar overgang og mer smidighet. Innføring av WLTP i avgiftsberegningen bør da starte 1.1.2020. I kommunikasjon med forbrukerne vil vi kunne starte med WLTP-verdier som planlagt 1.1.2019.

Vår finske søsterorganisasjon informerte oss for en tid siden om at de satt på WLTP-data på 700 bilmodeller. Vi stusset over at de tilsynelatende hadde et så mye bedre datagrunnlag enn oss. Det viser seg imidlertid at disse 700 er enkeltbiler, ikke bilmodeller. Etter nærmere undersøkelse viser det seg derfor at vi har omtrent like begrensede datagrunnlag, men vi har sortert det forskjellig. For BIL har det vært viktig å sortere biler etter modeller med lite utstyr kontra mye utstyr, fordi vi på biler med mye utstyr får en prosentvis større økning i målt CO2.utslipp.

I BILs datasett øker målt CO2-utslipp på biler med lite utstyr med 26 prosent, og biler med mye utstyr øker 41 prosent i forhold til NEDC. Det får avgiftsmessige konsekvenser opp i hundretusenkronersklassen på helt alminnelige biler dersom disse CO2-verdiene skal legges til grunn for avgiftsberegning med dagens CO2-avgiftsskala og -satser.

Så lenge WLTP-datagrunnlaget er svakt vil altså vår anbefalte løsning være en fortsettelse av NEDC 2.0. Skulle datagrunnlaget bli vesentlig bedre den nærmeste tiden, i praksis betyr det like over sommeren, så vil kalibrering være mer naturlig. Da vet vi mer om hvilket nivå en riktig kalibrering bør ligge på.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 12. november 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Jaguar ser frem – og tilbake 12. november 2018
    Jaguar er flinke til å kombinere litt fremover med litt bakover. De introduserte høstens motefarger, samtidig som de minnet oss om litt fortid, på bilutstillingen i Paris.
  • Meccano gir nye muligheter 11. november 2018
    Selvfølgelig er det på sin plass at Lego stiller ut på store bilutstillinger. Tilskuerne er jo ofte store barn. Men på Paris-utstillingen fikk de ny konkurranse.
  • Peugeot på to og tre hjul 11. november 2018
    Det var mye mer Peugeot enn bare Peugeot på årets Paris-utstilling. Oppe i motorsykkelhallen fant vi dem nemlig igjen, men da med indisk majoritet.
  • Barsk ny Ranger fra Ford 11. november 2018
    Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen capable of building 50 million electric vehicles – CEO in Automobilwoche

den 12. november 2018

Les mer

Mitsubishi Electric Showcase Newest European Factory and Production Techniques

den 12. november 2018

Les mer

Mazda to keep prioritising driving performance over fuel economy, says CEO

den 12. november 2018

Les mer

Automaker Mitsubishi eyes full-scale production in Vietnam

den 12. november 2018

Les mer

Russia sales rise 8% in Oct. as Mitsubishi, Skoda, VW lead gains

den 12. november 2018

Les mer

Toyota partners with Melbourne Council to test FCEVs in Australia

den 9. november 2018

Les mer

Mary Barra says GM Is ‘on track’ to roll out autonomous vehicles next year

den 9. november 2018

Les mer

Daimler and Bosch Will Launch a Pilot Robotaxi Program in San Jose in 2019

den 8. november 2018

Les mer

PACE! Plan Works: Opel to be sustainably Profitable, Electric and Global

den 8. november 2018

Les mer

Van Production Expands for Renault-Nissan-Mitsubishi in France

den 8. november 2018

Les mer