Hvordan kunne EUs 95-gramsmål stoppet elbilsalget i Norge?

Hvordan kunne EUs 95-gramsmål stoppet elbilsalget i Norge?

I går stemte Stortinget for et forslag om å innlemme Norge i EUs 95-gramsmål. Det vil si at bilsalget i Norge skal telle med i EUs CO2-regnskap, hvor de som selger biler i Europa må ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på bilene de selger på under 95 gram per kilometer fra 2021 for å unngå store bøter.

I Norge selges det flere elbiler enn i noe annet europeisk land. Teller vi med i EUs 95-gramsmål, er det gunstig for bilprodusentene å levere elbiler til oss fordi vi bidrar til å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet på bilene i regnskapet. Teller vi ikke med, så måtte produsentene prioritert å selge elbiler i andre europeiske land.

Det kunne i ytterste konsekvens betydd at knapt en eneste ny elbil ville funnet veien til Norge. Men slik blir det altså ikke, nå som Stortinget har stemt for at Norge skal telle med.

Norge har forpliktet seg til å følge både EU og FN sine respektive klimamål, og det kommer ikke som noen overraskelse at politikerne også ønsker å ha oss med i 95-gramsmålet for nye biler. Allikevel er det godt å få et vedtak på plass, både for bilkunder og bilbransje. Tiden vi lever i er preget av rask teknologisk utvikling og store omstillinger i bilindustrien – da blir gode og forutsigbare rammevilkår ekstra viktig.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Klimanøytral ID. 18. februar 2019
    Volkswagen lover å gjøre den nye ID.-familien klimanøytral fra vugge til grav. Det forutsetter at bileierne må ta grep som for oss kan virke selvfølgelige.
  • Her er nye Focus ST 18. februar 2019
    Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
  • Klassiske biler i London 17. februar 2019
    Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.
  • Suveren seier til Tänak i Sverige 17. februar 2019
    Ott Tänak i Toyota var utilnærmelig i Rally Sweden og vant til slutt med 53,7 sekunder på nærmeste utfordrer, Esapekka Lappi. For Hyundai-fører Andreas Mikkelsen glapp pallen på siste dag.
  • Mikkelsen holder unna – så vidt 16. februar 2019
    Ott Tänak virker umulig å slå i helgens VM-runde, men idet bare to korte publikumsetapper gjenstår av lørdagens kjøring, tviholder Andreas Mikkelsen på andreplassen. Men her blir det kamp på kniven helt frem til målflagget.

Internasjonale bilnyheter

Renault Alliance Invests in Chinese Electric-Vehicle App Maker

den 18. februar 2019

Les mer

Nissan launches electric vehicle range education video

den 18. februar 2019

Les mer

VW, Ford Discuss Alliance on Self-Driving Cars

den 15. februar 2019

Les mer

Volkswagen continues to support local economic development

den 15. februar 2019

Les mer

Ford Donates R12-million Worth of Vehicles to Charities

den 15. februar 2019

Les mer

Tata Motors : starts supply of 40 Electric buses to Lucknow City Transport

den 15. februar 2019

Les mer

Peugeot unveils its first concept store in the Middle East

den 15. februar 2019

Les mer

FCAI applauds Infrastructure Australia’s $58bn plan

den 14. februar 2019

Les mer

Ashok Leyland Q3 net profit dips 21 pc to Rs 381 cr

den 14. februar 2019

Les mer

FCA and Groupe PSA extend Sevel Partnership to 2023

den 14. februar 2019

Les mer