Velg side

Hvor store utslipp har en elbil?

Hvor store utslipp har en elbil?

Det finnes etter hvert en del studier av CO2-utslipp der man sammenlikner elbiler mot biler med forbrenningsmotor. Ikke alle studier er like grundige, og ikke alle er like representative, men ser vi på et tverrsnitt av de seriøse studiene begynner det å meisle seg ut et klart bilde.

Når man skal sette opp CO2-utslippsregnskap for en bil er det viktig å ha med alle faktorer, eller i alle fall de samme faktorene for alle bilene man sammenlikner. Vi har sett eksempler på studier der produksjon av en elbil sammenliknes med utslipp under kjøring fra en bensin-/dieselbil, uten at utslippene fra produksjonen av denne tas i betraktning. Produksjon og frakt av drivstoff genererer også utslipp. Moralen er: Hvis ikke de samme faktorene er med, så er studien i prinsipp verdiløs.

Livsløpsanalyser tar for seg utslippene fra både produksjon, bruk og resirkulering av bilen, og da snakker vi om verdifull kunnskap.

Nå har Joanneum Research, på oppdrag for tyske ADAC (tilsvarer NAF) publisert en studie der de har gjennomført nettopp en slik livsløpsanalyse. Hovedkonklusjonen til Joanneum er:

En elbil genererer mindre CO2-utslipp gjennom sitt livsløp enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil, med mindre strømmen i høy grad kommer fra fossile brensler (kull, gass og/eller olje).

Funnene til Joanneum likner på studier vi har sett tidligere. Det er et godt tegn, for det tyder på at ulike forskningsmiljøer får konsistente funn og at opplysningene stemmer, gitt de forutsetningene som finnes og slik batteriproduksjon foregår i dag.

Denne rapporten viser som alle andre at elbiler per i dag har et høyere CO2-utslipp fra produksjonen enn en bensin-/dieselbil. Med en tysk strømmiks, som i 2018 besto av nesten 50 prosent kull og gass, beregner Joanneum at elbilens CO2-regnskap går i null sammenliknet med en bensinbil etter 127 500 km, og etter 219 000 km sammenliknet med en dieselbil. Etter den kjørelengden har altså elbilen lavere utslipp totalt sett.

Dette er med dagens tyske strømmiks. Ser man på historikken, så blir det fort klart at andelen utslippsfri og fornybar kraftproduksjon i strømmiksen har økt hvert år siden 2002 i Tyskland, og også i Europa generelt.

Tar man utgangspunkt i en strømproduksjon som er helt utslippsfri, slik tilfellet (nesten) er i Norge, vil elbilen gå i null allerede etter 37 500 km sammenliknet med en bensinbil, og 40 500 km sammenliknet med en dieselbil.

Det er altså utrolig mye å hente på å dreie strømproduksjonen i utslippsfri retning.

ADAC konkluderer derfor med at utslippsfri mobilitet i fremtiden avhenger av en mest mulig fossilfri strømproduksjon. Da passer det jo bra at det ser ut til at tyske myndigheter vil fase ut kull fra strømmiksen gradvis, og totalt innen 2038. Kull er hovedårsaken til det høye CO2-utslippet fra strømproduksjonen i Tyskland i dag.

Så er det i tillegg et stort potensiale i å få ned utslippene fra batteriproduksjon, samt redusere mengden sjeldne metaller i disse. Her ventes det store fremskritt om noen år, og noen analytikere mener at man rundt 2026 kan starte utrulling av solid state-batterier, som er både lettere, billigere og har færre metaller i seg enn dagens litium-ion-teknologi.

Det lover godt for utslippsregnskapet til elbilen i fremtiden.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer