Hvor kjører de mest bil?

Hvor kjører de mest bil?

Trodde du at finnmarkinger eller hedmarkinger kjører mest, og oslofolk minst? Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) publiserer årlige tall for gjennomsnittlige kjørelengder per år. Tallene er beregnet ut fra måleravlesingsdata fra periodiske kjøretøykontroller. Deler vi dette opp etter fylker, ser oversikten slik ut:

På Svalbard kjører de aller minst – men det er kanskje ikke så rart, når det bare finnes om lag 50 kilometer vei der til sammen…

Aust-Agder på toppen, Rogaland i bunn

Gjennomsnittet for hele Norge er 12 200 kilometer per år. Det betyr at rogalendinger kjører nesten 1000 kilometer mindre, og austegder omtrent 1000 kilometer mer enn snittet. Ganske overraskende, vil nok mange si.

Det er derimot kanskje ingen overraskelse for de fleste at Hedmark, Buskerud og Oppland er nær toppen i statistikken – men folk i Østfold og det som inntil nylig het Nord-Trøndelag kjører faktisk enda lenger. Og i Nordland, et fylke med mye spredt bebyggelse og lange avstander, kjører de pussig nok nest minst av alle i fastlands-Norge.

Og hva med kontrastene Oslo/Akershus og Finnmark? De ligger ganske nærme hverandre, omtrent midt på statistikken.

Hvorfor er det slik?

Vi vet ikke sikkert, men en teori kan jo være at folk stort sett bor ganske nær der de jobber, handler og gjør andre ærend i det daglige, uansett om de bor i Finnmark, Hedmark, Vestfold eller Oslo. I Oslo er det mange som ikke har bil, men de som har det bor gjerne utenfor bykjernen. Da er det ikke uvanlig med et stykke reisevei for å komme seg fra A til B også rundt hovedstaden.

Og så drar vi kanskje på langtur omtrent like ofte, uansett om vi bor i byen eller på bygda?

Hva tror du er årsaken til at tallene ser ut slik de gjør?

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.
  • Nissans nye elracer 24. januar 2020
    Det er snart ti år siden Nissan bygget sin Leaf-baserte racerbil ved hjelp av spesialistene hos Nismo. Nå var tiden inne for en modernisert utgave.
  • Mini Cooper (R56) 23. januar 2020
    BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.
  • Første MG elbiler er ankommet 22. januar 2020
    Sist lørdag ankom bilskipet "City of Oslo" Drammen Bilhavn med nær 200 biler fra MG.

Internasjonale bilnyheter

Sunderland's Nissan plant to make 2,000 Leaf electric cars for Uber

den 24. januar 2020

Sunderland’s Nissan plant to make 2,000Les mer

Ford continues to invest in education

den 24. januar 2020

Ford continues to invest in educationLes mer

Volkswagen Upgrades Use of Green Electricity

den 24. januar 2020

Volkswagen Upgrades Use of Green ElectriLes mer

Daimler VP to Keynote Green Truck Summit 2020

den 23. januar 2020

North America’s export products. He servLes mer

GM and Honda unveil self-driving car with no steering wheel or pedals

den 23. januar 2020

in Chandler, Arizona. GM CEO Mary BarraLes mer

World Economic Forum: Volkswagen CEO on tech ventures, partnerships & future plans

den 23. januar 2020

in Davos, CNBC International had a conveLes mer

Toyota ramping up environmental programmes in South Africa

den 23. januar 2020

Toyota ramping up environmental programmLes mer

332,000 Indonesian-made cars sent overseas in 2019

den 23. januar 2020

with 212,432 CBU units combined. Based oLes mer

Europe’s Auto Sales Sliding, But Profits Will Be Under More Pressure

den 22. januar 2020

after 6 consecutive years of growth, accLes mer

Groupe PSA Recognized for Low-Carbon Initiatives

den 22. januar 2020

to preserve a clean, safe and affordableLes mer