Hvor store utslipp har en elbil?

Hvor store utslipp har en elbil?

Det finnes etter hvert en del studier av CO2-utslipp der man sammenlikner elbiler mot biler med forbrenningsmotor. Ikke alle studier er like grundige, og ikke alle er like representative, men ser vi på et tverrsnitt av de seriøse studiene begynner det å meisle seg ut et klart bilde.

Når man skal sette opp CO2-utslippsregnskap for en bil er det viktig å ha med alle faktorer, eller i alle fall de samme faktorene for alle bilene man sammenlikner. Vi har sett eksempler på studier der produksjon av en elbil sammenliknes med utslipp under kjøring fra en bensin-/dieselbil, uten at utslippene fra produksjonen av denne tas i betraktning. Produksjon og frakt av drivstoff genererer også utslipp. Moralen er: Hvis ikke de samme faktorene er med, så er studien i prinsipp verdiløs.

Livsløpsanalyser tar for seg utslippene fra både produksjon, bruk og resirkulering av bilen, og da snakker vi om verdifull kunnskap.

Nå har Joanneum Research, på oppdrag for tyske ADAC (tilsvarer NAF) publisert en studie der de har gjennomført nettopp en slik livsløpsanalyse. Hovedkonklusjonen til Joanneum er:

En elbil genererer mindre CO2-utslipp gjennom sitt livsløp enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil, med mindre strømmen i høy grad kommer fra fossile brensler (kull, gass og/eller olje).

Funnene til Joanneum likner på studier vi har sett tidligere. Det er et godt tegn, for det tyder på at ulike forskningsmiljøer får konsistente funn og at opplysningene stemmer, gitt de forutsetningene som finnes og slik batteriproduksjon foregår i dag.

Denne rapporten viser som alle andre at elbiler per i dag har et høyere CO2-utslipp fra produksjonen enn en bensin-/dieselbil. Med en tysk strømmiks, som i 2018 besto av nesten 50 prosent kull og gass, beregner Joanneum at elbilens CO2-regnskap går i null sammenliknet med en bensinbil etter 127 500 km, og etter 219 000 km sammenliknet med en dieselbil. Etter den kjørelengden har altså elbilen lavere utslipp totalt sett.

Dette er med dagens tyske strømmiks. Ser man på historikken, så blir det fort klart at andelen utslippsfri og fornybar kraftproduksjon i strømmiksen har økt hvert år siden 2002 i Tyskland, og også i Europa generelt.

Tar man utgangspunkt i en strømproduksjon som er helt utslippsfri, slik tilfellet (nesten) er i Norge, vil elbilen gå i null allerede etter 37 500 km sammenliknet med en bensinbil, og 40 500 km sammenliknet med en dieselbil.

Det er altså utrolig mye å hente på å dreie strømproduksjonen i utslippsfri retning.

ADAC konkluderer derfor med at utslippsfri mobilitet i fremtiden avhenger av en mest mulig fossilfri strømproduksjon. Da passer det jo bra at det ser ut til at tyske myndigheter vil fase ut kull fra strømmiksen gradvis, og totalt innen 2038. Kull er hovedårsaken til det høye CO2-utslippet fra strømproduksjonen i Tyskland i dag.

Så er det i tillegg et stort potensiale i å få ned utslippene fra batteriproduksjon, samt redusere mengden sjeldne metaller i disse. Her ventes det store fremskritt om noen år, og noen analytikere mener at man rundt 2026 kan starte utrulling av solid state-batterier, som er både lettere, billigere og har færre metaller i seg enn dagens litium-ion-teknologi.

Det lover godt for utslippsregnskapet til elbilen i fremtiden.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.
  • Nissans nye elracer 24. januar 2020
    Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
  • Mini Cooper (R56) 23. januar 2020
    BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
  • Første MG elbiler er ankommet 22. januar 2020
    Sist lørdag ankom bilskipet "City of Oslo" Drammen Bilhavn med nær 200 biler fra MG.

Internasjonale bilnyheter

Sunderland's Nissan plant to make 2,000 Leaf electric cars for Uber

den 24. januar 2020

Sunderland’s Nissan plant to make 2,000Les mer

Ford continues to invest in education

den 24. januar 2020

Ford continues to invest in educationLes mer

Volkswagen Upgrades Use of Green Electricity

den 24. januar 2020

Volkswagen Upgrades Use of Green ElectriLes mer

Daimler VP to Keynote Green Truck Summit 2020

den 23. januar 2020

North America’s export products. He servLes mer

GM and Honda unveil self-driving car with no steering wheel or pedals

den 23. januar 2020

in Chandler, Arizona. GM CEO Mary BarraLes mer

World Economic Forum: Volkswagen CEO on tech ventures, partnerships & future plans

den 23. januar 2020

in Davos, CNBC International had a conveLes mer

Toyota ramping up environmental programmes in South Africa

den 23. januar 2020

Toyota ramping up environmental programmLes mer

332,000 Indonesian-made cars sent overseas in 2019

den 23. januar 2020

with 212,432 CBU units combined. Based oLes mer

Europe’s Auto Sales Sliding, But Profits Will Be Under More Pressure

den 22. januar 2020

after 6 consecutive years of growth, accLes mer

Groupe PSA Recognized for Low-Carbon Initiatives

den 22. januar 2020

to preserve a clean, safe and affordableLes mer