I går stemte Stortinget for et forslag om å innlemme Norge i EUs 95-gramsmål. Det vil si at bilsalget i Norge skal telle med i EUs CO2-regnskap, hvor de som selger biler i Europa må ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på bilene de selger på under 95 gram per kilometer fra 2021 for å unngå store bøter.

I Norge selges det flere elbiler enn i noe annet europeisk land. Teller vi med i EUs 95-gramsmål, er det gunstig for bilprodusentene å levere elbiler til oss fordi vi bidrar til å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet på bilene i regnskapet. Teller vi ikke med, så måtte produsentene prioritert å selge elbiler i andre europeiske land.

Det kunne i ytterste konsekvens betydd at knapt en eneste ny elbil ville funnet veien til Norge. Men slik blir det altså ikke, nå som Stortinget har stemt for at Norge skal telle med.

Norge har forpliktet seg til å følge både EU og FN sine respektive klimamål, og det kommer ikke som noen overraskelse at politikerne også ønsker å ha oss med i 95-gramsmålet for nye biler. Allikevel er det godt å få et vedtak på plass, både for bilkunder og bilbransje. Tiden vi lever i er preget av rask teknologisk utvikling og store omstillinger i bilindustrien – da blir gode og forutsigbare rammevilkår ekstra viktig.