Velg side

Hydrogenelektriske biler er sikre, miljøvennlige og nødvendige for å nå klimamål

Hydrogenelektriske biler er sikre, miljøvennlige og nødvendige for å nå klimamål

Skal Norge nå klimamålene sine, må vi ha de hydrogenelektriske biler på veiene også, mener Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Verdens bilfabrikker har investert flere titalls milliarder dollar i forskning og utvikling for å utvikle morgendagens drivstoff, slik som hydrogen/brenselceller.
Likevel er sikkerhet et av de store spørsmålene rundt hydrogenelektriske biler.
Alle hydrogenelektriske biler gjennomgår de samme crashtestene som alle biler. Sikkerheten er dermed like god som for konvensjonelle biler.

Mindre energi 
Sammenlignet med bensin- og dieselbiler, har hydrogenelektriske biler bare 1/3 av energien på tanken. Det vil si at skadene når energien eventuelt utløses, for eksempel ved en ulykke, blir mindre.
Det er også viktig å huske at tankene i gassdrevne biler er bygget av kompositt. Et materiale som er ekstremt kraftig.

Null utslipp
I likhet med batterielektriske biler, er hydrogenelektriske biler svært miljøvennlige.

• De eneste utslippene fra en brenselcelle, er rent vann.
• Drivstoffet, hydrogen, kan produseres fra vann, biogass eller naturgass. Mesteparten av dagens produksjon kommer fra naturgass. I Norge vil hydrogen lages ved hjelp av vann og energi.
• Hydrogenelektriske biler egner seg i motsetning til batterelektriske biler, særlig godt til tyngre kjøretøy og fartøy slik som busser, lastebiler og skip.
• De er nesten lydløse, luktfri, fylles på 4-5 minutter og har tilsvarende rekkevidde som biler med fossilt drivstoff (600-700 km).
• Rekkevidden reduseres ikke på vinterstid.
• Bilen slipper ikke ut partikler som påvirker luftkvaliteten.

Gjør som med de batterielektriske bilene
– For å nå målene om et gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nybilsalget på 85 gram per kilometer i 2020, er vi avhengig av en rask innfasing av nullutslippsbiler, sier direktør Erik Andresen i BIL.
– Skal vi lykkes like godt med hydrogenelektriske biler, må de få tilsvarende gunstige avgiftsvilkår som de batterielektriske bilene når de introduseres i markedet.
– På den måten vil Norge lykkes med å nå sine klimamål, sier han.

hydrogen_vs_bensin1 hydrogen_vs_bensin2

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer