En luftambulanse mister plutselig navigasjonssystemet og må avbryte landingen. Det fører til at en pasient ikke får lireddende hjelp. Synderen? En dings til fem dollar i sigarettenneruttaket på en lastebil.

Dette er et tenkt eksempel, men kan fort bli virkelighet. Luftambulansen har allerede opplevd det som kalles “GPS-jamming” flere ganger, men heldigvis aldri i en kritisk fase.

  • Hør podcast: “Når lastebiler hindrer luftambulansen”

Det som i praksis skjer er at GPS-signalene blir ødelagt av en såkalt “jammer”, som sender ut et forstyrrende signal. Dermed blir alle navigasjonssystemer innenfor rekkevidden til jammeren slått ut.

Brukes mest av lastebiler

Det er stort sett lastebiler som benytter seg av såkalte GPS-jammere. Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet har tre hypoteser om hvorfor GPS-jammere blir brukt

  • Mange firmaer har såkalt flåtestyring, det vil si at arbeidsgiver til enhver tid vet hvor bilene er. En sjåfør kan da bruke en jammer slik at sjefen ikke kan se hvor vedkommende er.
  • I Europa brukes GPS-system til innkreving av bompenger. Bruker man en jammer, blir det billigere å kjøre.
  • Biler og dyre gjenstander som er utsatt for tyveri, kan utstyres med GPS-sporing. Tyven kan sette dette ut av spill ved å bruke en GPS-jammer.

– Kan bli kritisk

Det kan fort bli kritisk hvis luftambulansen mister navigasjonssystemene.
Foto: Bjørn Egil Johansen

Sjåførene som bruker slikt utstyr har neppe tenkt på de potensielle konsekvensene. Sjefspilot Bent Næss i Norsk Luftambulanse er nå bekymret for sikkerheten i helikoptrene etter flere hendelser hvor GPS-systemet har gått i svart.

– Hvis noen med en slik GPS-jammer gjør at jeg mister GPS-signalet i den mest utfordrende fasen av en innflygning, eller samtidig med andre tekniske problemer, kan det bli kritisk, sier han

Selv om det skulle gå bra med helikopteret, kan det hende at forsinkelsen gjør at pasienten ikke kommer tidsnok til videre behandling inne på sykehuset.

Billig utstyr

GPS-jammere er strengt ulovlige å eie og bruke, men selges allikevel helt åpenlyst i mange utenlandske nettbutikker.

I podcasten “Du skal kjøre mye“, som lages av Norges Lastebileier-forbund og Bilimportørenes Landsforening, har de gått mer i dybden på problemet. De intervjuer blant annet Næss fra Norsk Luftambulanse, og ser om det er mulig å spore opp GPS-jammere med en billig radiofrekvensdetektor.