Select Page

Hva skjer med brukte bildekk?

Hva skjer med brukte bildekk?

Dekkene er blant de vanligste slitedelene på en bil, og byttes normalt sett ut mange ganger i løpet av bilens levetid. I 2016 ble det samlet inn 58 millioner kilo brukte og kasserte dekk i Norge, men ikke alle kan bli til husker eller fendere. Hvor blir så dekkene av?

Mengden dekk målt i vekt som blir resirkulert har økt gradvis opp igjennom årene. Det skyldes ikke bare at det har blitt flere biler, men også at dimensjonene på dekkene har blitt større. Særlig gjelder det personbiler, som har mye større hjul, og dermed også dekk, i dag enn de hadde for 10 og 20 år siden.

Det er selskapet Norsk Dekkretur som har ansvaret for innsamling og gjenvinning av brukte dekk i Norge. De opplyser om at brukte dekk gjenvinnes på to måter, nemlig gjennom energigjenvinning (forbrenning) og materialgjenvinning. Det er kun om lag 20 prosent av dekkene som brennes, og da ofte i forbindelse med sementproduksjon. Forbrenning skjer ved 2400 grader, og ved hjelp av avgassrensing kan man unngå forurensende utslipp.

 

Mange bruksområder for brukte dekk

Brukte dekk er travhestens favoritt.

 

 

 

80 prosent av de innsamlede dekkene brennes imidlertid ikke. Noen av dem brukes mer eller mindre i sin helhet som fendere på brygger/kaianlegg, som husker på lekeplasser, og som sprengningsmatter. Langt flere dekk kvernes dog opp til bittesmå biter kalt granulat, som de fleste kanskje kjenner som de små kulene i underlaget i kunstgressbaner. I én bane ligger det omtrent hundre tonn med gamle dekk! Faktisk går nesten en tredjedel av alle innsamlede dekk i Norge til dette formålet.

Mange dekk blir også grovkvernet til biter med en bredde/lengde på 5-30 centimeter, avhengig av formål. De har overraskende varierte bruksområder:

  • Underlag for veier og næringstomter – drenerer vann effektivt og veier lite
  • Støyvoller mot veier og bebyggelse – med jord oppå slik at man kan plante gress og planter.
  • Overdekking av nedlagte avfallsdeponier – til drenering av vann og for å unngå lekkasje av metangass
  • Sviktunderlag i travbaner

Under Nannestad travbane ligger et 30 centimeter tykt lag med oppkvernede dekk. Det gir en svikt i banen som faktisk forebygger belastningsskader hos hestene! Ikke bare blir hestene glade for å slippe muskelsmerter, de løper også faktisk litt fortere på grunn av at svikten i underlaget gir en aldri så liten springbrett-effekt. Tenk litt på det neste gang du ser på V75!

 

Fakta: Gjenvinning av dekk

Norsk Dekkretur har ansvaret for innsamling og gjenvinning av dekk i Norge. De er eid 75 % av Dekkimportørenes Forening og 25 % av Bilimportørenes Landsforening.

I 2016 samlet de inn 58 millioner tonn brukte og kasserte dekk.

Les mer om retur og gjenvinning av dekk på www.dekkretur.no.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Noe du lurer på om Toyota RAV4? 21. januar 2019
    Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
  • Detroit 2019 21. januar 2019
    Bilbyen Detroit innleder hvert år bilutstillings-kalenderen. Vi presenterer de viktigste nyheter.
  • Infiniti konsept baner vei for el-SUV 21. januar 2019
    Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
  • Henning Solberg i NM-ledelse 20. januar 2019
    I år som i fjor var det russiske Nikolay Gryazin som var raskest under NM-åpningen i rally som ble kjørt i Sigdal lørdag. Men i NM-sammenheng ble det full poengpott til Henning Solberg.
  • Imponerende debut for Oliver Solberg 20. januar 2019
    I sitt første løp med ny bil og ny kartleser imponerte Oliver Solberg med å kjøre inn til totalseier i latviske Rallijs Aluksne.

Internasjonale bilnyheter

Toyota Motor : and Panasonic plan to produce electric car batteries at joint venture in 2020

den 21. januar 2019

Les mer

European power firms aim to harness electric car batteries

den 21. januar 2019

Les mer

Maruti Suzuki aims to tap startup ecosystem with Mobility & Automobile Innovation Lab

den 21. januar 2019

Les mer

Skoda opens new Technology Centre in Pune

den 21. januar 2019

Les mer

Hyundai and KIA to get world first multi-accident airbag

den 21. januar 2019

Les mer

Small electric cars may be unaffordable for some – VW chairman to newspaper

den 20. januar 2019

Les mer

Renault : targets 2019 sales growth after a 3.2 percent gain in 2018

den 18. januar 2019

Les mer

Suzuki Motor starts production at 2nd Gujarat Plant, rolls out Swift model

den 18. januar 2019

Les mer

PSA opens new Polish assembly line

den 18. januar 2019

Les mer

Ford Motor reshaping overseas operations and strengthening North America

den 18. januar 2019

Les mer