Hvor kjører de mest bil?

Hvor kjører de mest bil?

Trodde du at finnmarkinger eller hedmarkinger kjører mest, og oslofolk minst? Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) publiserer årlige tall for gjennomsnittlige kjørelengder per år. Tallene er beregnet ut fra måleravlesingsdata fra periodiske kjøretøykontroller. Deler vi dette opp etter fylker, ser oversikten slik ut:

På Svalbard kjører de aller minst – men det er kanskje ikke så rart, når det bare finnes om lag 50 kilometer vei der til sammen…

Aust-Agder på toppen, Rogaland i bunn

Gjennomsnittet for hele Norge er 12 200 kilometer per år. Det betyr at rogalendinger kjører nesten 1000 kilometer mindre, og austegder omtrent 1000 kilometer mer enn snittet. Ganske overraskende, vil nok mange si.

Det er derimot kanskje ingen overraskelse for de fleste at Hedmark, Buskerud og Oppland er nær toppen i statistikken – men folk i Østfold og det som inntil nylig het Nord-Trøndelag kjører faktisk enda lenger. Og i Nordland, et fylke med mye spredt bebyggelse og lange avstander, kjører de pussig nok nest minst av alle i fastlands-Norge.

Og hva med kontrastene Oslo/Akershus og Finnmark? De ligger ganske nærme hverandre, omtrent midt på statistikken.

Hvorfor er det slik?

Vi vet ikke sikkert, men en teori kan jo være at folk stort sett bor ganske nær der de jobber, handler og gjør andre ærend i det daglige, uansett om de bor i Finnmark, Hedmark, Vestfold eller Oslo. I Oslo er det mange som ikke har bil, men de som har det bor gjerne utenfor bykjernen. Da er det ikke uvanlig med et stykke reisevei for å komme seg fra A til B også rundt hovedstaden.

Og så drar vi kanskje på langtur omtrent like ofte, uansett om vi bor i byen eller på bygda?

Hva tror du er årsaken til at tallene ser ut slik de gjør?

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Klimanøytral ID. 18. februar 2019
    Volkswagen lover å gjøre den nye ID.-familien klimanøytral fra vugge til grav. Det forutsetter at bileierne må ta grep som for oss kan virke selvfølgelige.
  • Her er nye Focus ST 18. februar 2019
    Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
  • Klassiske biler i London 17. februar 2019
    Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.
  • Suveren seier til Tänak i Sverige 17. februar 2019
    Ott Tänak i Toyota var utilnærmelig i Rally Sweden og vant til slutt med 53,7 sekunder på nærmeste utfordrer, Esapekka Lappi. For Hyundai-fører Andreas Mikkelsen glapp pallen på siste dag.
  • Mikkelsen holder unna – så vidt 16. februar 2019
    Ott Tänak virker umulig å slå i helgens VM-runde, men idet bare to korte publikumsetapper gjenstår av lørdagens kjøring, tviholder Andreas Mikkelsen på andreplassen. Men her blir det kamp på kniven helt frem til målflagget.

Internasjonale bilnyheter

Renault Alliance Invests in Chinese Electric-Vehicle App Maker

den 18. februar 2019

Les mer

Nissan launches electric vehicle range education video

den 18. februar 2019

Les mer

VW, Ford Discuss Alliance on Self-Driving Cars

den 15. februar 2019

Les mer

Volkswagen continues to support local economic development

den 15. februar 2019

Les mer

Ford Donates R12-million Worth of Vehicles to Charities

den 15. februar 2019

Les mer

Tata Motors : starts supply of 40 Electric buses to Lucknow City Transport

den 15. februar 2019

Les mer

Peugeot unveils its first concept store in the Middle East

den 15. februar 2019

Les mer

FCAI applauds Infrastructure Australia’s $58bn plan

den 14. februar 2019

Les mer

Ashok Leyland Q3 net profit dips 21 pc to Rs 381 cr

den 14. februar 2019

Les mer

FCA and Groupe PSA extend Sevel Partnership to 2023

den 14. februar 2019

Les mer