Velg side

Hvor kjører de mest bil?

Hvor kjører de mest bil?

Trodde du at finnmarkinger eller hedmarkinger kjører mest, og oslofolk minst? Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) publiserer årlige tall for gjennomsnittlige kjørelengder per år. Tallene er beregnet ut fra måleravlesingsdata fra periodiske kjøretøykontroller. Deler vi dette opp etter fylker, ser oversikten slik ut:

På Svalbard kjører de aller minst – men det er kanskje ikke så rart, når det bare finnes om lag 50 kilometer vei der til sammen…

Aust-Agder på toppen, Rogaland i bunn

Gjennomsnittet for hele Norge er 12 200 kilometer per år. Det betyr at rogalendinger kjører nesten 1000 kilometer mindre, og austegder omtrent 1000 kilometer mer enn snittet. Ganske overraskende, vil nok mange si.

Det er derimot kanskje ingen overraskelse for de fleste at Hedmark, Buskerud og Oppland er nær toppen i statistikken – men folk i Østfold og det som inntil nylig het Nord-Trøndelag kjører faktisk enda lenger. Og i Nordland, et fylke med mye spredt bebyggelse og lange avstander, kjører de pussig nok nest minst av alle i fastlands-Norge.

Og hva med kontrastene Oslo/Akershus og Finnmark? De ligger ganske nærme hverandre, omtrent midt på statistikken.

Hvorfor er det slik?

Vi vet ikke sikkert, men en teori kan jo være at folk stort sett bor ganske nær der de jobber, handler og gjør andre ærend i det daglige, uansett om de bor i Finnmark, Hedmark, Vestfold eller Oslo. I Oslo er det mange som ikke har bil, men de som har det bor gjerne utenfor bykjernen. Da er det ikke uvanlig med et stykke reisevei for å komme seg fra A til B også rundt hovedstaden.

Og så drar vi kanskje på langtur omtrent like ofte, uansett om vi bor i byen eller på bygda?

Hva tror du er årsaken til at tallene ser ut slik de gjør?

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer