Hvor store utslipp har en elbil?

Hvor store utslipp har en elbil?

Det finnes etter hvert en del studier av CO2-utslipp der man sammenlikner elbiler mot biler med forbrenningsmotor. Ikke alle studier er like grundige, og ikke alle er like representative, men ser vi på et tverrsnitt av de seriøse studiene begynner det å meisle seg ut et klart bilde.

Når man skal sette opp CO2-utslippsregnskap for en bil er det viktig å ha med alle faktorer, eller i alle fall de samme faktorene for alle bilene man sammenlikner. Vi har sett eksempler på studier der produksjon av en elbil sammenliknes med utslipp under kjøring fra en bensin-/dieselbil, uten at utslippene fra produksjonen av denne tas i betraktning. Produksjon og frakt av drivstoff genererer også utslipp. Moralen er: Hvis ikke de samme faktorene er med, så er studien i prinsipp verdiløs.

Livsløpsanalyser tar for seg utslippene fra både produksjon, bruk og resirkulering av bilen, og da snakker vi om verdifull kunnskap.

Nå har Joanneum Research, på oppdrag for tyske ADAC (tilsvarer NAF) publisert en studie der de har gjennomført nettopp en slik livsløpsanalyse. Hovedkonklusjonen til Joanneum er:

En elbil genererer mindre CO2-utslipp gjennom sitt livsløp enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil, med mindre strømmen i høy grad kommer fra fossile brensler (kull, gass og/eller olje).

Funnene til Joanneum likner på studier vi har sett tidligere. Det er et godt tegn, for det tyder på at ulike forskningsmiljøer får konsistente funn og at opplysningene stemmer, gitt de forutsetningene som finnes og slik batteriproduksjon foregår i dag.

Denne rapporten viser som alle andre at elbiler per i dag har et høyere CO2-utslipp fra produksjonen enn en bensin-/dieselbil. Med en tysk strømmiks, som i 2018 besto av nesten 50 prosent kull og gass, beregner Joanneum at elbilens CO2-regnskap går i null sammenliknet med en bensinbil etter 127 500 km, og etter 219 000 km sammenliknet med en dieselbil. Etter den kjørelengden har altså elbilen lavere utslipp totalt sett.

Dette er med dagens tyske strømmiks. Ser man på historikken, så blir det fort klart at andelen utslippsfri og fornybar kraftproduksjon i strømmiksen har økt hvert år siden 2002 i Tyskland, og også i Europa generelt.

Tar man utgangspunkt i en strømproduksjon som er helt utslippsfri, slik tilfellet (nesten) er i Norge, vil elbilen gå i null allerede etter 37 500 km sammenliknet med en bensinbil, og 40 500 km sammenliknet med en dieselbil.

Det er altså utrolig mye å hente på å dreie strømproduksjonen i utslippsfri retning.

ADAC konkluderer derfor med at utslippsfri mobilitet i fremtiden avhenger av en mest mulig fossilfri strømproduksjon. Da passer det jo bra at det ser ut til at tyske myndigheter vil fase ut kull fra strømmiksen gradvis, og totalt innen 2038. Kull er hovedårsaken til det høye CO2-utslippet fra strømproduksjonen i Tyskland i dag.

Så er det i tillegg et stort potensiale i å få ned utslippene fra batteriproduksjon, samt redusere mengden sjeldne metaller i disse. Her ventes det store fremskritt om noen år, og noen analytikere mener at man rundt 2026 kan starte utrulling av solid state-batterier, som er både lettere, billigere og har færre metaller i seg enn dagens litium-ion-teknologi.

Det lover godt for utslippsregnskapet til elbilen i fremtiden.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Genève-utstillingen 2020 29. mars 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Mansory pimper Can-Am 29. mars 2020
    Can-Am Maverick er et kjøretøy som helst ser at du blir møkkete. Mansory er et firma som nødig har med møkkete folk å gjøre. Allikevel ser en kombinasjon av de to faktisk ganske vellykket ut.
  • Rolls-Royce leker silke-bad ass 28. mars 2020
    Silkeramp har fått en helt annen betydning siden Rolls-Royce kombinerte sin Cullinan Black Badge med fotografen Mark Riccione og sendte dem til Los Angeles.
  • Lanseringskalender 2020 27. mars 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Utsetter piggdekk-fristen 27. mars 2020
    Koronatider gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet.

Internasjonale bilnyheter

Coronavirus will slash UK car production by ‘at least’ 200,000

den 27. mars 2020

closed, the outlook is of deep concern,”Les mer

Economic cost of Covid-19 mounts as Chinese factory profits slump – business live

den 27. mars 2020

from 1.3m last year, according to forecaLes mer

Hyundai to suspend plants in Russia and Turkey amid virus woes

den 27. mars 2020

Hyundai to suspend plants in Russia andLes mer

Coronavirus Lockdown: Tata Motors Extends Warranty & Free Service Period Till July 31, 2020 For Customers

den 27. mars 2020

Coronavirus Lockdown: Tata Motors ExtendLes mer

Covid-19: This is How Europe is Planning to Handle the Situation

den 27. mars 2020

affected. Let’s take Europe for instanceLes mer

Hyundai Mobis makes inroads into the global 'safety technology' market with the world's first roof airbag

den 26. mars 2020

Hyundai Mobis makes inroads into the gloLes mer

Mitsubishi Fuso to begin series production of fuel-cell trucks by late 2020s

den 26. mars 2020

and continue to offer better solutions tLes mer

Kia Motors To Manufacture Face Masks At Chinese Factory In Order To Fight Covid-19 – Drive Spark | DailyHunt

den 26. mars 2020

Kia Motors To Manufacture Face Masks AtLes mer

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form Autonomous Driving Joint Venture

den 26. mars 2020

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form AuLes mer

BYD and Toyota set up joint venture on electric vehicles

den 26. mars 2020

BYD and Toyota set up joint venture on eLes mer