12136_350_19215_ikke_miljovennlig_budsjett_106623– Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2014 kan imidlertid ikke sies å være miljøvennlig. Engangsavgiftene øker for biler som slipper ut mindre enn 110 gram CO2/km.

BIL har støttet opp om regjeringens arbeid med å vri bilavgiftene i mer miljøvennlig retning. Derfor er det positivt at CO2-komponenten i engangsavgiften har fått økt betydning de senere årene, mens kW-komponenten trappes ned.

– Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2014 kan imidlertid ikke sies å være miljøvennlig. Engangsavgiftene øker for biler som slipper ut mindre enn 110 gram CO2/km. Det er uheldig når myndighetene ønsker at det skal selges mer av disse bilene fordi de har lave utslipp, sier Erik Andresen, direktør i BIL.

En bil som slipper ut 50 gram CO2 får en avgiftsøkning på 2.000 kroner i 2014, mens en bil som slipper ut 80 gram får en økning på 4.000 kroner. Det er andre år på rad at biler med et utslipp på 80 – 100 gram får økte avgifter selv om de er langt mer miljøvennlige enn gjennomsnittsbilen.

– Økningen i NOx-avgiften på 30 prosent er også kraftig. Det er rimelig at forurenser skal betale, men vi forstår ikke hvorfor veitrafikken skal betale mer for sine utslipp enn det andre utslippskilder gjør, sier Andresen.

På den positive siden noterer BIL seg reduksjon i omregistreringsavgiften, og en reduksjon i kW-komponenten.