Trodde du at finnmarkinger eller hedmarkinger kjører mest, og oslofolk minst? Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) publiserer årlige tall for gjennomsnittlige kjørelengder per år. Tallene er beregnet ut fra måleravlesingsdata fra periodiske kjøretøykontroller. Deler vi dette opp etter fylker, ser oversikten slik ut:

På Svalbard kjører de aller minst – men det er kanskje ikke så rart, når det bare finnes om lag 50 kilometer vei der til sammen…

Aust-Agder på toppen, Rogaland i bunn

Gjennomsnittet for hele Norge er 12 200 kilometer per år. Det betyr at rogalendinger kjører nesten 1000 kilometer mindre, og austegder omtrent 1000 kilometer mer enn snittet. Ganske overraskende, vil nok mange si.

Det er derimot kanskje ingen overraskelse for de fleste at Hedmark, Buskerud og Oppland er nær toppen i statistikken – men folk i Østfold og det som inntil nylig het Nord-Trøndelag kjører faktisk enda lenger. Og i Nordland, et fylke med mye spredt bebyggelse og lange avstander, kjører de pussig nok nest minst av alle i fastlands-Norge.

Og hva med kontrastene Oslo/Akershus og Finnmark? De ligger ganske nærme hverandre, omtrent midt på statistikken.

Hvorfor er det slik?

Vi vet ikke sikkert, men en teori kan jo være at folk stort sett bor ganske nær der de jobber, handler og gjør andre ærend i det daglige, uansett om de bor i Finnmark, Hedmark, Vestfold eller Oslo. I Oslo er det mange som ikke har bil, men de som har det bor gjerne utenfor bykjernen. Da er det ikke uvanlig med et stykke reisevei for å komme seg fra A til B også rundt hovedstaden.

Og så drar vi kanskje på langtur omtrent like ofte, uansett om vi bor i byen eller på bygda?

Hva tror du er årsaken til at tallene ser ut slik de gjør?