10343_350_16174_forside_saravgidt_diesel_1_880654

Tore Lillemork, Teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening

Toll- og avgiftsdirektoratet har på oppdrag fra Finansdepartementet foreslått å innføre avgiftsplikt også på Diesel med innblandet biodiesel, noe som virker mot Stortingets og samfunnets ønske om mer miljøvennlig transport.

Dette drivstoffet kan brukes på vanlige dieselmotorer og gir tilnærmet null lokale utslipp. Hvis bilister begynte å bruke naturgassdrivstoffet, kunne helseskadelige utslipp ha blitt redusert. Likevel har drivstoffet nå fått avgift som ordinær diesel. Det vil trolig føre til at bruken stuper.

Bilimportørenes Landsforening stiller seg undrende til den manglende viljen til å forbedre byluften og gjøre den allerede eksisterende bilparken enda mindre miljøskadelig.

Vårt inntrykk er at høringen legger hindringer i veien for bruk av drivstoff som har gunstigere miljøegenskaper enn ordinær diesel, både med hensyn til direkte skadelige utslipp som f.eks. NOx og med hensyn til utslipp av CO2, som antas å påvirke klimaet.

I tillegg ble altså høringen sendt ut rett før ferietiden, med svarfrist i slutten av ferietiden, noe som gjør det svært vanskelig å gi den en tilstrekkelig grundig behandling. Vi anbefaler ikke en slik fremgangsmåte.

Skal man komme noen vei med klimautslippsreduserende tiltak, f.eks. på tungvognsiden, er alternative drivstoffer en viktig del av løsningen, sammen med bl.a. motorteknologi og avgassbehandling. Disse drivstoffene må være konkurransedyktige, gjennom incentiver eller annet, mens høringsforslaget går stikk motsatt vei.

Den riktige løsningen kan se ut til å være å innføre en avgiftsgradering for blandingsprodukter som er delvis fossilt basert, delvis ikke, i stedet for det foreslåtte, tilsynelatende ”enten / eller”-prinsippet fra Toll- og avgiftsdirektoratet og Finansdepartementet.